«GLORIA» Ф. ПУЛЕНКА В КОНТЕКСТІ ТРАДИЦІЙ ХРИСТИЯНСЬКОГО СЛАВОСЛІВ’Я: ОБРАЗНО-СМИСЛОВІ І ЖАНРОВО-СТИЛЬОВІ АСПЕКТИ
DOI:
https://doi.org/10.32461/181623Keywords:
меса, Gloria, християнське славослів’я, хорова творчість Ф. Пуленка, «Gloria» Ф.Пуленка.Abstract
Мета роботи – виявлення поетико-інтонаційних особливостей «Gloria» Ф. Пуленка у руслі «неоканону» меси ХХ ст., а також особливостей відтворення поетики християнської музично-славословної традиції. Методологія роботи спирається на інтонаційну концепцію музики в ракурсі інтонаційно-стилістичного, етимологічного аналізу, спадкоємного від Б. Асаф’єва та його послідовників, а також на міждисциплінарний та історико-культурологічний підходи. Останні дозволяють виявити духовно-смислову та стильову специфіку «Gloria» Ф. Пуленка в контексті не тільки індивідуального авторського стилю, але й еволюційних шляхів духовного хорового музичного мистецтва Європи. Наукова новизна статті визначена її аналітичним ракурсом, що враховує як жанрові «моделі» католицької меси, починаючи з епохи Середньовіччя, так і особливості відтворення семантико-риторичної специфіки Gloria-славослів’я в однойменному творі Ф.Пуленка. Висновки. Твір Ф. Пуленка за своїми жанрово-інтонаційними показниками апелює до європейської духовно-музичної традиції трактування Gloria як християнського славослів’я, що остаточно склалася у композиторській практиці Нового часу. Сказане є очевидним і в зверненні композитора до кантатного типу побудови Gloria як мікроциклу, і в паралелях з поетикою однойменної кантати А. Вівальді, і в апелюванні до музично-риторичного глоріозного комплексу, і в використанні барочних протиставлень solo та tutti. Разом з тим, «Gloria» Ф. Пуленка виявляє індивідуальність авторського підходу до відтворення поетики християнського славослів’я, що є очевидним в домінантній ролі монодійності, хоральності, бурдонних побудов, уникненні акордовості функціонально-класичного типу та поліфонічних форм (фуга), що в сукупності виявляє типові риси «неоканону» меси ХХ ст.
References
Бакун М. И. Трактовка жанров духовной музыки в творчестве Франсиса Пуленка. Автореф. дисс… канд. искусствоведения : 17.00.02 – Музыкальное искусство. СПб.: Санкт-Петербургская государственная консерватория (академия) им. Н. А. Римского-Корсакова, 2013. 23 с.
Васіна Т. «Gloria» Ф. Пуленка: проблема жанрово-інтонаційних витоків // Київське музикознавство. К., 2010. Вип. 35. С. 212-219.
Глория. URL: https://ru.wiktionary.org/wiki/Глория (дата звернення: 04.01. 2017 р.)
Григорианский хорал: сб. науч. тр. М.: МГК им. П. И. Чайковского, 1997. 221 с.
Гулецки И. Manus misterialis: символика формы ренессансной мессы // Opera musicologica. 2009. № 1. С. 32-81.
Евдокимова Ю., Симакова Н. Музыка эпохи Возрождения: Cantus prius factus и работа с ним. М.: Музыка, 1982. 252 с.
Иов (Гумеров). Что такое «слава» в христианском понимании? URL : pravoslavie.ru/7140.html (дата звернення: 15.08. 2017 р.)
Кальченко Е. В. Месса в музыке ХХ века: к проблеме неоканона. Дисс… канд. искусствоведения : 17.00.02 – Музыкальное искусство. М.: МГК им. П. И. Чайковского, 2016. 281 с.
Катунян М.И. Плач Иеремии: сакральное слово и неоканонический стиль Владимира Мартынова // Слово и музыка: Научные труды МГК им. П.И. Чайковского. Сб. 36. М., 2002. С. 341-351.
Киндюхина Е. А. Музыкальный театр Франсиса Пуленка. Автореф. дисс… канд. искусствоведения : 17.00.02 – Музыкальное искусство. М.: РАМ им. Гнесиных, 2011. 27 с.
Когут Т. В. Духовні твори Франсіса Пуленка: особливості прочитання сакральних текстів. Дис… канд.. мистецтвознавства : 17.00.03 – Музичне мистецтво. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2017. 219 с.
Коробейников С. С. Фуга XIX века в стилевом контексте музыкального романтизма: На примере произведений Ф. Мендельсона и М. Регера. Дисс… канд. искусствоведения : 17.00.02 – Музыкальное искусство. Новосибирск, 2001. 161 с.
Кривицкая Е. Д. Музыка Франции: век двадцатый. Эстетика, стиль, жанр. М.-СПб.: Центр ГИ, 2012. 336 с.
Левик Б. В. Gloria // Музыкальная энциклопедия: в 6-ти томах. М.: Советская энциклопедия, 1973. Т. 1. Стлб. 1016.
Ливерий (Воронов), протоиерей. Догматическое богословие. URL : https://azbuka.ru/otechnik/Liverij-Voronov/ (дата звернення: 01.12.2017 р.)
Люстиже Ж.-М. Месса / Пер. с фр. П. Сахарова. М.: Истина и жизнь, 2001. 109 с.
Медведева И. Франсис Пуленк. М.: Советский композитор, 1969. 238 с.
Мюллер Д. Т. Христианская догматика. Минск: Лютеранское наследие, 1998. 766 с.
Пуленк Ф. Дневники моих песен. Я и мои друзья. М.: Композитор, 2005. 160 с.
Слава Божия. URL : https://azbuka.ru/slava-bozhiya (дата звернення: 10.12. 2016 р.)
Слава Господня. URL : https://ru.wikipedia.org/wiki/Слава_Господня (дата звернення 25.11. 2017 р.)
Фиденко Ю. Л. Музыкально-литургическая практика католических приходов азиатской части России на рубеже ХХ-ХХI веков. – Дисс. …доктора искусствоведения : 17.00.02 – Музыкальное искусство. Новосибирск: Новосибирская государственная консерватория имени М. И. Глинки, 2016. 436 с.
Холопов Ю. Н. Месса // Григорианский хорал: сб. науч. тр. М.: МГК им. П. И. Чайковского, 1997. С. 38-65.
Ценова В. С. Новая религиозность русской музыки и духовные сочинения Эдисона Денисова // Московский форум. Музыка ХХ века: Научные труды МГК им. П. И. Чайковского. М.: МГК им. П.И.Чайковского, 1999. Сб. 25. С. 128-141.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Анжеліка Татарнікова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).