ТЕХНОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ РОЗВИТКУ ДАВНЬОГРЕЦЬКОГО СТАНКОВОГО ЖИВОПИСУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/150145Ключові слова:
давньогрецький станковий живопис, енкаустика, камея, камео гласс, силуетний малюнок, обмежена палітра, монохромний живопис, послойний живопис, класичний живопис, античний імпресіонізмАнотація
Мета роботи - з'ясувати етапи розвитку техніки давньогрецького живопису. Методологія дослідження полягає у використанні методу систематизації та узагальнення для створення періодизації розвитку давньогрецького живопису, джерелознавчий метод - для аналізу наукових джерел з тематики дослідження, історико-хронологічний метод - для співвіднесення різних етапів становлення техніки давньогрецького живопису. Наукова новизна роботи полягає в аналізі етапів розвитку давньогрецького станкового живопису з точки зору техніки створення реалістичного зображення. Висновки. У статті була уточнена періодизація давньогрецького живопису Плінія Старшого. Так, третій період, живопис якого був названий Плінієм «більш майстерним», можна назвати «періодом виникнення класичного живопису» або «періодом пошарового живопису», яким він є за своїм технологічним змістом. У текстах «Природничої історії» Плінія Старшого, присвячених живопису, виявлено ім'я художника, який винайшов метод пошарового (класичного) живопису - Павсія із Сікіона. На підставі зауважень Плінія Старшого про пігменти для живопису розкрито значення терміна «монохромний живопис», з приводу якого існують різні думки в мистецтвознавчій літературі. На підставі технологічного аналізу таких термінів, як «класичний (пошаровий) живопис» та «імпресіоністичний живопис», розкрита неспроможність терміна «античний імпресіонізм», запропонований Ед. Кьюлзом. На підставі історичного аналізу походження давньогрецького живопису розкрито походження гравірованої лінії рисунка і написів у давньогрецькій і давньоруській іконі.
Посилання
Алпатов М.В. Художественные проблемы искусства Древней Греции / М.В. Алпатов. - М.: Искусство, 1987. - 222 с.: ил., фот.
Всеобщая история искусств: [В 3-х томах] / М. В. Алпатов. - Москва; Ленинград: Государственное издательство «Искусство», 1948 - 1955.
Всеобщая история искусств: В шести томах / Академия художеств СССР, Институт теории и истории изобразительных искусств. - М.: Государственное издательство «Искусство», 1956 - 1966.
Зинченко С. А. Введение в основы искусства эллинизма: учебное пособие / С. А. Зинченко. - М., Берлин: Директ-Медиа, 2015. - 180 с.
Кукс Ю. К вопросу о технике помпейских росписей / Ю. М. Кукс, Т. А. Лукьянова [Электронный ресурс] - Режим доступа: https://pnojournal.files.wordpress.com/2013/10/pdf_130539.pdf
Неверов О. Я. Античные камеи в собрании Эрмитажа / Каталог. - СПб.: Искусство, 1988. - 192 с.
Плиний Старший Естествознание. Об искусстве / вступ. ст., сост. и примеч. Г. А. Таронян. - М.: Ладомир, 1994. - 942 с.
Элиан Пестрые рассказы / вступ. ст., сост. и примеч. С. В. Поляковой. - М.: Изд. Академии Наук СССР, 1963. - 189 с.
Keuls E. Skiagraphia once again / E. Keuls. - AJA, LXXIX, 1975, - pp. 1-16.
Alpatov, M.V. (1987). Artistic problems of art of Ancient Greece. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Universal History of Art: in 3 volumes (1948-1955). Moscow: Gossudartvennyi izdatelskyi Dom «Iskusstvo» [in Russian].
Universal History of Art: in 6 volumes. The USSR Academy of Arts, Institute of Theory and History of Fine Arts (1956-1966). Moscow: Gossudartvennyi izdatelskyi Dom «Iskusstvo» [in Russian].
Zinchenko, S. A. (2015). Introduction to the basics of the art of Hellenism. M.-Berlin: Direct Media [in Russian].
Kuks, Yu. & Lukyanova, T. A. (2013). On the issue of the Pompeii paintings. Retrieved from https://pnojournal.files.wordpress.com/2013/10/pdf_130539.pdf [in Russian].
Neverov, O. Ya. (1988). Antique cameos in the Hermitage. Catalogue. SPb.: Arts [in Russian].
Pliny the Elder, (1994). Natural science. About the Art. Moscow: Ladomir [in Russian].
Elian, (1963). Motley Stories. Moscow: Izdatelskyi Dom Academii Nauk SSSR [in Russian].
Keuls, E. (1975). Skiagraphia once again. AJA, LXXIX [in English].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Andrey Petrushevsky, Natalia Petrushevska
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.