ОСОБЛИВОСТІ ЦИФРОВОГО ПАБЛІК-АРТУ ХХІ СТОЛІТТЯ: МИСТЕЦТВО ФІЗИЧНОГО ТА ВІРТУАЛЬНОГО ПРОСТОРУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-2180.43.2023.286827Ключові слова:
паблік-арт, публічний простір, цифрові практики, мультимедійне зображення, відеомапінг, міська архітектура, кіберпростірАнотація
Мета статті – виявити особливості сучасних практик цифрового паблік-арту як однієї з нових форм мистецтва ХХІ ст., що активно взаємодіє з міським простором. Методологія дослідження. Застосовано метод системного аналізу та синтезу (для розгляду практик цифрового паблік-арту як частини сучасного мистецтва), метод культурно-історичного аналізу (для вивчення тенденцій розвитку паблік-арту початку ХХІ ст.), типологічний метод та метод компаративного аналізу (для виявлення особливостей і типологізації практик цифрового паблік-арту, а також визначення їх відмінностей) та ін. Наукова новизна. Досліджено сучасні цифрові практики паблік-арту; розглянуто художні інтервенції медіаарту в публічний простір як засіб соціального втручання; на основі компаративного аналізу виявлено відмінності між практиками цифрового паблік-арту як самостійного піджанру паблік-арту, що створюється, керується і поширюється і кіберпросторі. Висновки. Цифровий паблік-арт – унікальна форма існування сучасного мистецтва поза художньої інфраструктури, що створюється та поширюється в громадському просторі завдяки кібертехнологіям з метою проблематизації різноманітних актуальних питань як безпосередньо мистецтва початку ХХІ ст., так і простору, у якому воно представлене. На сучасному етапі об’єкти цифрового паблік-арту – невід’ємна частина урбаністичного простору. Незважаючи на наявність нових технічних засобів презентації, паблік-арт зберігає зв’язок з концептуальними проблемами (створення ідентичності та інклюзивна участь спільнот). Цифрові практики паблік-арту відповідають естетиці постмодернізму, відповідно до якої важливим є подолання вакууму, певної замкнутості художньої практики, осмислення онтологічних станів. Демонструючи ідею доступності культурного колажу сучасного простору, вони унаочнюють тенденцію трансгресивних процесів кордонів культурної форми, наближення масової та елітарної культури. Основними характеристиками цифрових практик паблік-арту є: інтерактивність, технологічність, динамічність, атрактивність та соціальність.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Альона Доколова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.