Attempts to construct an image of the hero in the ukrainian cinema of the independence period
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-2180.34.2018.184777Keywords:
герой, візуалізація, кінематограф, конструювання образу.Abstract
The purpose of the article is to study the central images of heroes in Ukrainian cinema from
the time of independence until today. The methodology of the research is based on the application of historical and cultural approaches, methods of comparative analysis, comparison, and
generalization, which allowed to analyze the main trends in the visualization of heroes' images in
Ukrainian cinematography during the designated period. Such interdisciplinary permitted
methodology to reveal the main chronological and value-semantic features of the heroic pictures in
the national cinema. The scientific novelty consists in an attempt to expose the central tendencies in
the construction of heroic images in Ukrainian cinema during the period of independence.
Conclusions. We can distinguish three main trends in the design of heroes in the cinema: the
actualization of historical figures of the anti-Soviet direction, the romanticization of the Cossack
myth, the heroization of modern warriors. All of them have the own characteristics and sociohistorical conditioning.
Key words: hero, visualization, cinematography, image design.
References
Андерсон Б. Уявлені спільноти. Київ, 2001. URL: http://litopys.org.ua/anders/and.htm (дата звернення: 15.06.2018)
Ассман Я. Культурная память. Письмо, память о прошлом и политическая идентичность в высоких культурах древности / пер. с нем. М. Сокольской. М., 2004. 368 с.
В Украине вышел календарь с «киборгами» из донецкого аэропорта URL:
https://ru.tsn.ua/ukrayina/v-ukraine-vyshel-kalendar-s-kiborgami-iz-doneckogo-aeroporta-399085.html
(дата звернення: 10.06.2018)
Герої та знаменитості в українській культурі. Київ: УЦКД, 1999. 352 с.
Гнатюк О. Прощання з імперією: Українські дискусії про ідентичність / пер. з польс. А. Бондаря. Київ: Критика, 2005. 528 с.
Зубавіна І. Б. Кінематограф незалежної України: тенденції, фільми, постаті. Київ: ФЕНІКС, 2007. 296 с.
Зубавіна І. Кіноекран як сфера репрезентації архетипічних мотивів та міфологічних образів. Сучасні проблеми художньої освіти в Україні: зб. праць. К.: Фенікс, 2014. Вип. 9. 376 с.
Кіборги. Рік потому: фотопроект про бійців, які боронили аеропорт
URL: https://life.pravda.com.ua/society/2015/12/7/204498/ (дата звернення: 10.06.2018)
Ковтун Н. Архетип культурного героя в українській духовній традиції: історикофілософський контекст: дис. … канд. філософ. наук: 09.00.05. Київ, 2008. 188 с.
Кэмпбелл Д. Тысячеликий герой. Москва: Ваклер, АСТ, 1997. 384 с.
Лотман Ю. Семиотика кино и проблемы киноэстетики. Таллин, 1973.
URL: http://www.lib.ru/CINEMA/kinolit/LOTMAN/kinoestetika.txt (дата звернення: 14.06.2018) 12. Мак-Люен М. Галактика Гутенберга: становлення людини друкованої книги / пер. з англ.
В. Постнікова, С. Єфремова. Київ: Ніка-Центр, 2001. 392 с.
Марційчук Ю. Процеси візуалізації в культурі незалежної України: дис…канд. культурології: 26.00.04. Харків, 2016. 187 с.
Офіційний сайт української кіноакадемії
URL: https://uafilmacademy.org/site/winners2018.html (дата звернення: 02.07.2018)
Соколова Б. Культурологическая сущность феномена героизма: автореф. дис….на соискание ученой степени канд. культурологии: 26.00.01. Харьков, 2011. 20 с. URL:
http://www.icr.su/rus/onckm/publikatsi/statii/Sokolova_autoreferat.php (дата звернення: 18.06.2018)
Суравнева И. Героизм как социальный феномен: автореф. дис…кандидата философ. наук: 09.00.11. Тверь, 2006. 17 с. URL: http://www.dissercat.com/content/geroizm-kak-sotsialnyi-fenomen
(дата звернення: 18.06.2018)
Штомпка П. Визуальная социология. Фотография как метод исследования / пер. с польск. Н. Морозовой. Москва: Логос, 2007. 168 с.
Элкинс Дж. Исследуя визуальный мир / Пер. с англ. А. Денищика, С. Любимова, О.
Пироженко, С. Полещука, И. Хатковской. Вильнюс: Европейский гуманитарный ун-т, 2010. 534 с.
Mitchell W. J. T. What Is an Image? // New Literary History, Vol. 15, No. 3. URL: http://users.clas.ufl.edu/sdobrin/WJTMitchell_whatisanimage.pdf (дата звернення: 02.04.2018)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Дмитро Воронік
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).