OPERA I. DZERZHINSKY «QUIET DON» IN THE SCENARIO OF D.M. GNATYUK

Authors

  • Viktor Bondarchuk

DOI:

https://doi.org/10.32461/149537

Keywords:

social identification, actor's vocabulary, interethnic communication, social informatization

Abstract

The purpose of the article. The purpose of the study is determined by the isolation of the creative biography of the artist in a separate plane of research with the mandatory fixing in the coordinates of the socio-cultural context. The vector of the chosen study is one of the stages of the creative formation of D.M. Gnatyuk - the period of his directorial practice. Focusing on the production of the opera «Quiet Don» by I. Dzerzhinsky, we have the opportunity to analyze the communicative system of the mid-twentieth century objectively. The methodology of the research is to apply historical and cultural methods, which makes it possible to examine the formation of a creative person in the context of socio-cultural dynamics of Ukraine. The proposed interdisciplinary approach to the problem's consideration creates optimal conditions for the study of the essence of domestic opera performance in the projection of the creative steps of D.M. Gnatyuk. The scientific novelty of the work consists in the fact that for the first time the review presents a significant amount of archival sources, an epistolary workpiece that stimulates the objective and unbiased display of the socio-cultural space of Ukraine of the twentieth century. Conclusions. Analyzing the creative steps of the master - D. Gnatyuk in the projection of his directing practice, we have the opportunity to know the system of life orientations of the person, to feel the confrontation between the internal and external in the space of artistic searches and approbations, to know the essence of the cultural and artistic and socio-political intentions of the Ukrainian environment of the twentieth century.

Author Biography

Viktor Bondarchuk

Associate Professor, Candidate of Art, National Music Academy of Ukraine named after Tchaikovsky

References

Гайко С. Безсмертні герої Шолохова. Культура і життя. 1976. 21 лютого.

Гнидь Б. До історії національної опери України. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2003. 199 с.

Каневський Л. Маестро майстрові – зрідні. Старт. Київ, 1987. № 7.

Кошара Н. Провесень Тихого дона. Рабочая газета. Киев. 1976. 22 февраля.

Мамчур І. За Шолоховською епопеєю. Київська правда. 1976. 23 лютого.

Олександренко О. Нова зустріч з героями М. Шолохова. Театральна Україна. Київ, 1976. № 26.

Протокол № 4 засідання партійного бюро парторганізації театру опери та балету від 28 жовтня 1975 р. Архів НАТОБУ ім. Т. Г. Шевченка.

Протокол № 4 засідання Президії художньої ради АТОБ УРСР ім. Т. Г. Шевченка від 12.02.1976 р. Архів НАТОБУ ім. Т. Г. Шевченка.

Садовська Г. Моя краща роль – ще попереду. Вільне життя. Тернопіль, 1976. 28 листопада.

Станишевский Ю. А. «Тихий Дон» – на оперной сцене. Известия. 1976. 19 марта.

Станішевський Ю. О. Дмитро Гнатюк. Київ: Муз. Україна, 1991. 167 с.

Сухленко О. Героїка правди. Вечірній Київ. Київ. 19 квітня.1976.

Туркевич В. Д. Звучати правдиво, достовірно. Театрально-концертний Київ. 1980. № 6.

Юцевич Ю. Правда людських почуттів. Київська правда. 1976. 20 березня.

Hayko, S. (1976). Immortal heroes Sholokhov [Ukraine].

Gnid, B. (2003).To the history of the national opera of Ukraine. [Ukraine].

Kanevskiy, L. (1987). Maestro maystrovі – zrіdnі [Ukraine].

Koshara, N. The Quiet Flow of the Don (1976). [Ukraine].

Mamchur, I. (1976). For the Sholokhov epic. [Ukraine].

Oleksandrenko, O. (1976). New meeting with heroes M. Sholokhov. [Ukraine].

Minutes, No. 4 (1975). Meeting of the Party Bureaus of the Party Organization of the Opera and Ballet Theater. [Ukraine].

Minutes, No. 4 (1975). of the Presidium of the Artistic Council. [Ukraine].

Sadovska, G. (1976). My best role is still ahead. [Ukraine].

Stanishevsky, Y. (1991). A. «Quiet Flows the Don». [Ukraine].

Stanishevsky, Y (1991). Dmytro Hnatyuk. [Ukraine].

Sukhlenko, O. (1976). The Heroic of Truth. [Ukraine].

Turkevich, V.(1980). Sound true, reliable. [Ukraine].

Yutsevich, Y (1976). Truth of human feelings. [Ukraine].