Gertruda Troyanova’s school of Bel canto and her performing and teaching activities

Authors

  • Olena Loshmanova

DOI:

https://doi.org/10.32461/149837

Keywords:

vocal school, bel canto, Gertruda Troyanova, singing art, vocal pedagogy

Abstract

Purpose of Article. The work aims to study the style and methodological principles of the vocal school of the singer of Ukrainian origin G. Troyanova through the tradition of bel canto. The methodology of the research is based on an integrated approach. The work is based on the historical-biographical, theoretical (analysis of literature from different areas of art history, musicology, vocal pedagogy, the history of vocal styles and vocal schools) methods; elements of intonational, comparative, functional, stylistic, and performing methods of musical material analysis are used, which are based on the author’s performance and pedagogical experience and reveal the features of the creative formation of singers. Scientific novelty is centered in the fact that a sophisticated analysis of the performing and methodological activities of G. Troyanova was carried out for the first time in Ukrainian musicology and allowed to comprehend the principles of bel canto style functioning in the 20th century. Conclusions. G. Troyanova reveals the phonetic features of the systematic use of the method of singing on «long» vowel sounds. Principles of Waldorf Pedagogy directs the performing practice and methodology of the singer to the embodiment of the concept of free sound R. Steiner. Improving the tradition of solo singing leads to the creation and systematization of exercises that significantly enhance the quality of performance. The basis of the technology is the principles of Messa di voce - sound and breathing systems, characteristic for bel canto. The principles of the school are realized not only in academic vocals, which is proved by the broad recognition of the achievements of the students of G. Troyanova’s class in the field of pop, jazz, and folk vocals.


Author Biography

Olena Loshmanova

Senior Lecturer at the National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts


References

Антонюк В. Українська вокальна школа: етнокультурологічний аспект: монографія / В. Антонюк. - Вид. 2-ге, пер. і доп. - Київ : Українська ідея, 2001. - 144 с.

Гнидь Б. П. Історія вокального мистецтва: підручник / Б. П. Гнидь. - Київ : НМАУ. 1997. - 320 с.

Зурхаева С. Педагогическое наследие Трояновой Гертруды Михайловны : диплом - реферат / С. Зурхаева; Московский государственный университет культуры и искусств. - Москва, 2013. - 31 с., прил.

Стахевич О. Г. Вокальне мистецтво Західної Європи: творчість, виконавство, педагогіка: дослідження / О. Г. Стахевич. - Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 1997. - 272 с.

Стахевич А. Г. Искусство bel canto в итальянской опере XVII - XVIII веков : монография / А. Г. Стахевич; Харьков. гос. акад. культуры. - Харьков, 2000. - 155 с.

Стахевич O. Г. Основи вокальної педагогіки. - Ч. 1 : Природно-наукові теорії сольного співу. Курс лекцій : навч. посіб. для студентів дир.-хор. фак. муз. та пед. вузів / О. Г. Стахевич. - Харків; Суми : ХДАК, СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2002. - 92 с.

Троянова Г. Ритм дыхания и ритм пения / Г. Троянова [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://troyanova.su/node/109

Троянова Г. М. Моя история. Методика / Г. М. Троянова. - Москва: ИПО «У Никитских ворот» 2014. - 48 с.

Троянова Гертруда Михайловна. Некролог [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://troyanova.su

Троянова Гертруда: «Хочу, чтобы музыканты радовали слушателей своим красивым пением» [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://troyanova.su/node/98

Шибина Ирина. Очерк о замечательном человеке [Электронный ресурс] URL: http://www.proza.ru/2011/04/22/1702

Ярославцева Л. К. Опера. Певцы. Вокальные школы Италии, Франции, Германии XVII - XX веков / Л. К. Ярославцева. - Москва : Издательский дом «Золотое Руно». 2004. - 200 с.

Toft R. Bel Canto: The Harvard Dictionary of Music. Second Edition by Willi Apel. - Harvard University Press: Belknap Press, 1968. - 818 p.

Antonyuk, V. (2001)/ Ukrainian vocal school: ethnocultural aspect. Kyiv: Ukrainska Ideya [in Ukrainian].

Hnyd, B. P. (1997). History of vocal art. Kyiv: NMAU im. P. I. Chaikovskoho [in Ukrainian].

Zurkhaeva, S. (2013). Pedagogical heritage of Gertrude Mikhailovna Troyanova: diploma. Moscow: MGUKI [in Russian].

Stakhevych, O. G. (1997). Vocal Art of Western Europe: Creativity, Performance, Pedagogy. Kyiv: NMAU im. P. I. Chaikovskoho [in Ukrainian].

Stakhevich, A. G. (2000). The art of bel canto in the Italian opera of the 17th - 18th centuries. Kharkiv: KhDAK [in Russian].

Stakhevych, O. G. (2002). Fundamentals of vocal pedagogy. Part 1: Natural science theories of solo singing. Kharkiv; Sumy: KhDAK, SumDPU [in Ukrainian].

Troyanova G. (2010). Ritm dykhaniya i ritm peniya. Retrieved from http://troyanova.su/node/109 [in Russian].

Troyanova, G. M. (2014). My history. Methodic. Moscow: IPO «U Nikitskikh vorot» [in Russian].

Troyanova Gertruda Mikhaylovna. Nekrolog (2015). Retrieved from http://troyanova.su [in Russian].

Troyanova Gertruda: «Khochu, chtoby muzykanty radovali slushateley svoim krasivym peniem» (2012). Retrieved from http://troyanova.su/node/98 [in Russian].

Shybina Irina. Ocherk o zamechatelnom cheloveke (2011). Retrieved from http://www.proza.ru/2011/04/22/1702 [in Russian].

Yaroslavtseva, L. K. (2004). Opera. Singers. Vocal schools of Italy, France, Germany of the 17th - 20th centuries. Moscow: Izdatelskiy dom «Zolotoe Runo» [in Russian].

Toft, R. (1968). Bel Canto: The Harvard Dictionary of Music. Harvard University Press: Belknap Press [in English].