ARTISTIC IMAGERY AND SYMBOLISM OF WOMEN'S PARTIES IN THE BALLET OF THE UKRAINIAN THEME OF THE MIDDLE OF THE 20TH CENTURY

Authors

  • Anastasiia Korol

DOI:

https://doi.org/10.32461/149782

Keywords:

Ukrainian ballet, female images, artistic image, choreography, dance

Abstract

Purpose of the article is to reveal the specificity of female images in Ukrainian ballets of national themes of the mid-20th century. Through the acceptance of artistic imagery and symbolism. Methodology. The methodology consists of using the problem-chronological principle, synthesis methods, art criticism analysis, which allowed to conduct scientifically objective research. Scientific Novelty. Scientific novelty includes in a retrospective analysis of female images of Ukrainian ballets, revealing their main artistic and imaginative load - demonstrating the profound essence of the tragic fate of Ukrainian women, raising the portrait of a woman to the level of a symbol. Conclusions. Female images in ballets of national themes ("Pan Kanovskyi," "Lileia," " Marusia Bohuslavka," "Witch" etc.) broadcast a system of symbols associated with the image of women in Ukrainian literature and folklore. The motifs of the tragic fate of a strong personality predominate, which is a landmark for ballets of Ukrainian themes. A characteristic feature of female images of ballets of national themes was the depiction of personal experiences in close connection with the disclosure of ideas of the people's liberation struggle, which was an actual topic in the Soviet theater of the mid-20th century. The role of the artist's individuality in revealing the artistic image is clearly shown in the choreography and performing the art of choreography (various interpretations of Bondarivna in "Pan Kanovskyi" by V. Dulenko, H. Lerkhe, O. Havrylova).

Author Biography

Anastasiia Korol

Lecturer, Department of Folk Choreography, Kyiv National University of Culture and Arts

References

Безклубенко С. Мистецтво: терміни та поняття: енцикл. видання: у 2-х т. : Т. 2 (М–Я). Київ : Ін-т культурології АМУ, 2008. 240 с.

Верховинець Я. В.М. Верховинець: Нарис про життя і творчість // Верховинець В. Теорія українського народного танцю. Київ: Музична Україна, 1990. С. 13–35.

Дегтяр Д. Балет «Лілея» Галини Березової 1940 року у світлі тогочасної преси. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство». 2014. Вип. 30. С. 32–37.

Загайкевич М. Драматургія балету. Київ : Наукова думка, 1978. 258 с.

Коваленко Є. Балет «Лілея» К. Данькевича як взірець хореографічної інтерпретації Шевченкової творчості. Культурологічна думка. 2014. №7. С. 19–26.

Король А. Вплив «Лілеї» К. Данькевича - Г. Березової на подальші балетні інтерпретації літературних творів української тематики. Молодий вчений. 2017. №8(48). С. 48–51.

Кравець А. Творча діяльність Антоніни Васильєвої в контексті розвитку вітчизняного балетного мистецтва першої половини ХХ століття. Вісник КНУКіМ. Серія мистецтвознавство. 2015. Вип. 33. С. 60–65.

Мерлянова О. Жіночі танці в українській народній хореографії : автореф… дис. канд. мистецтвознавства. Київ, 2009. 17 с.

Станішевський Ю. Балетний театр України : 225 років історії. Київ, 2003. 438 с.

Тодорюк Ю. Виконавська творчість Тетяни Таякіної в українському балеті 1970–1980-х років. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. 2017. Вип. 39. С. 338–345.

Щербакова О. «Нев’януча квітка» українського балету «Лілея»: Шевченкові смисли образів і сценічна доля вистав. Українознавчий альманах. 2013. Вип. 12. С. 89–92.

Bezklubenko, S. (2008). Art: termsandconcepts: Encyclopedia edition, (Vol. 2). Kyiv: Instituteof Cultural Studiesof the AAU [in Ukrainian].

Verkhovynets, Ya. (1990). V.M. Verkhovynets: An Essay on Life and Creativity . V. Verkhovynets. Theory of Ukrainian folk dance (рр. 13–35). Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Dehtiar, D. (2014). Ballet "Lileia" by Halyna Berezova in 1940 in the light of the then press. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, issue 30, 32–37 [in Ukrainian].

Zahaikevych, M. (1978). Ballet dramaturgy. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Kovalenko, Ye. (2014). Ballet "Lileia" by K. Dankevych as an example of choreographic interpretation of Shevchenko's creativity. Kulturolohichna dumka, 7, 19–26 [in Ukrainian].

Korol, A. (2017). The influence of «Lileia» of K. Dankevych and H. Berezova on further ballet interpretations of literary works of ukrainian themes. Molody Vcheny, 8 (48), 48–51 [in Ukrainian].

Kravets, A. (2015). The creative activity of Antonina Vasylieva in the context of the development of the national ballet art of the first half of the twentieth century. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, issue 33, 60–65 [in Ukrainian].

Merlianova, О. (2009). Women's dances in Ukrainian folk dance choreography: candidate's thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. O. (2003). Ballet Theater of Ukraine: 225 years of history. Kyiv [in Ukrainian].

Todoriuk, Yu. (2017). Performing art by Tetiana Taiakina in the Ukrainian ballet of 1970-1980's. Topical problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture, issue 39, 338–345 [in Ukrainian].

Shcherbakova, O. (2013). "The Unfading Flower" of the Ukrainian Ballet "Lileia": Shevchenko's meanings of images and stage fate of performances. Ukrainoznavchyi almanakh, issue 12, 89–92 [in Ukrainian].