ЛАРИСА РОГОВЕЦЬ ЯК ПРОВІДНИЙ ДІЯЧ ВОКАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ ЧЕРНІГІВЩИНИ (до 55-річчя від дня народження)
DOI:
https://doi.org/10.32461/149543Keywords:
Лариса Роговець, вокальний конкурс, педагог, солістка, опера, репертуарAbstract
Purpose of Article. The goal of the research is to cover the stages of the life-stage development of the Chernihiv Philharmonic Center’s soloist, the Revutsky Music College’s lecturer, People Artist of Ukraine Larisa Rohovets, understanding her contribution to the development of Chernihiv region’s vocal culture of the ending of the 20th - the beginning of the 21th centuries. In the field of view of the author - singularity formation of L. Rohovets’ individuality in the ending of 1980 - beginning 1990, to research her performance and pedagogical of the ending of the 20th - the first ten years of the 21st centuries. Methodology. Historical-chronological, source study, and logical-resumptive methods constitute the methodological basis of the work to study L. Rohovets ’ creative biography, the analysis of data from periodical sources. The scientific novelty of the research is conditioned by the fact of the first research in the national musicology the life-creativity of L. Rohovets as one of the most outstanding singers of Ukraine, the leading representative of modern vocal culture of Chernihiv region, the introduction into scientific use of materials about the peculiarities of her culture-making activity in the Chernihiv region. Conclusions. The results of this research made it possible to draw a conclusion on the priority role of L. Rohovets in the development of the modern vocal culture of Chernihiv region. It is proved that a significant influence on the formation of the personality of the singer was made by creative communication with great performers Z. Dolukhanova and I. Arkhipova. In early 1990, during formation Ukraine culture as part of European culture, L. Rohovets became the only one representative of Chernihiv region’s vocal culture, having won in ten international competitions. As performer-enlightener Rohovets represented pieces of unknown authors, folk songs made premieres of modern regional authors’ works. Her pedagogical work with students is characterized by high efficiency, which contributes to the further development of regional vocal culture.
References
Антонюк В. Українська вокальна школа: етнокультурологічний аспект: Монографія / В. Антонюк. - К.: Українська ідея, 2001. - 144 с.
Бадалов О. П. Лариса Роговець: вчора, сьогодні, завтра / О. П. Бадалов. - Чернігів: ДИВО, 2012. - 88 с.
Васюта О. П. Музичне життя на Чернігівщині у XVIII - XIX ст. / О. П. Васюта - Чернігів: Деснянська правда, 1997. - 211 с.
Гільов І. Зоряне подружжя, поєднане співом / І. Гільов. - Деснянська Правда. - 2016. - 29 грудня. - С. 4.
Гнидь Б. Історія вокального мистецтва / Б. Гнидь. - К. : НМАУ, 1997. - 320 с.
Гребенюк Н. Вокально-виконавська творчість: психолого-педагогічний та мистецтвознавчий аспекти: Монографія / Н. Гребенюк. - К. : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 1999. - 269 с.
Довгань Л. М. Обучение и воспитание оперных артистов-вокалистов в Одесской государственной музыкальной академии им. А. В. Неждановой / Л. М. Довгань. - О.: Астропринт, 2008. - 348 с.
Жишкович М. А. Львівська вокальна школа другої половини XIX - першої половини XX століття: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мист.: спец.:17.00.03 «музичне мистецтво» / М. А. Жишкович. - Львів: Львівська державна музична академія ім. М. В. Лисенка, 2006. - 20 с.
Перша медаль незалежної України. - Голос України. -1991 - 13 грудня. - С. 4.
Сидорова В. Мафія на Сицилії співаків на чіпала / В. Сидорова. - Гарт. - 2000. - 16 червня. - С. 13.
Слєпцова О. В. Підготовка педагогів-вокалістів у творчій спадщині діячів Харківської національної музично-педагогічної школи (20-70 рр. XX ст.): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец.: 13.00.01 «теорія та історія педагогіки» / В. Слєпцова.- Харків: Харківський державний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди, 1998. - 18 с.
Циганков С. Карколомний шлях на Олімп / С. Циганков. - Чернігівські відомості. -1991. - 13-19 грудня. - С. 1.
Чередниченко В. Співучі голоси України / В. Чередниченко. - Музика. - №1. - 1989. - С. 31.
Швидків Г. Ретроспективний аналіз становлення вокальної педагогіки в Україні на прикладі Київської вокальної школи / Г. Швидків // Нова педагогічна думка. Науково- методичний журнал. - 2013. - №2 (74). - С. 149-152.
Яковенко С. Б. Зара Долуханова в искусстве и жизни. Творческая биография. Тайна интерпретации. Вокальная школа. Оценки современников / С. Б. Яковенко. - М.: Реалии-Пресс. - 2003. - 208 с.
ntonyuk, V. (2001). Ukrainian vocal school: ethno-cultural aspect. Kyiv: Ukrainian Idea [in Ukrainian].
Badalov, O. P. (2012). Larisa Rohovets: Yesterday, Today, Tomorrow. Chernihiv: DIVO [in Ukrainian].
Vasyuta, O. P. (1997). Musical life in Chernihiv region in the XVIII-XIX centuries. Chernihiv: Desnanska Pravda [in Ukrainian].
Gilov, I. (2016). Star family, connected by singing. Desnanska Pravda, 29 December, 4 [in Ukrainian].
Gnid, B. (1997). History of vocal art. Kyiv: NMAU [in Ukrainian].
Grebenyuk, N. (1999). Vocal and performing arts: psychological and pedagogical and art- study aspects. Kyiv: NMAU [in Ukrainian].
Dovgan, L. M. (2008). Training and education of opera singers-vocalists in the A. Nezhdanova State Musical Academy. Odessa: Astroprint [in Russian].
Zhyshkovich, M. A. (2006). Lviv vocal school of the second half of the XIX - half of the XX centuries. Extended abstract of candidate’s thesis. Lviv: Lysenko state music academy [in Ukrainian].
The first medal of independent Ukraine (1991). Golos Ukrainy, 13 December, 4 [in Ukrainian].
Sidorova, V. (2000). Sicily’s Mafia don’t touch the singers. Hart, 16 June, 13 [in Ukrainian].
Slyptsova, O. V. (1998). Training of vocal teachers in the creative heritage of the figures of the Kharkiv National Music and Pedagogical School (20-70 years of the XX century). Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv: Skovoroda State Pedagogical University [in Ukrainian].
Tsigankov, S. (1991). The breakneck way to Olympus. Chernihivski vidomosti, 13-19 December, 1 [in Ukrainian].
Cherednichenko, V. (1989). Singing voices of Ukraine. Music, 1, 31 [in Ukrainian].
Shvidckiv, G. (2013). Retrospective analysis of the formation of Ukraine vocal pedagogy on the example of the Kiev vocal school. New pedagogical thought. Scientific and methodical journal, 2 (74), 149 - 152 [in Ukrainian].
Yakovenko, S. B. (2003). Zara Dolukhanova in the art and life. Creative biography. Mystery of Interpretation. Vocal school. Estimates of contemporaries. Moscow: Real-Press [in Russian].
Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Oleg Badalov
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).