ТВОРЧА СПАДЩИНА МИКОЛИ САМОКИША: ЗАГАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ БАТАЛЬНОГО ЖАНРУ

Автор(и)

  • Марина Соченко
  • Анатолій Зорко

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-2180.43.2023.286834

Анотація

Мета статті – проаналізувати загальні особливості й напрями батальної творчості Миколи Самокиша. Методологія дослідження ґрунтується на системному поєднанні мистецтвознавчого та історичного підходів, а також загальнонаукових і спеціальних методів дослідження, серед яких аналізу, синтезу, узагальнення, описовий, біографічний, історіографічний, історико-мистецької реконструкції. Наукова новизна полягає в культурно-історичному дослідженні основних рис і напрямів батального живопису М. Самокиша з опорою на українську тематику. Висновки. Живопис М. Самокиша на військову тематику – важлива складова та унікальне явище українського образотворчого мистецтва, що свідчить про наступність традицій у розвитку батального жанру. Мальовнича манера батальних полотен Н. Самокиша вирізняється історизмом, динамікою та експресивністю, а трактування образів персонажів – підвищеним реалізмом та психологізмом. Все це змушує глядача по-новому поглянути на війну, виявити співчуття до простого солдата. Вдала розробка складної багатофігурної композиції, реалізм, точність малюнка, багате колірне рішення та афективне зображення образу людини на війні визначають цінність батальної манери М. Самокиша. Реалістичне відображення в його творчості епізодів різних періодів військової історії – це наслідок, з одного боку, швидкої реакції на військові події, учасником яких він інколи був, а з іншого – ґрунтовного інтересу до історії, археології та ін.

Ключові слова: Микола Самокиш, батальний жанр, живопис, реалізм, психологізм.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-03

Номер

Розділ

Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація