Theatrical culture of Zaporizhzhya region: ways of formation (the Soviet period)
DOI:
https://doi.org/10.32461/149542Keywords:
Zaporizhzhya region, theatrical culture, professional theatre, amateur theatrical movement, repertoireAbstract
Purpose of Article. To consider the process of establishing and detailing little-known facts from the history of Zaporizhzhya theatrical culture development within the chronology of the Soviet period. Methodology. The methodology of the research consists in applying the method of source study analysis, cultural and historical approaches. Scientific Novelty. For the first time analyzed the process of formation and development of the dramatic culture of Zaporizhzhya of the Soviet period. Introduced into the scientific circulation of archival materials that enrich the knowledge about the different aspects of the development of theatrical culture of the region. Conclusions. The process of formation of the theatre of the Zaporizhzhya region began with amateur theatre associations in the early twentieth century. Within the 30s of the XX century, there was a process of branching of the theatrical culture of the region on the professional and amateur. Despite the considerable political involvement of the cultural sector in the study period, the theatrical art is increasingly popular and mass. The material of the article is a profound basis for further researches in the field of the study of the theatrical culture of the region and enrich the history of the national theatrical culture of new factual material.
References
Альбом капели «Дніпрельстан» (1928 - 1947). - Запорізький обласний краєзнавчий музей, Ф-ист., спр. 606. - 60 арк.
Антоненко О. М. Хорова культура Запорізького краю XX - початку XXI століть в аспектах музичної регіоналістики: дисертація на здобуття наукового ступеню кандидата мистецтвознавства: спец. 26.00.01 / Олександр Миколайович Антоненко // Нац. академія керівних кадрів культури і мистецтв. - Київ, 2014. - 296 с.
Грушкіна С. В. Жанрово-видова специфіка мистецтв Запорізького Приазов'я в культурному просторі регіону (остання третина XX - початку XXI століть): автореф. дис ... канд. мистецтвознавства: спец. 26.00.01 / Грушкіна Світлана Вікторівна. - Мелітополь: Люкс., 2016. - 22 с.
Документы о деятельности клубов и Гуляйпольской музыкальной студии, методах преподавания музыки, оборудовании городского театра за 1921 г. - ДАЗО, Р-198, сир. 44. - 104 арк.
Заньківчани / ред. П. П. Перепелиця. - К.: Мистецтво, 1972. - 187 с.
Книга приказов по Мелитопольскому украинскому музыкально-драматическому театру им. Т. Г. Шевченко за 1943 - 1945 гг. - ДАЗО, Р-3826, сир. 1. - 48 арк.
Мартинюк Т. В. Музичний професіоналізм Північного Приазов’я XIX - XX століть. (П’ять поглядів на геосоціокультурну динаміку Запорізького краю): монографія / Тетяна Володимирівна Мартинюк. - Мелітополь: Видавництво Мелітопольської міської ради, 2003. - 608 с.
Матеріали українського драматичного театру. - Мелітопольський краєзнавчий музей, Ф - 4449. -15 арк.
Матяш В. Театр делает человека человечнее [Электронный ресурс] / Владимир Матяш. - Режим доступа: http://pro.berdyansk.biz/content.php?id=4680
Милько Е. История Бердянского театра в музейной экспозиции [Электронный ресурс] / Елена Милько. - Режим доступа: http://prostir.museum/ua/post/34831
Національний академічний український драматичний театр імені Марії Заньковецької [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.zankovetska.com.ua/
Переписка и инструкции профсоюза работников искусств. 1920 - 1922 гг. - ДАЗО, Р-563, сир. 5. - 208 арк.
Творческие характеристики на коллективы художественной самодеятельности за 1960 г. - ДАЗО, Р - 2006, сир. 401. - 10 арк.
Червоне Запоріжжя. - 1951. - 07 січня.
Booklet choir «Dniprel'stan». (1928 - 1947). Zaporizhzhya Regional History Museum, F- hist., 606 [in Ukrainian].
Antonenko, A. M. (2014). Choral Culture of Zaporizhia Region in the 20th - Beginning of the 21st Centuries in Aspects of Regional studies of Music. Candidate's thesis. Kyiv: National Academy of Government Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].
Gruschkina, S.V. (2016). Specifics of kinds and genres of Zaporizhzhian PreAzov arts in the cultural space of the region (last third of the 20th - early 21st centuries). Extended abstract of candidate’s thesis. Melitopol: luks [in Ukrainian].
Documents of the activities clubs and music Studio in the Guliaipole, teaching of music, equipment of the municipal theater. (1921). State archive Zaporizhzhya region, P - 198, 44 [in Ukrainian].
Perepelitsa, P. P. (1972). Zankivchany. Kyiv: Mystectvo [in Ukrainian].
The order book for the Melitopol ukrainian musical dramatic theater named of T. G. Shevchenko. (1943 - 1945). State archive Zaporizhzhya region, P - 3826, 1 [in Ukrainian].
Martynyuk, T. V. (2003). Musical professionalism of the Northern Near Azov region of XIX - XX centuries. (Five views on geosozology dynamics of Zaporizhia region). Melitopol: Publishing house of Melitopol city Council [in Ukrainian].
Materials of the ukrainian drama theater. Melitopol museum of local lore, F - 4449 [in Ukrainian].
Matyash, V. (2010). Theatre makes people more humane. Retrieved from http://pro.berdyansk.biz/content.php?id=4680 [in Ukrainian].
Milko, E. (2010). The history of Berdyansk theatre in the Museum exposition. Retrieved from http://prostir.museum/ua/post/34831 [in Ukrainian].
National Academic Ukrainian Drama Theatre named after Mariya Zankovetska. Retrieved from http://www.zankovetska.com.ua/ [in Ukrainian].
Correspondence and instructions of the trade Union of art workers. (1922). State archive Zaporizhzhya region, P - 563, 5 [in Ukrainian].
A creative description for amateur music groups. (1960). State archive Zaporozhye region, P - 2006, 401 [in Ukrainian].
Chervone Zaporizhzhya. (1951). Zaporozhye, 07 January [in Ukrainian].
Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Olexandr Antonenko
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).