Електронна комерція: теоретико-правові засади та сучасний стан в Україні
DOI :
https://doi.org/10.15587/2313-8416.2017.101077Mots-clés :
електронна комерція, ринок, нормативно-правове регулювання, інформаційні технології, ІнтернетRésumé
Проаналізовано підходи до визначення поняття «електронна комерція» у світовій і українській економічній думці, надане уточнене визначення даної категорії, яке відповідає сучасним реаліям. Визначено стан правового забезпечення і особливості регулювання електронної комерції в українському нормативно-законодавчому полі. Досліджено рівень розвитку ринку електронної комерції в Україні та визначено загально орієнтовані тренди на найближчу перспективу
Références
Doslidzhennya internet-audytoriyi. Internet Association of Ukraine. Available at: http://inau.ua/proekty/doslidzhennya-internet-audytoriyi
Chaffey, D. (2009). E-business and E-commerce Management. Strategy, Implementation and Practice. Upper Saddle River: Prentice Hall, 764.
Summer, A., Dunkan, Gr. (1999). E-Commerce. New York: NYH Publishing, 263.
Vladimir, Z. (1996). Electronic Commerce: Structures and Issues. International Journal of Electronic Commerce, 1 (1), 3–23. doi: 10.1080/10864415.1996.11518273
Koz'ye, D. (1999). Elektronnaya kommertsiya [E-commerce]. Moscow: Izdatel'sko-torgovyy dom «Russkaya redaktsiya», 288.
Martovoy, A. V. (2004). Sushchnost' i osnovnyye kharakteristiki elektronnogo biznesa, elektronnoy kommertsii, elektronnogo i internet-marketinga [The essence and main characteristics of e-business, e-commerce, electronic and Internet marketing]. Kul'tura narodov Prichernomor'ya, 1 (56), 146–152. Available at: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/36241/37-Martovoy.pdf
Khubayev, G. N. (2005). Marketing informatsionnykh produktov i uslug [Marketing of information products and services]. Rostov on Don: RGEU «RINKH», 224.
Yudin, O. M., Makarova, M. V., Lavrenyuk, R. M. (2011). Systemy elektronnoyi komertsiyi: stvorennya, prosunennya i rozvytok [Systemy e-commerce: the creation, advancement and development]. Poltava: RVV PUET, 201.
Trubin, I. O. (2013). Pravovi zasady funktsionuvannya elektronnykh hroshey u sferi elektronnoyi komertsiyi [Legal principles of operation of electronic money in e-commerce]. Kyiv: Alerta, 136.
Elektronna komertsiya i pravo [E-commerce and law] (2010). Kharkiv: TEMPUS, 256.
Maksymova, T. S., Sorochan, D. V. (2010). Vykorystannya elektronnoyi komertsiyi rozdribnymy torhovelʹnymy pidpryyemstvamy [Using e-commerce retail trade enterprises]. Torhivlya i rynok Ukrayiny, 29, 273–279.
Khovrak, I. V. (2013). Elektronna komertsiya v Ukrayini: perevahy ta nedoliky [E-commerce in Ukraine: advantages and disadvantages]. Ekonomika. Finansy. Pravo, 4, 16–20.
Yevtushenko, D. D. (2014). Elektronnyy biznes, elektronna komertsiya, Internet-torhivlya: sutnistʹ ta vzayemozvʺyazok ponyatʹ [E-business, e-commerce, Internet commerce: the nature and relationship of concepts]. Biznes Inform, 8, 184–188.
Lebedenko, M. S. (2014). Osnovni ponyattya ta modeli elektronnoho biznesu [Basic concepts and models of e-business]. Efektivna ekonomіka, 12. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3836
Savytsʹka, N. L. (2014). Drayvery ta barʺyery rozvytku onlayn-ryteylu: teoretyko-metodychnyy aspekt [Drivers and barriers of online retail: theoretical and methodological aspects]. Biznes Inform, 10, 236–241.
The official portal of the Verkhovna Rada of Ukraine. Available at: http://rada.gov.ua
Pro osnovni zasady rozvytku informatsiynoho suspilʹstva v Ukrayini na 2007–2015 roky [On the Fundamentals of Information Society Development in Ukraine for 2007–2015] (2007). Zakon Ukrayiny vid 09.01.2007, No. 537-V. Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny, 12, 511. Available at: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/537-16
Pro zatverdzhennya Pravyl prodazhu tovariv na zamovlennya ta poza torhovelʹnymy abo ofisnymy prymishchennyamy [On Approval of Rules of sale of goods on order and out of commercial or office space] (2007). Nakaz Ministerstva ekonomiky Ukrayiny vid 19.04.2007, No. 103. Ofitsiynyy visnyk Ukrayiny, 80, 298.
Pro elektronnu komertsiyu [About E-commerce] (2015). Zakon Ukrayiny vid 03.09.2015. No. 675-VIII. Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny, 45, 410. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/675-19
Research Top 10 eCommerce markets. Available at: http://payonline.ru/news/analyst/24832/
Doslidzhennya rynku elektronnoyi komertsiyi Ukrayiny [Market Research Ecommerce Ukraine]. Available at: http://hub.kyivstar.ua/?p=13562
Prom.ua. Available at: http://prom.ua
Téléchargements
Publié-e
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés Vadym Poliakh, Nadezhda Krivosheeva, Vitaliy Klochko, Olena Sharapova, Natalia Chujko 2017
Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution 4.0 International.
Our journal abides by the Creative Commons CC BY copyright rights and permissions for open access journals.
Authors, who are published in this journal, agree to the following conditions:
1. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons CC BY, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
2. The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.