Special features of timbral color in piano music by Chu Wanhua (on the material of the «Yellow river» piano concerto)

Authors

  • Fan Lu

DOI:

https://doi.org/10.32461/149953

Keywords:

timbre, timbre color, Chinese piano music, Chu Wanhua, «Yellow River» Piano Concerto

Abstract

Purpose of Research. The article reveals the peculiarities of timbral color in piano music by Chu Wanhua taking for an example the «Yellow River» Piano Concerto - the main work of the Chinese piano music of the twentieth century, where a brilliantly original creative talent of the composer was fully realized. Methodology. The research methodology is based on the principles of holistic analysis of musical composition, using elements of style and performance analysis. The comparative method reveals the relationship between the national musical tradition and style specifics of the Chu Wanhua music. Scientific Novelty. The scientific novelty of this study lies in examination of the timbral colour in the piano concerto «Yellow River» in the light of its connection with the reception of Chinese folklore. Conclusions. The piano concerto «Yellow River» shows a typical type of interaction of modal, rhythmic and textural organization of sound material, which determines the individual timbre color of Chu Wanhua’s music. The fundamental basis on the folk sources leads to the genre specificity of creative statement and the poliphonization of piano texture and defines the unique, national piano sound image.


Author Biography

Fan Lu

postgraduate of P. Tchaykovsky National Music Academy of Ukraine

References

Бай Е. Становление фортепианного стиля Чу Ванхуа: ранние сочинения / Е. Бай // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. - 2011. - №5. - Харків: ХДАДМ, 2011. - С. 158-160.

Есипова М. Музыка Японии в исторических взаимодействиях / М. В. Есипова // Музыкальная академия. - 2001. - № 2. - С. 156-165.

Жарков А. Целостность тембрового развертывания в системе музыкального произведения как целого / А. Жарков // Художня цілісність як феномен музичної творчості та виконавства: Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського: сб. статей. - К., 2005. - Вып. 48. - С. 28-36.

Манафова М. Тембр и темброколорит в современной музыкальной системе / Марина Манафова // Relga: научно-культурологический журнал. - 2010. - № 14 (212). - Режим доступа: http://www.relga.ru/Environ/WebObjects/tgu-www.woa/wa/Main?level1=main&level2=articles&textid=2735

Цытович В. О специфике тембрового мышления Белы Бартока: автореф. дис. на соискание науч. степени кандидата искусствоведения: спец. 17.00.02 / Цытович Владимир Иванович. - Л., 1973. - 23 с.

Цюй Ва. Фортепианное творчество Чу Ванхуа в контексте китайской музыки ХХ века: автореф. дис. на соискание науч. степени кандидата искусствоведения: спец. 17.00.02 «Музыкальное искусство» / Ва Цюй. - Ростов-на-Дону, 2015. - 26 с.

Шутко Д. Французская спектральная музыка 1970-1980-х годов: теоретические основы музыкального языка: дис. ... канд. искусствоведения: спец. 17.00.02 / Даниил Владимирович Шутко. - СПб.: СПбГК им. Н. А. Римского-Корсакова, 2004. - 181 с.

Li V. S. A survey of Chu Wang-Hua’s piano works: D.M.A. Document / Li Vivian S.; Univerrsity of Houston. - [USA], 2005. - 100 р.

Bay, Ye. (2011). Formation of the Chu Wanhua piano style: early works. Visnyk of the Kharkiv State Academy of Design and Fine Arts, 5, 158-160 [in Russian].

Yesipova, M. V. (2001). Music of Japan in historic interactions. Muzykalnaya akademiya, 2, 156-165 [in Russian].

Zharkov, A. (2005). Integrity of the timbral development in the system of musical composition. Naukovyy visnyk of the NMAU, 48, 28-36 [in Russian].

Manafova, M. (2010). Timbre and timbre color in contemporary music system. Relga, 14. Retrieved from http://www.relga.ru/Environ/WebObjects/tgu-www.woa/wa/Main?level1 =main&level2=articles&textid=2735 [in Russian].

Tsytovich, V. I. (1973). On specifics of timbral thinking of Bela Bartok. Candidat’s thesis. Leningrad [in Russian].

Tsiuy, Va. (2015). Piano oeuvre by Chu Wanhua in the context of the XXth century Chinese music. Candidate’s thesis. Rostov-na-Donu [in Russian].

Shutko, D. V. (2004). French spectral music of 1970-1980-ies: theoretical grounds of musical language. Candidate’s thesis. Saint-Petersburg: Saint-Petersburg state conservatory [in Russian].

Li, V. S. (2005). A survey of Chu Wang-Hua’s piano works. D.M.A. Document. Houston: University of Houston [in English].