Зміни у показниках периферійного зору баскетболісток 11–12 років під впливом спеціально підібраних вправ
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2024-4.08Ключові слова:
периферійний зір, поле зору, периметр Форстера, периметрія, баскетболісткиАнотація
У командних ігрових видах спорту периферичний зір може бути корисним для одночасного відстеження рухів суперників і товаришів по команді. Мета дослідження: експериментально перевірити ефективність спеціально підібраних вправ, спрямованих на зміни у показниках периферійного зору баскетболісток 11–12 років. Методи дослідження: теоретичний аналіз науково-методичної літератури, метод пірометрії, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Для визначення показника периферійного поля зору використовувався прилад «Периметр Форстера». Поле зору визначалося для лівого і правого ока окремо на білий, і зелений кольори двох основних меридіанів – горизонтального назовні (до скроні) і до середини (до носа) та вертикального – до гори і до низу. Дослідження проходило науково-дослідний лабораторії Харківської державної академії фізичної культури. У дослідженні прийняли участь 30 баскетболісток м. Харкова у віці 11–12 років. З метою встановлення ефективності використання спеціально підібраних вправ під час тренувань юні баскетболістки були поділені на контрольну та експериментальну групи, кожна з яких налічувала по 15 дівчат. Протягом 4 місяців тренувальний процес баскетболісток експериментальної групи базувався на стандартній програми підготовки для ДЮСШ з баскетболу та доповнювався спеціально підібраними комплексами вправ, спрямованими на розвиток периферичного зору та покращення стану очних м'язів. Спеціальні комплекси вправ, спрямовані на розвиток периферичного зору, виконувалися в підготовчій і основній частині кожного тренування. На кожному тренуванні використовувалося 3-5 вправ, спрямованих на розвиток периферійного зору. Для самостійного виконання вдома баскетболісткам пропонувалося виконувати вправи, що поліпшують працездатність циліарного м’яза, запропоновані Рубан Л. (2016). Ці вправи виконувалися баскетболістками дома щодня. Результати дослідження. Прилад «Периметр Форстера» не дає можливості встановити поле зору за обраним напрямом більше ніж на 90º. Слід відзначити, що показник периферійного зору по горизонталі назовні, як правим, так і лівим оком, за обома кольорами у всіх баскетболісток перевищував цей показник. Таким чином, встановити показники периферійного зору по горизонталі назовні і дослідити вплив на дані показники спеціально підібраних вправ було не можливо. Аналіз показників за напрямом вгору, вниз і в середину встановив найвищі, показники по вертикальному меридіану правим і лівим оком вниз, як в КГ, так і в ЕГ. Порівнюючи показники периферійного зору правого і лівого ока на білий колір було встановлено, що в ЕГ спостерігаються достовірні відмінності в показниках вгору (t=2,54; р<0,05) та в середину (t=4,47; р<0,05), в КГ – за всіма трьома напрямами (t=2,43, р<0,05; t=2,27; р<0,05, t=3,56, р<0,05. В показниках периферійного зору правого і лівого ока на зелений колір достовірні відмінності спостерігаються тільки в ЕГ за напрямом вгору (t=2,19; р<0,05) Після педагогічного експерименту було проведено повторне тестування, результати якого вказали на достовірне покращення показників периферійного зору баскетболісток ЕК правого ока як на білий, так і на зелений колір за всіма трьома напрямами (р<0,005). Достовірні зміни в показниках периферійного зору лівого ока відбулися тільки на білий колір за вертикальним меридіаном вниз (t=2,06; р<0,05) та вгору (t=2,04; р<0,05). За іншими показниками зміни носили позитивний характер, але були не достовірні. Висновки. Використання спеціально підібраних вправ позитивно вплинуло на показники периферійного зору спортсменок 11–12 років ЕГ. Так, правим оком покращення склало на білий колір вгору на 5,08%, вниз на 6,08%, в середину на 9,58%; на зелений колір – на 11,82%, 5,86%, 5,91%, відповідно. Лівим оком покращення склало на білий колір вгору на 6,58%, вниз на 7,57%, в середину на 1,08%; на зелений колір – на 7,38%, 7,81%, 5,70%, відповідно.
Посилання
Ажиппо О., & Кузьменко І. (2015). Факторна структура функціонального стану сенсорних систем учнів 6-х класів. Спортивна наука України, 1, 7–11.
Бекас О., Мельник З., Назаренко В., & Пасічник В. (2018). Особливості периферійного зору представників командних ігрових видів спорту. Актуальні проблеми фізичного виховання та методики спортивного тренування, 2(6), 4–9.
Бойчук, Р. І., Шанковський, А. З., & Захаркевич, Т. М. (2021). Особливості вдосконалення психічних процесів юних волейболістів. Науковий часопис Університету . Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 3К (131), 49–52. DOI 10.31392/NPU-nc.series 15.2021.3К(131).10
Жабоєдов, Г.Д., Скрипник, Р.Л., & Кіча, О.А. (2018). Офтальмологія : підручник, Київ : Медицина.
Марчик, В.І., Василенко, В.В., & Андріанов, В.Є. (2007). Роль сенсорних систем у виконанні точнісних рухів баскетболіста. Буковинський науковий спортивний вісник : зб. наук. праць. Чернівці, 3, 279–284.
Моісеєнко, Є.К., Горчанюк, Ю.А., & Горчанюк, В.А. (2017). Зміна показників периферичного об'єму поля зору під впливом стандартних вестибулярних подразнень спортсменів-волейболістів збірної команди ХДАФК. Спортивні ігри, 1, 29–33.
Помещикова, І. П., Покровенко, Н. С., & Рубан, Л. А. (2015). Вплив рівня периферійного зору на ігрові показники баскетболістів 14–16 років. Проблеми та перспективи розвитку спортивних ігор та єдиноборств у закладах вищої освіти, 14–17.
Помещикова, І.П., & Кудімова, О.В. (2017). Рівень переферійного зору баскетболістів 14 років, Наукові конференції Харківської державної академії фізичної культури, 218–221.
Помещикова, І.П., Кудімова, О.В., Цеслицка, М.З., & Мушкета, Р.К. (2018). Периферійний зір баскетболістів 16 років. Спортивні ігри, (1), 29-34.
Рубан, Л.А. (2016). Методи корекції міопії фізичними вправами. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт, 136, 193–197.
Шевченко, О.О. (2013). Зміни показників зорового аналізатору в дітей 5–6 років після занять тенісом. Слобожанський науково-спортивний вісник, 4(37), 111-114.
Шевченко, О.О. (2014). Вплив рухливих ігор на показники зорового аналізатору у дітей дошкільного віку після занять тенісом. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені МП Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), (11), 143-146.
Badau, D., Stoica, A. M., Litoi, M. F., Badau, A., Duta, D., Hantau, C. G., ... & Gozu, B. (2023). The impact of peripheral vision on manual reaction time using fitlight technology for handball, basketball and volleyball players. Bioengineering, 10(6), 697. https://doi.org/10.3390/bioengineering10060697
Chaliburda, A., Markwell, L., Wołosz, P., & Sadowski, J. (2023). Peripheral vision in basketball players at different level of experience. Polish Journal of Sport and Tourism, 30(2), 3-8. DOI: 10.2478/pjst-2023-0007
Lavrin, H. Z., Kucher, T. V., & Osip, N. B. (2024). The influence of ringo playing tools on the dynamics of sixth-graders' visual field. Rehabilitation and Recreation, 18(1), 179–189. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.19
Mochiduki, S., Suganuma, M., Shoji, G …(2016). Analysis of lines of sight while playing sport using a newly developed lines-of-sight analyzer. Computer Science & Education (ICCSE), 11th International Conference on 23-25 Aug. 2016, ieeexplore.ieee.org. doi: 10.1109/ ICCSE.2016.7581601
Pomeshchikova, I., Nesen, О., Mishyn, M., Shaposhnykova, I., Korsun, S., Boychenko, N., & Perevoznyk, V. (2018). Influence of peripheral vision indicators on the efficiency of 15-year-old basketball players’game actions. Sport Science, 11(1), 75–82
Ryu, D., Abernethy, B., Mann, D. L., & Poolton, J. M. (2015). The contributions of central and peripheral vision to expertise in basketball: How blur helps to provide a clearer picture. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 41(1), 167.
Vater, C., Kredel, R., & Hossner, E. J. (2017). Examining the functionality of peripheral vision: From fundamental understandings to applied sport science. Current Issues in Sport Science, 2, 1-11. DOI 10.36950/2017ciss010