Specific of the vocal educating theatrical actors in the higher art-schools

Authors

  • Olekh Dzyuba

DOI:

https://doi.org/10.32461/149767

Keywords:

vocal, actor, drama, psyche, emotions, stage appearance

Abstract

Purpose of Article. A sophisticated approach is a basis of the research methodology. Methodology. The foundation of the study is a summary of empiric, historical, and biographic methods created within the result of the vocal practice of author of the article and his pedagogical experience. The creative way of singers, actors, and different figures of the art world are studied in the research. A theoretical base is found in the analysis of literature from the different areas of art study, musicology, vocal and theatrical pedagogics, history and theory of theatre. Scientific Novelty. The scientific content of the certain work consists in the questions related to the features of forming of creative personality of the singer or actor; influence the individual psychological state and physical form concerning the vocal activity or theatre one. Conclusions. The problem of the article requires the changes of the paradigm of education. The main feature of singing actors of theater is the integrity of their appearance on the stage. Psychological bases of singing, an emotional mood made the significant part of theory and technique of vocal art. The mentioned properties must be taken into account by a mentor in the context of the preparation process of professional actors.


Author Biography

Olekh Dzyuba

People's Artist of Ukraine, Associate professor, yiv National University of Culture and Arts


References

Айламазьян А. О судьбе музыкального движения /А. Айламазьян // Балет.- 1997. - № 4. - С. 20-23.

Асафьев Б. В. Речевая интонация: [Моногр.] / Б.В. Асафьев; Ред. Е.М. Орлова. - Москва; Ленинград: Музыка, 1965. - 136 с.

Бельская Е. Вокальное искусство в профессиональном становлении режиссёра любительского театра : уч. пособ. для студентов ВУЗов / Елена Бельская. - Барнаул: изд-во Алтайской гос. адем. культуры и искусств, 2009. -160 с.

Киквадзе С. С. Вокальное исполнительство как творческий процесс : автореф. дне. ... канд. искусствовед.: спец. 17.00.02 - муз. искусство / Киквадзе Семен Семенович; Ерузин. гос. театр. ин-т им. Шота Руставели. - Тбилиси, 1987. - 24 с

Кристи Е. В. Работа Станиславского в оперном театре / Е. Кристи. - М.: Искусство. 1952. - 282 с.

Малочевская И. Режиссёрская школа Товстоногова / И. Малочевская. - Улан-Удэ, 2003. - 160 с.

Наэм Дж. Психология и психиатрия в США / Дж. Наэм. - М.: Прогресс, 1984. - 300 с.

Немирович-Данченко В. И. Избранные письма. / В. И. Немирович-Данченко. - Москва, 1979. - Т. 2. - 383 с.

Носенко Э. Л. Эмоциональное состояние и речь / Э. Л. Носенко. — Киев: Вища школа. - 1982. - 195 с.

Саврук С. Театральність і афектація в системі понять теорії музичного виконавства / Соломія Саврук // Вісник Прикарпатського університету. Мистецтвознавство. Івано-Франківськ: ПНУ ім. В. Стефаника, 2010. - Вип. 17-18. - С. 316-321.

Станиславский К. С. Собрание сочинений: в 9 т. Т. 3. Работа актёра над собой. 4.2 Работа над собой в творческом процессе переживания. Дневник ученика. / К. С. Станиславский. - М. : Искусство, 1988. - 505 с.

Стулова Л. Вопросы вокального воспитания актера драматического театра: уч. метод. пособие / Л. Стулова. - М.: Еос. ин-т театрального искусства им. А. В. Луначарского, 1974. - 100 с.

Торопова А.В. Проблемы бессознательного в музыкальной педагогике: К нач. муз.-психол. антропологии / Торопова А. В. - Москва: Прометей, 1997. - 106 с.

Фейдимен Дж., Фрейгер Р. Теория и практика личностно-ориентированной психологии. Собрание: в 2-х томах. Т. 2. / Дж. Фейдимен, Р. Фрейгер. / Пер. с англ. - М., 1996. - 208 с.

Ailamazyan, A. (1997). About the fate of the musical movement. Balet, 4, 20-23 [in Russian].

Asafiev, B.V. (1965). Speech intonation. Moscow; Leningrad: Musica [in Russian].

Belskaya, E. (2009). Vocal art in the professional formation of the director of amateur theater. Barnaul : iz-vo Altajskoj gos. adem. kul'tury i iskusstv [in Russian].

Kikvadze, S.S. (1987). Vocal performance as a creative process. Extended abstract of candidate’s thesis. Tbilisi [in Russian].

Kristi, G.V. (1952). Work of Stanislavsky in the opera house. M.: Iskusstvo [in Russian].

Malochevskaya, I. (2003). The director's school of Tovstonogov. Ulan-Udje [in Russian].

Naem, J. (1984). Psychology and Psychiatry in the USA. M.: Progress [in Russian].

Nemirovich-Danchenko, V. I. (1972). Selected Letters. Vol. 2. Moskva [in Russian].

Nosenko, E.L. (1982). Emotional state and speech. Kiev: Vishha shkola [in Ukrainian].

Savruk, S. (2010). Theatricality and affection in the system of concepts of the theory of musical performance. Visny'k Pry'karpats'kogo universy'tetu. My'stecztvoznavstvo. Ivano- Frankivs'k : PNU im. V. Stefany'ka, 17-18, 316-321 [in Ukrainian].

Stanislavsky, K.S. (1988). Collection of works: in 9 vol. T. 3. The work of the actor above himself. Part 2 Work on yourself in the creative process of experience. Diary of a student. M.: Isusstvo [in Russian].

Stulova, L. (1974). Questions of vocal education of the actor of dramatic theater. M. : Gos. y'n-t teatral'nogo y'skusstva y'm. A. V. Lunacharskogo [in Russian].

Toropova, A.V. (1997). The problems of the unconscious in musical pedagogy. Moskva : Prometej [in Russian].

Feydimen J., Freyger R. (1996). Theory and practice of personality-oriented psychology. Meeting: in 2 volumes. T. 2. M. [in Russian].