АКТУАЛЬНИЙ СОЦІО-КУЛЬТУРНИЙ ЗРІЗ ВИРАЗНОСТІ ФАНТАЗІЇ НА ТЕМИ РЯБІНІНА А. АРЕНСЬКОГО

Authors

  • Лілія Шевченко

DOI:

https://doi.org/10.32461/181624

Keywords:

актуальний соціокультурний зріз виразності, жанр фантазії, піанізм, сучасна культура.

Abstract

Мета роботи ‒ простеження симультанних стильових показників твору А. Аренського, що торкається сьогоденних пост-поставангардних стильових вимірів його значеннєвості. Методологічною основою є інтонаційний підхід школи Б. Асафьєва в Україні, у тому числі в його виконавському переломленні, як це має місце в роботах Т. Вєркиної, О. Маркової, М. Давидова, Л. Шевченко, Л. Зими й інших. Основні методи дослідження ‒ музично-історичний, порівняльний, стильовий, герменевтичний, музично-культурологічний аналіз, представлених в працях О. Рощенко, О. Муравської й ін. Наукова новизна. Фантазія для фортепіано і оркестру А.Аренського демонструє типологічні семантично-структурні перетини, які відображають моністично вирішений космізм національного характеру у маскулінному зрізі. Адраматична поемність цілого втілює необарочну облігатність, відтворюючи неосимволістські відтворення quasi-сонатних форм у трнадиціях К.Дебюссі. Висновки. Неантитетична концертність твору Аренського, що відроджує барочний облігатний тип, який відверто опирається на духовне джерело цього жанру, апробує духовно-гимнічні підстави комбінаторики сформованих форм, показових для жанру фантазії. В поставангардному – пост-поставангардному середовищі сучасності, відміченому, за О.Марковою, неосимволістським стильовим показником, твір Аренського складає актуальну для сучасних слухачів апеляцію до зв’язку з духовними ранньоконцертними жанровими ознаками.

References

Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс. Москва-Ленинград: Музыка, 1971. 379 с.

Гегель Г. Лекции по истории философии… см. «Дух своего времени» Der Geist seines Zeit. URL: https: // ru.wikipedia.org / wiki / Дух_времени (дата зверення: травень 2018).

Гудман Ф. Магические символы. Москва: Издат. Ассоц. Духовного объединения «Золотой век», 1995. 289 с.

Левая Т., Леонтьева О. Пауль Хиндемит. Москва: Музыка, 1974. 448 с.

Линь Цюньда. Соната Л. Бетховена № 9 ор.14 в ряду ранних сочинений композитора. Магистерская работа. ОНМА имени А.В.Неждановой. Одесса, 2017. 57 с.

Лосев А. Античная музыкальная эстетика. Москва: Музыка, 1960. 194 с.

Маркова Е. Проблемы музыкальной культурологии. Одесса, Астропринт, 2012. 164 с.

Музыкальная эстетика стран Востока. Ред. В.Шестаков. Москва: Музыка, 1967. 414 с.

Южный музыкальный вестник. 1915. №№ 8-9. С.3-5.

Vita patrum. Житие Отцов, составленное святителем Григорием Турским. Предисловие отца Серафима (Роуза). Москва: Издат. дом Русский Паломник, 2005.370 с.

Published

2019-05-29

Issue

Section

Музикознавство