The identity of the singer in terms of the ideological transformations in the cultural and artistic life of Ukraine of the 1920s-1930s.
DOI:
https://doi.org/10.32461/150132Keywords:
identity of the singer, cultural and artistic life, repertoire policy, opera art, totalitarian stateAbstract
Work objective. The study deals with determining the place and role of the singer in the cultural and artistic life of Ukraine of the 1920s-1930s, the vision by the authorities of the singer identity in the cultural life of Ukraine and in the social hierarchy, his understanding of his participation in culturemaking processes in terms of subordination to the Soviet ideological system. Methodology of research consists in the use of specific historical methodfor detailed studies of the social and political conditions that proceeded the cultural and artistic life of Ukraine in 1920-1930s, the structural and functional method to study the functioning of the classical vocal art in the cultural, ideological, and public relations, also general scientific methods (analysis, synthesis, comparison, etc.) to conduct a thorough study of culture-making processes and their predetermination in Ukraine of 1920-1930s. Scientific novelty of the work consists in expansion of ideas about personal formation and direction of activities of professional singers in the totalitarian conditions of the Soviet reality of the 1920s-1930s, in the interpretation of the facts, dramatic in its essence, connected with their life and artistic activity as well as achievements in vocal performances. Conclusions. The analysis of the peculiarities of the repertoire policy and directing in the national opera theatres, as well as the assessment of social and cultural activity of singers and its conditionality provided the opportunity to identify the main levers of influence of the totalitarian state on opera art and society in general and adaptation of singers to the Soviet reality.
References
Баканова Л. Н. «Вдохновенная поэтическая страница» в творчестве И. М. Лапицкого / Л. Н. Баканова // Вестник СПбГУКИ. - СПб, 2012. - № 2 (11) июнь. - С. 108-113.
Белозёрова А. А. Советская повседневность 1920-х гг. / А. А. Белозерова // Социология культуры. - 2014. - № 4 (13). - С. 69-71.
Веселовська Г. І. Український театральний авангард / Г. І. Веселовська // Ін-т проблем сучасного мист-ва Нац. акад. мист-в України. - К.: Фенікс, 2010. - 368 с.: 16 л. вкл.
Власова Е. С. Сталинское руководство Большим театром [Електронний ресурс] / Е. С. Власова. - Режим доступу: Шр://’^^^ореп1;ех1;пп.ги/тшіс/ероск%20/ХХ/?іб=4768.
Гребенюк В. Херсонське музичне училище [Електронний ресурс] / В. Гребенюк // Музика. - Режим доступу: http://mus.art.co.ua/hersonske-muzychne-uchylysche/.
Державний архів міста Києва (ДАК), ф. 297, оп. 1, спр. 192, 21 арк. [Переписка с военным министром и комиссариатом Киевского учебного округа контрреволюционного украинского буржуазно-националистического правительства Скоропадского, Киевской городской театральной комиссией и др. учреждениями и лицами об отсрочках от призыва на военную службу для учащихся консерватории, о назначении директора гимназии при консерватории и по др. вопросам. Нач. сентябрь 1918 г. Конч. февраль 1919 г.].
Державний архів міста Києва (ДАК), ф. Р-810, оп. 1, спр. 1, 19 арк. [Протоколы заседаний Художественного совета и списки профессорско-преподавательского состава. 1919 г.].
Державний архів міста Києва (ДАК), ф. Р-810, оп. 1, спр. 16, 72 арк. [Приказы. 1924 г.].
Зоя Гайдай - Прощальна / Ой у полі тихий вітер віє [Електронний ресурс] // Каталог советских пластинок. - 1937. - Режим доступу: http://records.su/album/40906.
Ізваріна О. Українське оперне мистецтво у першій третині XX ст.: творчі Пошуки [Електронний ресурс ] / О. Ізваріна. - Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/Mmik/2011_13/Izvar.htm.
Ізваріна О. М. Оперна режисура в Україні: кінець 20-х - початок 30-х років ХХ століття / О. М. Ізваріна // Мистецтвознавчі записки: Зб. наук. праць. - К.: Міленіум, 2012. - Вип. 21. - С. 88-94.
Ізваріна О. М. Пересувні оперні театри в Україні першої третини XX ст. / О. М. Ізваріна // Ars musicae: музично-освітологічний дискурс. - 2015. - № 1. - С. 47-51.
Костриця М. Ю. Солов’їна полісянка. Зоя Гайдай / М. Ю. Костриця. - Житомир: М. Косенко, 2011. - 52 с.: іл. - (Уславлені імена Житомирщини. - Вип. 2).
Кринко Е. Ф. Повседневный мир советского человека 1920-1940-х гг.: жизнь в условиях социальных трансформаций / Е. Ф. Кринко, И. Г. Тажидинова, Т. П. Хлынина. - Ростов н/Д: Изд-во ЮНЦ РАН, 2011. - 360 с.
Левина Н. Б. Повседневность 1920-1930-х годов: «борьба с пережитками прошлого» [Електронний ресурс] / Н. Б. Левина. - Режим доступу: http://you1917-
narod.ru/levina20-30. html.
Основні функції мистецтва [Електронний ресурс] / Культура // Освітам. - Режим доступу: http://osvita.ua/vnz/reports/culture/10742/.
Сталин и Большой театр. (Из мемуаров Галины Вишневской) [Електронний ресурс] / Блог Игоря Курляндского. Записки историка советской эпохи. - Режим доступу: http://igorkurl .livej ournal .com/228952.html.
Учитель К. Четыре «Джонни». Опера Эрнста Кшенека в СССР / Константин Учитель // Музыкальная жизнь. - 2013. - № 4. - С. 78-81.
Учитель К. А. «Джонни играет» Эрнста Кшенека на сцене Киевской государственной оперы / К. А. Учитель // Мир науки, культуры, образования. - 2014. - № 6 (49). - С. 448-449.
Хвостенко Г. Арешт за лаштунками [Електронний ресурс] / Григорій Хвостенко // Сумський історичний портал. - Режим доступу : http ://history. sumynews. com/research/article/ 51 khvostenkohryhoriiareshtzalashtunkamy. html.
Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України, м. Київ (ЦДАМЛМ України), ф. 147, оп. 1, спр. 418, 10 арк. [Статті про творчість З. М. Гайдай. Вирізки з газет та журналів. 1935-1977 рр.].
Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України, м. Київ (ЦДАМЛМ України), ф. 147, оп. 1, спр. 1, 34 арк. [Альбом з фотографіями в ролі Ксенії з оп. «Розлом», Мікаели з оп. «Кармен», Івонни з оп. «Джонні грає» та ін. 1928 -1945 рр.].
Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України, м. Київ (ЦДАМЛМ України), ф. 147, оп. 1, спр. 56, 35 арк. [Листи сестрі Олені Михайлівні Гайдай. Рос. та укр. мови. 1 листопада 1936 р. - 27 травня 1964 р.].
Черкашина О. В. Вінницький театр опери та балету: передумови становлення / О. В. Черкашина // Мистецтвознавчі записки: Зб. наук. праць. - К.: Міленіум, 2010. - Вип. 18. - С. 174-183.
Bakanova, L. N. (2012). «Inspirational Verses» in the works of Iosif M. Lapitski. Vestnik SPbGUKI, 2 (11) June, 108-113 [in Russian].
Belozyorova, A. A. (2014). Soviet daily occurrence of the 1920th. Sotsiologiya kultury, 4 (13), 69-71 [in Russian].
Veselovska, H. I. Ukrainian Theatrical Avant-garde. Kyiv: Fenix [in Ukrainian].
Vlasova, Ye.S. The Stalinist leadership of the Bolshoi theatre. Retrieved from: http://www.opentextnn.ru/music/epoch%20/XX/?id=4768.
Hrebeniuk, V. Kherson Music College. Muzyka. Retrieved from: http://mus.art.co.ua/hersonske-muzychne-uchylysche/.
State archive of the city of Kyiv, f. 297, op. 1, case 192, 21 sh. [Correspondence with the Secretary of war and the Commissariat of the Kyiv educational district of the Ukrainian counterrevolutionary bourgeois-nationalist government of Skoropadsky, the Kyiv city theatre Commission and other institutions and individuals on deferment from military service for students of the Conservatory, on the appointment of the headmaster of the gymnasium and other issues. Start in September 1918. Finish in February 1919] [in Ukrainian].
State archive of the city of Kyiv, f. P-810, op. 1, case 1, 19 sh. [Minutes of the meetings of the Arts Council and lists of the teachers and professors. 1919] [in Ukrainian].
State archive of the city of Kyiv, f. P-810, op. 1, case 16, 72 sh. [Orders. 1924] [in Ukrainian].
Zoya Gaidai - Farewell / In the field a quiet wind blows (1937). Directory of Soviet records. Retrieved from: http://records.su/album/40906 [in Ukrainian].
Izvarina, H. Ukrainian Opera Art of The First Third of the XX Century: Creative Searching. Retrieved from: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/Mmik/2011_13/Izvar.htm [in Ukrainian].
Izvarina, O. M. (2012). Opera directing in Ukraine: late 20's - early 30-ies of XX century. Mystetstvoznavchi zapysky, 21, 88-94 [in Ukrainian].
Izvarina, O. M. (2015). Moving Opera houses in Ukraine in the first third of the XX century. Ars musicae: muzychno-osvitolohichnyi dyskurs, 1, 47-51 [in Ukrainian].
Kostrytsia, M. Yu. (2011). Nightingale Polisianka. Zoya Gaidai. Zhytomyr: M. Kosenko [in Ukrainian].
Krinko, Ye. F., & Tazhidinova, I.G., & Khlynina, T.P. (2011). Everyday world of the Soviet person of 1920-1940s: life in the conditions of social transformation. Rostov-on-Don: Izd-vo YUNTS RAN [in Russian].
Levina, N.B. Everyday life of 1920-1930s: «struggle against vestiges of the past». Retrieved from: http://you1917-91.narod.ru/levina20-30.html [in Russian].
The main function of art. Kultura. Osvita.ua. Retrieved from: http://osvita.ua/vnz/reports/culture/10742/ [in Ukrainian].
Stalin and the Bolshoi Theatre. (From the memoirs of Galina Vishnevskaya). Igor Kour- liandski’s blog. Notes of the historian of the Soviet era. Retrieved from: http://igorkurl.livejournal.com/228952.html [in Russian].
Uchitel, K. (2013). Four «Johnny». Opera by Ernst Krenek in the Soviet Union. Muzykalnaya zhizn, 4, 78-81 [in Russian].
Uchitel, K.A. (2014). «Johnny spielt auf» at the stage of Kiev state opera. Mir nauki, kultury, obrazovaniya, 6 (49), 448-449 [in Russian].
Khvostenko, H. Arrest behind the scenes. Sumskyi istorychnyi portal. Retrieved from: http://history.sumynews.com/research/article/51khvostenkohryhoriiareshtzalashtunkamy.html [in Ukrainian].
Central State Archives Museum of Literature and Arts of Ukraine, the city of Kyiv, f. 147, op. 1, case 418, 10 sh. [Article on the creative work of Z. M. Haidai. Clippings from Newspapers and magazines. 1935-1977.] [in Ukrainian].
Central State Archives Museum of Literature and Arts of Ukraine, the city of Kyiv, f. 147, op. 1, case 1, 34 sh. [Album of photographs as Ksenia from the opera «Breakdown», Micaela from the opera «Carmen», Ivonna from the opera «Johnny plays», etc. 1928-1945] [in Ukrainian].
Central State Archives Museum of Literature and Arts of Ukraine, the city of Kyiv, f. 147, op. 1, case 56, 35 sh. [Letters to sister Olena Mykhailivna Haidai. Russian and Ukrainian languages. 1 November 1936 - 27 May 1964.] [in Ukrainian].
Cherkashyna, O.V. (2010). Vinnytsia Theatre of Opera and Ballet: preconditions of formation. Mystetstvoznavchi zapysky, 18, 174-183 [in Ukrainian].
Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Olena Katsalap
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).