ТРАДИЦІЙНІ НАРОДНІ АЕРОФОНИ В КОНТЕКСТІ НАВЧАННЯ У МИСТЕЦЬКИХ ШКОЛАХ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-2180.38.2020.222114Ключові слова:
етнопедагогіка, народні аерофони, навчання/переймання гри, «академічна» сопілка, педагогічний підхід К. Орфа.Анотація
Мета роботи. У дослідженні розглядається традиційний сопілковий інструментарій та методика його впровадження у навчальний процес мистецьких навчальних закладів, спираючись на історичний досвід навчання/переймання в умовах автентичного процесу в традиції. Методологія. Для досягнення мети дослідження було застосовано історико-інструментознавчий, етнопедагогічний, порівняльний та етноорганофонічний методи. Наукова новизна полягає в тому, що в статті представлені традиційні народні духові аерофони (свистунці, окарина, тилинка, півтораденцівка, дводенцівка, фрілка, флояра, ребро (флейта Пана), бойківська пищавка, поліські дудка-викрутка та дудка-колянка, труба, трембіта та ін.) та система їх поетапного вивчення у класі сопілки. Висновки. Із позиції власного багаторічного досвіду педагогічної та концертно-виконавської практики зроблено висновки про апробовані підходи впровадження в уже усталений клас т. зв. «академічної» сопілки цілої низки традиційних духових інструментів на засадах «додаткового інструмента» із застосуванням відомих принципів етнопедагогіки та системи К. Орфа. Впровадження даної методики у навчальний процес навчальних закладів початкової освіти не лише сприятиме більшому зацікавленню/мотивації юних сопілкарів, що опановують відому систему т. зв. «академічної» сопілки Д. Демінчука, а й служить міцним методичним підґрунтям для формування ігрового й дихального апарату для учнів-початківців «академічних» духових спеціалізацій. Навчання буде ефективним у комплексному підході до опанування традиційних українських аерофонів і створення умов для навчання/переймання гри від носіїв сопілкової традиції та можливості здійснити хоча б ознайомчі фольклорні експедиції в регіони, де досліджувані інструменти та виконувана на них музика ще функціонують.Посилання
Azarova, A. (2012). Karl Orff's "Shulverk" as a system of musical hearing development. Art studies, 3. 66-72 [in Ukrainian].
Hrytsa, S.Y. (2015). Melos of Ukrainian folk epics. Monograph. K.: Dmytro Bury Publishing House, 344 [in Ukrainian].
Matsiievskyi, I.V. (2012). Hutsul musical instruments. Vinnytsia: New Book. 464 [in Ukrainian].
Kovalchuk, V. (2018). Folk music of Rivne Polissya in the records of Victor Kovalchuk. General ed. Yu. P. Rybak. Rivne: PE Dyatlyk MS. 316 [in Ukrainian].
Kovalchuk, V. (2019). Oi na kota vorkota: Lullabies of Rivne Polissya in the records of Victor Kovalchuk. Rivne: PP «Format-A». 52 [in Ukrainian].
Oshurkevych O.O. (1993). . The trumpets sounded. Lutsk. 24 [in Ukrainian].
Kovalchuk, V. (2020). Skache horobeiko. Children's games of Rivne Polissya in the records of Victor Kovalchuk. Rivne: PE "Format-A". 52 [in Ukrainian].
Tovkailo, Y. (2017). Shepherd tradition as a medium of functioning of Ukrainian pipe music. Art studies, 3 (59). 15–24 [in Ukrainian].
Khai, M.Y. (2002). Music of Boykivshchyna. Kyiv. 304 [in Ukrainian].
Khai, M.Y. (2007). Musical and instrumental culture of Ukrainians (folklore tradition). Kyiv–Drohobych. 544 [in Ukrainian].
Khai, M.Y. (2004). The main areas of formation of the concept of the ethnic sound ideal. Folklore notebooks, 7. Lutsk. 103–118 [in Ukrainian].
Khai, M.Y. (1992). Structure and scale of Boyko NMI as preservatives and deconservatives of instrumental style. Traditional musical culture of Boykivshchyna. Turka. 14-16 [in Ukrainian].
Khai, M.Y.(1997). Traditional musical instruments of Polissya (to the question of the primitive in music). Rodovid, 16. 104-113 [in Ukrainian].
Khai, M.Y. (2011). Ukrainian instrumental music of verbal tradition. Kyiv – Drohobych. 466 [in Ukrainian].
Khotkevych, H. (2015). Musical instruments of the Ukrainian people. Second edition. Kharkiv. 512 [in Ukrainian].
Yaremko, B.I. (1998). Boyko's pipe`s music. Lviv. 128 [in Ukrainian].
Yaremko, B.I. (2004). Hutsul pipe`s music. Lviv: SPOLOM. 178 [in Ukrainian].
Yaremko, B.I. (1997). Utorop`s pipe improvisations. Rivne. 107 [in Ukrainian].
Yarmola, V. (2006). Horn heating by Yakov Lyubezhanin. Ethnocultural heritage of Polissya, 7. Rivne: Perspective. 251–261 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Yaryna Tovkaylo
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.