Інноваційні методологічні підходи до оцінки психофізичних здібностей гандболістів на етапі попередньої базової підготовки

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2024-4.02

Ключові слова:

гандбол, юнаки, адаптація, навантаженя, швидкість реакції, координація та концентрація уваги, індивідуальні особливості

Анотація

У статті розглядаються психофізичні здібності молодих гандболістів на етапі попередньої базової підготовки. Особлива увага приділяється аналізу рівня сформованості таких здібностей, як швидкість реакції, координація рухів, концентрація уваги та здатність до прийняття рішень у стресових ситуаціях. Наукова актуальність дослідження зумовлена необхідністю вдосконалення тренувальних методик, які спрямовані на підвищення ефективності підготовки спортсменів до змагань. Мета дослідження – аналіз та оцінка психофізичних здібностей молодих гандболістів, що дозволить визначити ефективність застосовуваних тренувальних методик та сприяти розробці нових підходів до підготовки спортсменів. Матеріал і методи дослідження. У педагогічному експерименті взяли участь гандболісти на етапі попередньої базової підготовки (103 особи) віком 15-16 років, котрі задіяні в чемпіонаті України серед юнаків. Для реалізації мети і завдань дослідження використовувався комплекс методів: теоретичного аналізу, синтезу та узагальнення; педагогічного спостереження; педагогічного тестування; математико-статистичної обробки даних. Результати дослідження. Встановлено, що психофізичні здібності молодих гандболістів, які перебувають на етапі попередньої базової підготовки, переважно відповідають задовільному рівню. Проте, для досягнення високих результатів у подальшому, необхідно вдосконалювати тренувальні програми з урахуванням індивідуальних особливостей кожного спортсмена. Аналіз результатів тестування показав, що за комплексним показником психофізичних здібностей більшість гандболістів, як з експериментальної, так і з контрольної груп, демонструють схожі результати, що дозволило зробити висновок про відсутність значущих відмінностей у рівнях розвитку психофізичних здібностей між групами на початку дослідження. Виявлено, що середні показники різних психофізичних тестів у більшості спортсменів відповідають задовільному рівню. Наприклад, швидкість реакції на візуальні стимули, швидкість реакції в ігрових умовах, а також результати спеціалізованих гандбольних тестів показали, що рівень сформованості цих здібностей є достатнім для участі у змаганнях, але потребує покращення для досягнення високих результатів. Важливо зазначити, що найбільші середні значення комплексних показників психофізичних здібностей спостерігалися у розігруючих гравців, що відповідає середньому рівню сформованості. Лінійні гравці також показали результати, що відповідають середньому рівню, тоді як півсередні та крайні гравці демонстрували дещо нижчі показники, які відповідають задовільному рівню. Висновки. Проведене дослідження показало, що на етапі попередньої базової підготовки більшість молодих гандболістів мають задовільний рівень розвитку психофізичних здібностей, що свідчить про наявність потенціалу для покращення їхньої спортивної підготовки шляхом вдосконалення тренувальних методик. Зважаючи на те, що різні гравці демонструють різний рівень розвитку психофізичних здібностей, особливо серед півсередніх та крайніх гравців, необхідно розробити та впровадити індивідуальні тренувальні програми, що дозволить оптимізувати підготовку кожного гравця відповідно до його індивідуальних особливостей та підвищити загальну ефективність команди

Біографії авторів

Андрій Апанасенко , Запорізький національний університет

аспірант кафедри теорії та методики фізичної культури і спорту

Валерія Тищенко , Запорізький національний університет

доктор наук з фізичного виховання і спорту, професор, професор кафедри теорії та методики фізичної культури і спорту

Посилання

Тишченко, В.О. (2017). Теоретико-методологічні основи системи контролю тренувальної та змахальної діяльності команд високої кваліфікації з гандболу: дис. … д-ра наук з фіз. виховання та спорту : 24.00.01. Лʹвів.

Tyshchenko, V. (2015). Innovative Tests During Control Psychomotor Function by Qualified Handballers. Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві, (2), 164–167.

Brandão, F. M., Duarte, T. S., Cunha, V. F. D., Werneck, F. Z., & Bara Filho, M. G. (2023). Physical demands and psychophysiological stress in young athletes team sports. Journal of Physical Education, 34, e3440. https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v34i1.3440

Evhen, P., & Valeria, T. (2017). Peculiar properties and dynamics of physiological indicators in handball team. Journal of Physical Education and Sport, 17(1), 49, 335–341. doi: 10.7752/jpes.2017.01049

Foretić, N., Nikolovski, Z., Marić, D., Gabrilo, G., Sekulić, D., Jaksić, D., & Drid, P. (2022). Stress levels in handball coaching–case study: preliminary analysis of the differences between training and match. International journal of environmental research and public health, 19(16), 10251. https://doi.org/10.3390/ijerph191610251

Kristjánsdóttir, H., Erlingsdóttir, A. V., Sveinsson, G., & Saavedra, J. M. (2018). Psychological skills, mental toughness and anxiety in elite handball players. Personality and Individual Differences, 134, 125–130. doi:10.1016/j.paid.2018.06.011

Lochman, V., Tyshchenko, V., Tovstopiatko, F., Pyptiuk, P., Ivanenko, S., Pozmogova, N. (2021). Use of innovative technical means to increase the training process effectiveness in handball. Journal of Physical Education and Sport, 21 (4), 215, 1695–1704. doi:10.7752/jpes.2021.04215

Nikolovski, Z., Foretić, N., Vrdoljak, D., Marić, D., & Perić, M. (2023). Comparison between Match and Training Session on Biomarker Responses in Handball Players. Sports, 11(4), 83. https://doi.org/10.3390/sports11040083

Ortega-Becerra, M., Belloso-Vergara, A., & Pareja-Blanco, F. (2020). Physical and physiological demands during handball matches in male adolescent players. Journal of human kinetics, 72(1), 253–263. DOI: 10.2478/hukin-2019-0111

Popovych, I., Shevchenko, N., Raievska, Y., Myshchyshyn, M., Hoian, I., Yakovleva, S., & Los, O. (2023). Operationalization of physical work ability of young athletes in terms of psychological well-being. Journal of Physical Education and Sport, 23(6), 1456–1464. DOI:10.7752/jpes.2023.06178

Pucsok, J. M., Puskas, A. L., Varga, K., Perenyi, G., Baba, E. B., & Balogh, L. (2018). A multi-disciplinary examination of psycho-physiological performance among youth and junior ball sport athletes: A systematic review. Exercise Medicine, 2. https://doi.org/10.26644/em.2018.002

Saavedra, J. M., Halldórsson, K., Þorgeirsson, S., Einarsson, I. Þ., & Guðmundsdóttir, M. L. (2020). Prediction of handball players' performance on the basis of kinanthropometric variables, conditioning abilities, and handball skills. Journal of Human Kinetics, 73(1), 229–239.

Tyshchenko, V., Lisenchuk, G., Odynets, T., Piptyk, P., Bessarabova, O., Galchenko, L., Dyadechko, I. (2020). The psychophysiological status of the handball players in pre-competitive period correlated with the reactions of autonomic nervous system. Advances in Rehabilitation / Postępy Rehabilitacji; 34(1), 40–46. doi:10.7752/jpes.2019.s4200

Tyshchenko, V., Malikov, N., Bogdanovska, N., Sokolova, O., Hlukhov, I., Hlukhova, A., Drobot, K., Tyshchenko, D. (2022). Peculiarities of vasor-regulating functions of the vascular endothelium in adaptation of the youth body to systematic physical loads. Wiadomosci lekarskie. Vol. LXXV, 9(1), 2103–2107. doi: 10.36740/WLek202209110

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-01

Як цитувати

Апанасенко , А., & Тищенко , В. . (2024). Інноваційні методологічні підходи до оцінки психофізичних здібностей гандболістів на етапі попередньої базової підготовки . Спортивні ігри, (4(34), 15–22. https://doi.org/10.15391/si.2024-4.02

Номер

Розділ

Статті