PRESENTATION OF PETRYKIVKA PAINTING IN EXHIBITION WORKS AND MASS CHARACTER WORKS IN THE CONTEMPORARY CULTURAL ENVIRONMENT

Authors

  • Anastasiia Chudnivets

DOI:

https://doi.org/10.32461/149746

Keywords:

Petrykivka painting, wall painting, exhibition, actionism, happening, performance art

Abstract

The purpose of the article. The main forms of presentation of Petrykivka decorative painting in the contemporary artistic environment are analyzed, its adaptation to the requirements of the present is considered. The methodology of the research is based on general scientific and culturological methods. The interpretive principles of understanding of artistic facts and regularities in the context of modern cultural and communicative tendencies are used. The scientific novelty of the work consists in defining the place, the role of Petrykivka painting in the contemporary cultural process and the forms of its presentation in it. Conclusion. The most vivid examples of such forms and changes in Petrykivka painting are identified. The prevalence of presentation forms of Petrykivka painting, aimed at the mass consumer and mass participation, is emphasized.

Author Biography

Anastasiia Chudnivets

Assistant, Department of Basis of Architecture, The Prydniprovska State Academy of Civil Engineering and Architecture

References

Агеева О. С. Техники современного искусства как инструменты Public Relations. Сумма философии. Вып. 6. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2006. С. 6 9.

Бабенко В. А. Этнографический очерк народного быта Екатеринославского края. Екатеринослав: Изд. Екатеринославского Губернского земства, 1905. IV с., 110 с.

Берченко Є. В. Про настінні розписи українських хат на Катеринославщині. Науковий збірник Харківської науково-дослідчої катедри історії української культури. Київ: Державне вид-во України, 1927. Ч. 7. Етнологічно-краєзнавча секція. Вип. 1. С. 71-92.

Глухенька Н. Панко старший, Панки молодші. Культура і життя. 1982. 21 березня

Гончар К. Точки перетину образотворчого фольклору та Сontemporary art у новій формі презентації мистецтва. МІСТ: Мистецтво, історія, сучасність, теорія: Зб. наук. пр. з мистецтвознав. і культурології / ІПСМ НАМ України; Редкол.: В. Д. Сидоренко (голова), О. О. Роготченко (гол. ред.), А. О. Пучков (заст. голови) та ін. Київ: Фенікс, 2013. Вип. 9. 328 с.

Гончаренко Д. Перформанс-арт як явище культури постмодернізму. Актуальні проблеми мистецької практики і мистецтвознавчої науки. 2013. Вип. 5. С. 333-337.

Лачко, О.Ю. Трансформация постмодернистских арт-практик в современной украинской театральной культуре. Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2015. № 8-3 (58). С, 123-127. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/transformatsiya-postmodernistskih-art-praktik-v-sovremennoy-ukrainskoy-teatralnoy-kulture

Петриківський розпис. Антонович Є. Образотворче мистецтво: підруч. для 5-6 кл. серед. шк. Київ, 1998. С. 66-74.

Петриківський розпис. Джерела та сучасність : каталог / авт. ст. та упоряд. кат. В. Соловйов та Л. Яценко. Дніпропетровськ, 1982

Садовенко С.М. Трансформації української народної художньої культури у просторово-часових реаліях постмодерну. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : щокв. наук. журн. / М-во культури України ; НАКККіМ. Київ: Міленіум, 2013. № 3. С. 79-84.

Селівачов М. Нев’януча творчість [до 85-річчя петриків. майстрів Надії Білокінь і Оришки Пилипенко]. Образотвор. мистецтво. 1979. № 2. С. 33.

Смолій Ю. О. Хатнє малювання Петриківки другої половини ХІХ – першої третини ХХ століття (витоки, еволюція, художні особливості): автореф. дис. канд. мист.; НАНУ, Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського. Київ, 2011.

Смолій Ю. О. Дека Микола Васильович. Енциклопедія сучасної України / НАН України, Наук. т-во ім. Т. Шевченка, Координац. бюро енциклопедії сучас. України НАН України ; ред. І.М. Дзюба (співгол.). Київ, 2007. Т. 7: Г-Ді. С. 304-305.

Станкевич М. Семіотика та семантика візуальної мови народно- го мистецтва. Мистецтвознавство: зб. наук. праць. Львів, 2007. Ч. 2. С. 9-20

Статива О. Майстер декоративного розпису Надія Білокінь. Київ: Мистецтво, 1966. 40 с.

Тверська Л. В. Історія петриківського розпису : вступ. ст. Петриківка: альбом. – Дніпропетровськ, 2001. С. 17-35.

Ткаченко Т., Дупляк Т. Інтернет технології у виставковій діяльності. Маркетинг в Україні. 2008. № 3. С. 23-28.

Торнтон С. 33 митці у 3 актах / С. Торнтон; пер. з англ. Ю. Мазура, О. Михеда, І. Шувалової. Київ: ArtHuss, 2016. 336 c.

Харченко О. В., Горшкова-Кандаурова Н. О. Мистецтво петриківського розпису: навчально-методичний посібник. Тернопіль: Мандрівець, 2013. 72с.

Хома Н. М. Соціалізуючий вплив акціонізму: мистецько-політичний синтез в проекції моделювання політичної поведінки / Н. М. Хома // Актуальні проблеми політики. 2014. Вип. 53. С. 40-47. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/appol_2015_53_7

Чегусова З. Світла радість мистецтва Марфи Тимченко. У Національному музеї українського народного декоративного мистецтва експонується виставка до 90-річчя від дня народження славетної художниці. День. 2012. 23 берез.

Ageeva, O. S. (2006). The techniques of modern art as Public Relations instruments. Summa filisofii, 6, 6-9 [in Russian].

Babenko, V. A. (1905). Ethnographic sketch of folk life mode of Ekaterinoslav region. Ekaterinoslav: Izdatelstvo Ekaterinoslavskogo Gubernskogo zemstva [in Russian].

Berchenko, E. V. (1927). About wall paintings of Ukrainian huts in Ekaterinoslav. Naukovyi zbirnyk Kharkivskoi naukovo-doslidchoi katedry istorii Ukrainskoi kultury, 1, 71 92 [in Ukrainian].

Gluhenka, N. (1982). Panko the senior, the Pankos junior. Kultura i zhyttya, 2 [in Ukrainian].

Honchar, K. (2013). Points of intersection of the pictorial folklore and the Contemporary art in a new form of art presentation. MIST: mystetstvo, istoriya, suchasnist, teoriya: Zbirnyk naukovyh prats z mystetstvoznavstva I kulturologii, 9, 328 [in Ukrainian].

Honcharenko, D. (2013). Performance-art as a phenomenon of the postmodernism culture. Aktualni problem mystetskoi praktyky I mystetstvoznavchoi nauky, 5, 333-337[in Ukrainian].

Lachko, O. (2015). Transformation of postmodern art practices in modern Ukrainian theater culture. Istoricheskie, filosofskie, politicheskie yuridicheskie nauki, kulturologiya I iskustvovedenie. Voprosy teorii I praktiki, 8-3, 123-127 [in Russian].

Antonovych, E. (1998). Petrykivka painting. Kyiv [in Ukrainian].

Solovyov, V. & Yatsenko, L. (1982). Petrykivka painting. Origins and contemporaneity. Dnipropetrovsk [in Ukrainian].

Sadovenko, S. (2013). Transformation of the Ukrainian folk artistic culture in the space-time realities of postmodern. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnyh kadriv kultury i mystetstv, 3, 70-84 [in Ukrainian].

Selivachov, M. (1979). Unfadable creativity [to the 85th anniversary of the Petrykivka painters Nadiya Bilokin and Orishka Pylypenko]. Obrazotvorche mystetstvo, 2, 33 [in Ukrainian].

Smoliy, Yu. O. (2011). Petrykivka hut painting of the second half of the 19th – the first third of the twentieth century (origins, evolution, artistic peculiarities). Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Institute of Art Studies, Folklore Studies and Ethnology. M.T. Rilsky [in Ukrainian].

Smoliy, Yu. O. (2007). Deka Mykola Vasylovych. Entsyklopedia suchasnoi Ukrainy. Dzuba, I. M. (Ed). Kyiv [in Ukrainian].

Stankevych, M. (2007). Semiotics and semantics of the visual language of folk art. Mystetstvoznavstvo: zbirnyk naukovyh prats, Part 2, 9-20 [in Ukrainian].

Statyva, O. (1966). Master of decorative painting Nadia Bilokin. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Tverska, L. V. (2001). Petrykivka: the albom. Dnipropenrovsk [in Ukrainian].

Tkachenko, T. & Duplyak, T. (2008). Internet technologies in exhibition process. Marketynh v Ukraini, 3, 23-28 [in Ukrainian].

Thornton, S. (2016). 33 artists in 3 acts. Kyiv: ArtHuss [in Ukrainian].

Kharchenko, O. V. & Horoshkova-Kandaurova, N. (2013). The art of Petrykivka painting: educational and methodical manual. Ternopil: Mandrivets [in Ukrainian].

Homa, N. M. (2014). The socializing influence of actionism: artistic and political synthesis in the projection of modeling of political behavior. Actualni problem polityky, 53, 40-47 [in Ukrainian].

Chehusova, Z. (2012). Light of joy of Marfa Tymchenko’s art. The National Museum of Ukrainian Folk Decorative Art presents an exhibition dedicated to the 90th anniversary of the birthday of the famous artist. Den [in Ukrainian].