Методологічні підходи до оцінювання національного бренду
DOI:
https://doi.org/10.15587/2313-8416.2018.140310Słowa kluczowe:
національний бренд, моделі брендингу, бренд-менеджмент, іміджеве позиціонування, рейтингування, конкуренціяAbstrakt
В статті проаналізовано методологію найбільш авторитетних рейтингових моделей та індексів оцінки національних брендів з виділенням їх сильних і слабких сторін. Визначено чинники, які впливають на формування міжнародного образу країни. Встановлено, що жоден з індексів не здатний у повній мірі оцінити таке складне явище, як бренд країни. Зроблено висновок про доцільність розроблення комплексної методології, з фокусуванням на економічних параметрах та об’єктивних оцінках з метою визначення ролі національного бренду у глобальній конкуренції
Bibliografia
Anholt, S. (2007). Competitive Identity: The New Brand Management for Nations, Cities and Regions. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 147. doi: http://doi.org/10.1057/9780230627727
Kotler, P., Gertner, D. (2002). Country as brand, product, and beyond: A place marketing and brand management perspective. Journal of Brand Management, 9 (4), 249–261. doi: http://doi.org/10.1057/palgrave.bm.2540076
Dinnie, K. (2008). Nation Branding – Concepts, Issues, Practice. Oxford: Butterworth Heinemann, 126.
Fetscherin, M. (2010). The determinants and measurement of a country brand: the country brand strength index. International Marketing Review, 27 (4), 466–479. doi: http://doi.org/10.1108/02651331011058617
Nation Brands Index. Available at: http://nation-brands.gfk.com/
Country Brand Index. Available at: https://www.futurebrand.com/uploads/CBI2014-5.pdf
Doslidzhennia spryiniattia Ukrainy. Available at: http://brandukraine.org/k/
The Anholt-GfK Roper Nation Brands IndexSM 2010 Report – New Zealand Abridged. Available at: https://ru.scribd.com/document/117901264/The-Anholt-GfK-Roper-Nation-Brands-Index2010-Report
Shcho dlia Vas Ukraina i khto taki ukraintsi? Onlain-opytuvannia. Available at: http://www.brandukrainepoll.com/
Country Brand Index Executive Summary. Available at: https://mandomando.com/wp-content/uploads/2010/11/CBI_BBC_2010_execsummary.pdf
The New Persuaders III. A 2012 Global Ranking of Soft Power. Available at: https://www.instituteforgovernment.org.uk/sites/default/files/publications/The%20new%20persuaders%20III_0.pdf
East West Global Index 200 (2011). Available at: http://www.eastwestcoms.com/global.htm
Soft Power Survey – 2012 December –January (2012). Monocle, 6 (59). Available at: http://monocle.com/film/affairs/soft-power-survey-2012/
Rapid-growth markets soft power index. Spring 2012. Available at: https://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/Rapid-growth_markets:_Soft_power_index/%24FILE/Rapid-growth_markets-Soft_Power_Index-Spring_2012.pdf
Messner, J. J. (2013). Failed States Index 2013. Available at: http://library.fundforpeace.org/fsi13-overview
Brand Finance Nation Brands. The Annual Report on Nation Brands. Corporate web-site «Brand Finance plc». Available at: http://www.brandfinance.com/images/upload/brand_finance_nation_brands_2013.pdf
##submission.downloads##
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Copyright (c) 2018 Anna Varibrusova
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Our journal abides by the Creative Commons CC BY copyright rights and permissions for open access journals.
Authors, who are published in this journal, agree to the following conditions:
1. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons CC BY, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
2. The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.