СИМВОЛІКА ЖАНРОВИХ ПОБУДОВ М. РОСЛАВЦЯ ЗА ЇХ ВИТОКОМ У КУЛЬТУРІ СИМВОЛІЗМУ

Автор(и)

  • Дарія Андросова

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-2180.43.2023.286838

Анотація

Метою роботи є прослідковування конкретики виразних тенденцій модерну-авангарду ХХ століття у символізмі і виявлення в ньому коренів примітивізму-футуризму, що явно засвідчили основи мистецтва «нової молоді» 1920-х. Методологічна основа – інтонаційний підхід школи Б. Асаф’єва в працях українських музикознавців, зокрема Т. Вєркіної, О. Козаренка, І. Ляшенка, О. Маркової, О. Сокола, О. Рижової, ін., з  використанням науково-дослідницьких методів компаративно-стильового, герменевтичного, біографічно-описового, аналітично-типологічного тощо. Наукова новизна роботи виявляється в конкретиці прослідковування структурних показників символізму і примітивістсько-футуристичних відгалужень від нього, впізнаваних у мініатюризації мислення М. Рославця на прикладі його фортепіанної спадщини. Висновки. Надстислі мініатюри Рославця становлять закономірне перевтілення символістського дематеріалізуючого мислення, яке надало символістським творам, К.Дебюссі зокрема, вихід за мистецькі межі в перетворюючі буття акції, що переводять театральне втілення містерії в містеріальність як таку. Спадщина М. Рославця заслуговує на прискіпливу увагу як утілення теоретичної абстракції в художній простір, що відповідало установленням цілої низки напрямів, сучасних розробкам композитора-теоретика (веризм – натуралізм – соціалістичний реалізм) й особливо футуризму з його неосинкретикою політичної і мистецької діяльностей. Фортепіанні «надмініатюри» Рославця становлять інтелектуальну декларацію художника і громадянина-Діяча.

Ключові слова: символіка виразних засобів музики, символізм, примітивізм, футуризм, стиль у музиці, музичний жанр, піаністичний стиль.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-03

Номер

Розділ

Музичне мистецтво