Provençal «provincialism» in creativity of Darius Milhaud (on materials of «Brazilian dance» and the second suite «Scaramouche»)

Authors

  • Keting Liu PhD-candidate of Odessa National A.V. Nezhdanova Academy of Music, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/150133

Keywords:

music style, national style, provincial style in music, genre in music, genre of dance

Abstract

Purpose of Research. The purpose of the article is to look for the «Provençal provincial­ism» in piano works of Darius Milhaud as a focus of the stylistic paradigm of stylistic paradigm of XX century. Methodology. The methodology of the study consists in the using of innovative stylistic- comparative analysis to find out the components of the Provençal style of Darius Milhaud, which is naturally traced as Brazilian character. The last one is the creation of Portugal as the province of the European South. Scientific novelty. The scientific novelty of the research is the analysis Brazil­ian dances and the second suite «Scaramouche» of Darius Milhaud as manifestations of his «Provençal provincialism» in music. Conclusions. The main conclusion is to analyse the develop­ment of Darius Milhaud’s style to find perspectives stylistic integrations of «provincialism» in XX century as unity of European-Out-European-Old-European qualities of music expression.

References

Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс / Б. Асафьев. - Москва-Ленинград: Музыка, 1971. - 379 с.

Каминская-Маркова Е.Н. Методология музыкознания и проблемы музыкальной культурологии. К 50-летию педагогической деятельности / Е.Н. Каминская-Маркова - Одеса: Астропринт, 2015. - 532 с.

Кокорева Л. Дариус Мийо. Жизнь и творчество / Л. Кокорева. - Москва: Сов.композитор, 1985. - 336 с.

Лю Бинцян Музыкально-исторические параллели развития искусства Китая и Ев­ропы. Монография по истории культуры для музыкальных академий, университетов и вузов искусства / Лю Бинцян. - Одесса: Астропринт, 2014.-440 с.

Лю Бинцян Музыкально-исторические типологиии в искусстве Китая и Европы / Лю Бинцян. - Одесса: Астропринт, 2011. - 212 с.

Мартынов И. Очерки о зарубежной музыке первой половины ХХ века / И. Мартынов. - Москва: Музыка, 1970. -504 с.

Новые трубадуры старого Прованса. [Електоронний ресурс]. - Режим доступу: www.top4man.ru/otdih/muzika/novie-trubaduri-starogo-provansa

Филенко Г. Французская музыка первой половины ХХ века / Г. Филенко. - Ленин­град: Музыка, 1983. - 232 с.

Шнеерсон Г. Французская музыка ХХ века. Изд. второе, доп. и переработ. / Г. Шнеерсон. - М.: Музыка, 1970. - 576 с.

Аsafiev, B. (1971). Musical form as a process. Мoscow; Leningrad: М^ука [in Russian].

Каminnskаja-Markova, E. (2015). The methodology of musicology and problems of mu­sical culturology. Devoted to the 50th anniversary of pedagogical activity. Odesa: Astroprint [in Russian].

Kokoreva, L. (1985). Darius Milhaud. Life and creative power. Moscow: Sov. kompozitor [in Russian].

Liu Bincyang (2014). Music-historal parallels of the development art of China and Europe. Monograph on histories of the culture for music academy, university and high school of art. Odessa: Astroprint [in Russian].

Liu Bincyang. (2011). Music-historical typologies in art of China and Europe. Odessa: Astroprint [in Russian].

Маrtynоv, I. (1970). Essays about foreign music of the first half of XX century. Moscow: Мuzyka [in Russian].

New troubadours of old Proven9e. Retrieved from: www.top4man.ru/otdih/muzika/novie- trubaduri-starogo-provansa [in Russian].

Filenko, G. (1983). French music of the first half of XX century. Leningrad: Мuzyka [in Russian].

Shnееrson, G. (2nd ed.). (1970). French music of XX century. Мoscow: Мuzyka [in Russian].