Ефективність організації навчально-тренувального процесу в підготовчому періоді команди ФК Рига 2 із застосуванням датчиків Catapult

Автор(и)

  • Інна Чередниченко Національний університет «Запорізька політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0003-0373-5574
  • Максим Пархоменко Національний університет «Запорізька політехніка», , Україна
  • Едуард Брухно Національний університет «Запорізька політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0001-5526-073X
  • Наталія Корж Національний університет «Запорізька політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0001-5526-073X

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2024-2.10

Ключові слова:

футбол, підготовчий період річного циклу, фізична підготовка, фізичні якості, контроль

Анотація

Змагальний результат у будь-якому виді спорту, зокрема у футболі, залежить від ефективної організації навчально-тренувального процесу в підготовчому періоді, яка передбачає поєднання всіх видів підготовки: фізичної, технічної, техніко-тактичної, психологічної. Від рівня фізичної підготовленості футболіста залежить засвоєння ним технічних елементів і застосування техніко-тактичних дій у змагальному періоді. Для якісної побудови підготовки протягом річного циклу доцільно використовувати сучасні засоби моніторингу та контролю, за результатами яких вносити корективи у тренувальний процес для покращення спортивного результату. Одним із основних методів контролю за фізичною підготовленістю спортсменів ФК Рига 2 є застосування датчиків Catapult. Мета дослідження – обґрунтування ефективності організації навчально-тренувального процесу в підготовчому періоді Чемпіонату Першої Ліги Латвії спортсменів ФК Рига 2 при застосуванні датчиків Catapult.  Матеріал і методи дослідження. У дослідженні брали участь спортсмени команди ФК Рига 2, які готувалися до чемпіонату Першої Ліги Латвії в сезоні 2023 року. Ефективність організації навчально-тренувального процесу в підготовчому періоді спортсменів команди ФК Рига 2 визначалась за показниками фізичної підготовленості при застосуванні датчиків Catapult і результатами виступу в змагальному сезоні 2023 року. Результати дослідження. Аналіз та узагальнення науково-методичної і спеціальної літератури та інтернет-ресурсів підтвердили зв’язок усіх видів роботи протягом підготовчого періоду і значущість фізичної підготовки для вдосконалення техніко-тактичної підготовленості та доцільність контролю показників з метою підвищення ефективності організації навчально-тренувального процесу. Застосування методів математичної статистики дозволило довести ефективність організації навчально-тренувального процесу при порівнянні показників фізичної підготовленості на початку і по закінченню підготовчого періоду за вибірковим методом по критерію Стьюдента (t). За показниками фізичної підготовленості, визначеними на початку підготовчого періоду, був здійснений розподіл за видами підготовки, з акцентом на фізичну – до 50%, та визначені основні фізичні якості і здібності: швидкість, витривалість, швидкісно-силова витривалість і швидкісно-силові здібності. За більшістю показників фізичної підготовленості спортсменів ФК Рига 2 спостерігаємо достовірне покращення по закінченню підготовчого періоду річного циклу підготовки, що позитивно вплинуло на змагальний результат. Висновки. Застосування датчиків Catapult дозволило контролювати динаміку показників фізичної підготовленості протягом підготовчого періоду і своєчасно вносити корективи в навчально-тренувальний процес команди ФК Рига 2. Це призвело до позитивних змін рівня розвитку фізичних якостей і здібностей та сприяло закінченню чемпіонату Першої ліги Латвії команди ФК Рига 2 на другому місці, що підтвердило ефективність організації навчально-тренувального процесу в підготовчому періоді річного циклу підготовки.

Біографії авторів

Інна Чередниченко , Національний університет «Запорізька політехніка»

кандидат наук з фізичного виховання і спорту,
доц. кафедри управління фізичною культурою та спортом

Максим Пархоменко , Національний університет «Запорізька політехніка»,

здобувач вищої освіти

Едуард Брухно, Національний університет «Запорізька політехніка»

старший викладач кафедри управління фізичною культуроюта спортом

Наталія Корж , Національний університет «Запорізька політехніка»

кандидат наук з фізичного виховання і спорту,
доц. кафедри управління фізичною культурою та спортом

Посилання

Бичук, І.О., Іваніцький, Р.Б., Бичук, О.І. & Цюпак, Ю.Ю. (2023). Фізична, технічна й тактична підготовка футболістів : методичні рекомендації. Волинський нац. універ. ім. Лесі Українки.

Білецька, В.В., Мардак, О.А., Антоненко, О.С. & Лень, Ю.О. (2023). Основні напрями вдосконалення системи підготовки футболістів. Фізичне виховання, спорт та здоров'я людини: досвід, проблеми, перспективи, 202-204.

Карпа, І. (2018). Форми проведення тренувальних занять у навчально-тренувальному процесі кваліфікованих футболістів. Фізична культура, спорт та здоров'я нації, 5(24), 215-221. DOI: 10.31652/2071-5285-2018-5-24-215-221.

Костюкевич, В., Щепоткіна, Н. & Стасюк, В. (2019). Теоретико-методичні підходи щодо програмування тренувального процесу спортсменів у макроциклі. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 8(27), 145-156.

Лисенко, А. & Скрипка, І. (2021). Удосконалення фізичної та технічної підготовки футболістів групи підвищення спортивної майстерності. Актуальні питання підготовки спортсменів в олімпійських і не олімпійських видах спорту, 91–94.

Лісенчук, Г., & Тищенко, В. (2019). Комплексна оцінка спеціальної фізичної і техніко- тактичної підготовленості як запорука формування основного складу у футболі. Фізична культура, спорт та здоров'я нації, (8), 175-183.

Лісенчук, Г, Тищенко, В., Ван, Л. & Шеховцова, К. (2020). Напрями удосконалення технології поточного управління у футболі. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, (3), 31-7.

Мітова, О.О. (2021). Теоретико-методичні основи контролю в командних спортивних іграх в процесі багаторічного вдосконалення [Дис. д-ра наук з фіз. виховання і спорту]. Нац. ун-т фіз. виховання і спорту України. Київ.

Мітова, О.О. & Боцуляк, Д.М. (2023). Етапи підготовки до вищих досягнень у командних спортивних іграх: проблеми, концепція вирішення. Фізичне виховання, спорт та здоров'я людини: досвід, проблеми, перспективи, 291-293.

Овчаренко, С.В., Матяш, В.В. & Яковенко, А.В. (2019). Засоби та методи розвитку фізичних якостей футболістів у річному циклі підготовки : методичні рекомендації. Дніпро : ПДАФКС.

Олійник, І.С. & Леонідов, В.В. (2023). Сучасні напрями вдосконалення фізичної підготовки у футболі. Фізичне виховання, спорт та здоров'я людини: досвід, проблеми, перспективи, 300-304.

Пархоменко, М.М., Брухно, Е.Л. & Чередниченко, І.А. (2023). Особливості організації навчально-тренувального процесу футбольного клуба «Рига». Тиждень науки-2023, 45–47.

Перцухов, А.А. (2013). Корекція спеціальної фізичної та техніко-тактичної підготовки футболістів 17-19 років при переході до професійних команд [Дис. канд. наук з фізичн. вихов. і спорту]. Харків. ХДАФК.

Платонов, В.Н. (2013). Периодизация спортивной тренировки. Общая теория и ее практическое применение. Олімпійська література.

Платонов, В.М. (2017). Рухові якості та фізична підготовка спортсменів. К. : Олімпійська література.

Платонов, В.М. (2020). Сучасна система спортивного тренування. К. : Перша друкарня.

Сучасний, А. & Чхайло, М. (2021). Планування підготовки футболістів на етапі збереження досягнень протягом річного тренувального макроциклу. Актуальні питання підготовки спортсменів в олімпійських і неолімпійських видах спорту, 167–170.

Чередниченко, І.А., Пархоменко, М.М. & Брухно, Е.Л. (2023). Застосування датчиків CATAPULT для визначення рівня фізичної підготовленості футболістів у підготовчому періоді Чемпіонату Першої ліги Латвії. Фізичне виховання, спорт та здоров'я людини: досвід, проблеми, перспективи, 366-370.

Catapult. URL: https://www.catapult.com/company/about-catapult (дата звернення: 14.01.2024).

Gomez-Piqueras, P., Gonzalez-Villora, S., Castellano, J. & Teoldo, I. (2019). Relation between the physical demands and success in professional soccer players. Journal of Human Sport and Exercise, 14(1), 1-11. DOI:10.14198/jhse.2019.141.01

Harbhajan, Singh & Gurpreet, Singh Kang (2013). Relation between Physical Fitness and Playing Ability Of Inter College Level Soccer Players. International Journal of Physical Education Fitness and Sports, 2(3), 51–58.

Karpa, I., Budzyn, V., Matviyas, O., Ripak, O, Lapychak, I. & Horkavyy, B. (2021). Improving the technical and tactical actions of qualified football players of various positions in certain areas of the field. Journal of Physical Education and Sport, 21(3), 1461-68. DOI:10.7752/jpes.2021.03186

Kostiukevych, V, Imas, Y, Borisova, O, Dutchak, M, Shynkaruk, O, Kogut, I, Voronova, V, Shlonska, O, & Stasiuk, I. (2018). Modeling of training process of athletes in sports games in annual macrocycle. Journal of Physical Education and Sport, 18(1), 327-34. DOI:10.7752/jpes.2018.s144.

Kostiukevich, V.M., Stasiuk, V.A., Shchepotina, N.Yu & Dyachenko, A.A. (2017). Programming of skilled football players training process in the second cycle of specially created training during the year. Physical education of students, 21(6), 262-269. doi: 10.15561/20755279. 2017.0602

Nengchao, P. (2023). Research on physical fitness training of football players based on improved LSTM neural network to improve physical energy saving and health. 3C Tecnología. Glosas de innovación aplicada ala pyme, 12(1), 127–140.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-10

Як цитувати

Чередниченко , І. ., Пархоменко , М. ., Брухно, . Е. ., & Корж , Н. . (2024). Ефективність організації навчально-тренувального процесу в підготовчому періоді команди ФК Рига 2 із застосуванням датчиків Catapult . Спортивні ігри, (2(32), 119–137. https://doi.org/10.15391/si.2024-2.10

Номер

Розділ

Статті