Вишиванка як об’єкт україноцентричного наративу та національно-культурної ідентичності в інформаційному просторі

Автор(и)

  • Жанна Денисюк

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-2180.41.2022.262936

Анотація

Мета роботи – дослідити феномен вишиванки як об’єкта україноцентричного наративу в сучасному інформпросторі, що акумулює етнокультурні цінності, слугуючи засобом національно-культурної ідентичності. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні системного підходу, аналітичного методу, культурологічного, мистецтвознавчого, семіотичного та аксіологічного для комплексного розгляду означеної проблематики та формулювання обґрунтованих висновків. Наукова новизна характеризується тим, що вперше вишиванка як елемент народної та сучасної культури досліджена як об’єкт, що уособлює етнокультурні цінності та слугує засобом національно-культурної ідентичності, який здатен в інформаційному просторі в умовах інформаційного протистояння формувати україноцентричний наратив. На прикладі сучасних вишиванок українського бренду «Етнодім» продемонстровано, як вишита сорочка набуває нового символічного змісту, будучи суголосною важливим суспільним подіям і репрезентуючи цінності мужності та героїзму українських захисників на українського народу в боротьбі з ворогом. Висновки. Підсумовуючи, зазначимо, що вишиванка як складова українського народного одягу та частина традиційної етнокультури є одним з найбільших репрезентантів культурних традицій та цінностей. У сучасному інформаційному просторі вона стала маркером національно-культурної ідентичності, модним брендом та засобом індивідуального самовираження. Уособлюючи національні культурні цінності, вишита сорочка набула особливого символьного значення, ставши невід’ємною частиною соціального, політичного та культурного життя сучасного соціуму й актуалізуючи національну культуру. Вишиванка слугує засобом формування україноцентричного наративу в інформаційному просторі, транслюючи на загал цінності і сенси української світоглядної картини світу. В умовах збройної агресії проти України сучасні розробки вишитих сорочок набули нового символізму боротьби проти ворога, відображуючи незламний дух українського народу.

Ключові слова: українська вишиванка, україноцентричний наратив, етнокультурні цінності, суспільна аномія, символізм, національно-культурна ідентичність, український бренд «Етнодім».

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-08-26

Номер

Розділ

Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація