Антропологічний поворот у музиці ХХ століття

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-2180.40.2021.250377

Анотація

Мета статті – визначити культурно-історичні обумовленості антропологічного повороту в музиці ХХ століття, коли цивілізаційне бажання утворення штучного середовища призвело в музиці до винайдення новітніх форм композиційних стуктур (дванадцятитонової системи, алеаторики тощо). Методологію дослідження становлять теоретико-інтерпретаційні моделі аналізу механізмів культуротворення для визначення їх наративної спрямованості, системний та компаративний підходи щодо визначення специфіки музичної реальності сучасної культури для усвідомлення взаємопов’язаності зі світовими соціальними процесами. Наукова новизна полягає у розкритті особливостей процесів взаємодії соціального чуттєвого та художнього образу в музиці на межі ХІХ – ХХ століть як реалій музикологічної рефлексії, а також в характеристиці  взаємодії глобалізаційних процесів та етнічного підгрунтя в музичній культурі кінця ХХ – початку ХХІ століть. Висновки. Музична культура України ХХ століття стає одним із пріоритетних чинників діалогу культур як пост-тоталітарного радянського простору, так і всесвітньої музичної культури, завдяки активізації пошуку нових шляхів розвитку людини. Розширення сфер взаємовпливу, інтегративні та глобалізаційні тенденції не фіксуються як відновлення культурно-історичного потенціалу, навпаки, полістилізм як загальна платформа формотворення презентується зверненнями до культури українського бароко, ренесансом сакральної музики, відродженням етнічної складової у мистецтві, пошуком новітніх регіональних мотивів тощо.

Ключові слова: музична культура, антропорлогічний поворот,  глобалізація, діалог культур.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-30

Номер

Розділ

Музичне мистецтво