Розвиток координаційних здібностей у дітей старшого дошкільного віку засобом спортивної гри баскетбол
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2023-4.07Ключові слова:
баскетбол, діти старшого дошкільного віку, координаційні здібності, система роботиАнотація
Мета роботи - теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити ефективність системи роботи з розвитку координаційних здібностей дітей старшого дошкільного віку засобом спортивної гри баскетбол. Матеріал і методи. У дослідженні взяли участь 24 дитини старшого дошкільного віку (дві старші групи). На констатувальному етапі з дітей старшого дошкільного віку було сформовано дві групи (контрольну (КГ) – 12 дітей та експериментальну групу (ЕГ) – 12 дітей). КГ та ЕГ працювали за освітньою програмою «Впевнений старт», але в ЕГ було впроваджено систему роботи з розвитку координаційних здібностей дітей старшого дошкільного віку засобом спортивної гри баскетбол. Під час дослідження були розроблені критерії, показники та рівні розвитку координаційних здібностей дітей старшого дошкільного віку. Методи дослідження: теоретичний аналіз науково-методичної літератури, педагогічний експеримент, контрольні випробування (дослідження рівня розвитку рівноваги методикою «Фламінго»; рівня розвитку координації «Човниковим бігом 3×10 м»; рівня розвитку спритності методикою «Підкидання та ловіння м’яча»), методи математичної статистики. Результати. На констатувальному етапі педагогічного експерименту отримали такі показники загального рівня розвитку координаційних здібностей у дітей старшого дошкільного віку: в КГ високим рівнем розвитку координаційних здібностей володіли 26 % дітей, середнім рівнем ‒ 32 %, низьким рівнем – 42 % дітей старшого дошкільного віку. В ЕГ високий рівень розвитку координаційних здібностей мали також 26 % дітей, середній рівень ‒ 31 %, низький рівень – 43 % дітей. Звернули увагу на те, що показники КГ та ЕГ знаходяться на однаковому рівні. На формувaльному етапі педагогічного експерименту була розроблена система роботи з розвитку координаційних здібностей дітей старшого дошкільного віку засобом спортивної гри баскетбол під назвою «Баскетбол для дошкільників». Дана система роботи впроваджувалася в три етапи: підготовчому, основному та заключному. Кожний етап включав розробку заходи з дітьми, педагогами та батьками. На контрольному етапі експерименту було отримано наступні результати: в КГ низький рівень координаційних здібностей мають 38 %, середній рівень ‒ 34 %, високий рівень ‒ 28 % дітей. В ЕГ низький рівень координаційних здібностей мають 21 %, середній рівень ‒ 42 %, високий рівень ‒ 37 % дітей. Таким чином, спостерігаємо значне покращення показників в ЕГ, а показники в КГ залишилися майже на тому ж рівні, що і на констатувальному етапі. Висновки. Впроваджена нами система роботи з розвитку координаційних здібностей дітей старшого дошкільного віку засобом спортивної гри баскетбол, виявилася ефективною. Кінцеві результати дослідження підтвердили висунуту гіпотезу і показали, що використання спортивної гри баскетбол в процесі фізкультурно-оздоровчої роботи в закладах дошкільної освіти ефективне.
Посилання
Вільчковський, Е. C., Курок, О. І., & Хлус, Н. О. (2023). Діагностичні методики оцінювання фізичного стану дітей дошкільного віку та профілактичні вправи щодо його покращення: навчальний посібник. Вінниця: ТОВ «Твори».
Вільчковський, Е. С., & Курок О. І. (2019). Теорія і методика фізичного виховання дітей дошкільного віку: підручник. Суми: ПФ «Університетська книга».
Драчук, А. І., Хлус, Н. О., Москаленко, І. М., & Капелько Л. Г. (2022). Методичні рекомендації до організації ігор та вправ спортивного характеру в закладах дошкільної освіти. Вінниця: ТОВ «Твори».
Кононко, О. Л. (Ed.). (2019). Програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі». Київ: ТОВ «МЦФЕР-Україна».
Курок, О. І. , Хлус, Н. О. , & Тітаренко, С. А. (2023). Рухливі та спортивні ігри для дітей дошкільного віку (курс лекцій): навчальний посібник. Вінниця : ТОВ «Твори».
Левінець, Н. (2021). Спортивні ігри в дошкіллі: важливі... й можливі! : освітній напрям «Особистість дитини. Спортивні ігри». Дошкільне виховання, 9, 7−9.
Лях, В. І. (2003). Поняття «координаційні здібності» і «спритність». Теорія і практика фізичної культури, 8, 44‒46.
Майорова, Л.Т. (2006). Закономірності розвитку координаційних здібностей у дітей 4‒7 років. Сучасні наукові дослідження та передовий досвід вирішення проблем фізичного і психічного здоров’я дошкільнят. Київ, 37‒40.
Масляк, І.П., Веретельникова, Ю.А., & Халемендик, О.С. (2016). Рівень розвитку координаційних здібностей дітей старшого шкільного віку. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 109–117. https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/71758
Немченко, О. (2013). Проект «Спортивні ігри як засіб підвищення зацікавленості дітей фізичною культурою». Дитячий садок, 4, 7‒19.
Огнев’юк, В. О. Бєлєнька, Г. В. Богініч, О. Л., & Богданець-Білоскаленко, Н. І. (2020). Дитина: Освітня програма для дітей від 2 до 7 років. Київ: Київ. університетім. Б. Грінченка.
Піроженко Т. О. (Ed.). (2021). Базовий компонент дошкільної освіти (державний стандарт дошкільної освіти). URL: https://mon.gov.ua›app›media›rizne›2021.pdf (дата звернення 2.10.2023).
Піроженко, Т. О. (Ed.). (2017). Освітня програма «Впевнений старт» для дітей старшого дошкільного віку. Київ : Українська академія дитинства.
Про дошкільну освіту : Закон України від 11 лип. 2001 р. № 2628-III : [ред. від 16.07.2019]. Законодавство України. Верхов. Рада України. Київ, 2021. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14 (дата звернення: 27.01.23).
Сотніченко, О. О. (2017). Розвиток координації дітей старшого дошкільного віку як педагогічна проблема. Дошкільне виховання, 1, 14–16.
Цимбалюк, Ж. О., Несен, О. О., Мусієнко, А. В., & Юрченко І. М. (2022). Баскетбол та його різновиди у фізичній культурі дітей: навчально-методичний посібник. Харків : ХНПУ.