Аналіз результатів анкетування волейболістів-аматорів та здобувачів освіти ЗВО фізичної культури і спорту щодо теоретичної підготовки в навчально-тренувальному процесі волейболістів
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2024-4.11Ключові слова:
волейбол, теоретична підготовка, анкетування, волейболісти-аматориАнотація
Мета дослідження – на основі анкетування, визначити думку волейболістів-аматорів та здобувачів освіти ЗВО фізкультурного профілю щодо теоретичної підготовки волейболістів. Матеріал і методи. Протягом дослідження було використано такі методи дослідження: методи теоретичного рівня дослідження, методи емпіричного рівня дослідження, методи математичної статистики. Проведене нами анкетування було спрямоване на виявлення ставлення волейболістів-аматорів та здобувачів освіти ЗВО фізкультурного профілю щодо дистанційної форми викладання волейболу та теоретичної підготовки під час онлайн та офлайн режиму навчально-тренувального процесу. Нами було запропоновано в анкеті 8 окремих питань щодо обізнаності досліджуваних про теоретичну підготовку у волейболі, її значущість та забезпеченість сучасними формами та методами, щодо рівня їх самооцінки теоретичної підготовленості тощо. В анкетуванні взяло участь 70 респондентів, з яких: МСУМК – 1 (1,4%); МСУ – 1(1,4%); КМС – 6 (8,6%); перший розряд – 8 (11,4%); другий розряд – 3 (4,3%); без розряду – 51 (72,9%). З усіх респондентів 49 були представниками жіночої статі (70%), 21 - чоловічої (30%), за віком: до 20 років – 17 осіб (24,2%); від 20 до 25 років – 24 (34,3%); від 25 до 30 років – 18 (25,8%); від 30 до 35 років – 7 (10%); від 35 до 40 років – 3 (4,3%); понад 40 років – 1 (1,4%). Окрім того, 65 волейболістів мешкають у місті (92,85%), 1 – у селищі міського типу (1,43%), 4 (5,72%)– у сільській місцевості. Серед респондентів було 24 здобувача освіти (34,3%), 40 (57,1%) волейболістів, як працюють та 6 (8,6%)– тимчасово без роботи. Стаж занять волейболом у досліджуваних коливався від 1 до понад 20 років: від 0 до 5 років – 19 (27,1%), від 5 до 10 років – 22 особи (31,4%); від 10 до 15 років – 14 (20%); від 15 до 20 років – 9 (12,85%); понад 20 років – 6 (8,6%). Анкетування проводилось під час турніру з паркового волейболу «Fit-Mix» серед аматорських команд м. Дніпра з 09.03.2024 – 10.03.2024 відкритого чемпіонату Дніпра, у якому взяло участь 10 команд. Результати. Аналіз відповідей опитуваних спортсменів-аматорів та здобувачів освіти ЗВО фізичної культури і спорту на питання «Чи відчуваєте Ви потребу у набутті теоретичних знань з волейболу?» свідчить, що 15 з них (21,4 %) – зовсім не потребують теоретичних знань, 14,3 % – покладаються на знання тренера, лише 8 (11,4 %) – постійно мають потребу у набутті знань щодо волейболу й 37 (52,9 %) – «час від часу» відчувають потребу у набутті теоретичних знань. Висновки. У ході дослідження встановлено, що наше припущення щодо необхідності наукового обґрунтування структури та змісту теоретичної підготовки з волейболу підтверджується потребою у набутті теоретичних знань переважної більшості респондентів, які взяли участь в анкетуванні, та є актуальним питанням, розв’язання якого дозволить підвищити якість підготовки здобувачів вищої освіти спеціальностей фізичної культури і спорт.
Посилання
Богуславська, В. (2020). Теоретична підготовка спортсменів у системі багаторічного вдосконалення в циклічних видах спорту. Дисертація доктора наук з фіз.вих і спорту. Л.
Вербіцький, С., Пітин, М. & Каратник, І. (2022). Перспективи удосконалення технічної підготовки волейболістів на етапі початкової підготовки за допомогою застосування інтерактивних методів навчання. Спортивні ігри, 3(25), 4–16. doi: 10.15391/si.2022-3.01.
Волощук, К.В., Мітова, О.О. & Раковська, І.А. (2024b). Теоретична підготовка як засіб підвищення мотивації до занять волейболом у здобувачів закладів фізичної культури і спорту. Спортивні ігри, 1(31), 4–15. doi: 10.15391/si.2024-1.0
Волощук, К. (2024). Проблеми теоретичної підготовки у волейболі при дистанційному режимі навчання здобувачів закладів вищої освіти фізичної культури і спорту. Молодь та олімпійський рух: Збірник тез доповідей XVІІ Міжнародної конференції молодих вчених, 7 травня 2024 року [Електронний ресурс]. К., 81–82.
Демідова, Оксана, Степанова, Ірина, Ковтун, Алла, & Чекмарьова Наталія (2023). Фізична активність дітей середнього і старшого шкільного віку в умовах дистанційного навчання. Спортивний вісник Придніпров’я, 2, 20-32. DOI: 10.32540/2071-1476-2023-2-020
Козіна, Ж.Л. (2010). Спортивні ігри: навчальний посібник для студентів факультетів фізичної культури педагогічних вищих навчальних закладів: у 2 томах. Том 1: Загальні основи теорії і методики спортивних ігор. Додаток: мультимедійні посібники «Баскетбол», «Волейбол». Харків: «Точка».
Малойван, Я., Раковська, І. & Мицак, А. (2023). Волейбол: історія розвитку, правила гри, методика навчання. Навчальний посібник. Дніпро.: Вид. «Інновація».
Марченко, О. & Москаленко, О. (2023). Мотиваційні пріоритети до занять спортом студентів коледжів різного професійного спрямування. Спортивний вісник Придніпров’я, 3, 25-32.
Мацухова, Єлизавета & Микитчик, Ольга (2023). Вплив дистанційної форми навчання на якість освітнього процесу з фізичного виховання у закладі вищої освіти. Спортивний вісник Придніпров’я, 3, 96–101. DOI: 10.32540/2071-1476-2023-1-096
Мітова, О.О. & Онищенко, В.М (2019a). Теоретичний практикум з міні-баскетболу для дітей першого року навчання. Дніпро.
Мітова, Олена & Онищенко, Віола. (2019b). Зміст та засоби контролю теоретичної підготовленості баскетболістів на етапі початкової підготовки. Спортивний вісник Придніпров’я, 4, 74–10.
Мітова, О.О. & Скрипець, Д. (2023). Проблеми технічної підготовки у хокеї з шайбою на етапі початкової підготовки в умовах дистанційного навчально-тренувального процесу. Спортивні ігри, 1 (27), 15–26. doi:10.15391/si.2023-1.03
Москаленко, Н. & Кожедуб, Т. (2015). Ефективність інноваційної технології теоретичної підготовки у фізичному вихованні учнів середньої школи. Спортивний вісник Придніпров'я,1, 32–37.
Педан О.С., Коломоєць, Г.А., Боляк, А.А., Ребрина, А.А., Деревянко, В.В., Стеценко, В.Г., Остапенко, О.І., Лакіза О.М., & Косик В. М. (2021). Навчальна програма «Фізична культура. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти («Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» наказ Міністерства освіти і науки України від 12 липня 2021 року № 795 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 10 серпня 2021 року № 898)
Носко, М.О., Архипов, О.А. & Жула, В.П. (2015). Волейбол у фізичному вихованні студентів: підручник. К. : «МП Леся».
Онищенко, В.М. (2017). Структура та зміст навчально-тренувального процесу дітей 6-7 років на першому році занять міні-баскетболом [дисертація]. Дніпро.
Пітин, М. (2013). Теоретична підготовка в системі багаторічного тренування спортсменів-волейболістів. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура, 17, 184-190.
Пітин, М.П. (2015). Організаційно-методологічні основи теоретичної підготовки у спорті. [автореферат]. Львів.
Пітин, М.П. & Скрипченко, І.Т. (2018). Структура та зміст теоретичної підготовки на різних етапах багаторічної підготовки спортсменів у вітрильному спорті. Спортивний вісник Придніпров'я, 3, 99–104.
Радченко, О.В., Радченко, С.В., Дмитрук, В.С., & Ковальчук, В.Я. (2021). Дослідження фізичної підготовленості волейболістів студентських команд різних ігрових амплуа. Спортивні ігри, 3(21), 50–59.doi: 10.15391/si.2021-3.06
Туровський, В.В., Hоско, М.O., Oсадчий, O.В., Гаркуша, C.В., & Жула, Л.В. (2009). Волейбол: Hавчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності та спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю. Київ.
Пятисоцька, С., Петренко, Ю., Насонкіна, О., Ляшко, Є. & Єфременко, А. (2024). Шляхи впровадження технологій дистанційного навчання у процес підготовки кіберспортсменів. Освіта. Інноватика. Практика. 12(4), 23–28. https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol12i4-004
Худолій, О.М., & Іващенко, О.В. (2013). Інформаційне забезпечення процесу навчання і розвитку рухових здібностей дітей і підлітків (на прикладі спортивної гімнастики). Теорія та методика фізичного виховання, (4), 3-18.
Циганок, В.І. (2022). Спортивні ігри: Теорія-методика-практика: Навчальний посібник. Запоріжжя, «Диво».
Цись, Д.І. & Цись, Н.О. (2023). Управління фізичною підготовкою волейболістів в умовах закладів вищої освіти. Спортивні ігри, 2 (28), 121–130. doi: 10.15391/si.2023-2.11
Mitova, O., Griban, G., Oleniev, D., Yakovenko, A., Onyshchenko, V., Mozolev, O., Semeniv, B., Lytvynenko, A., Khurtenko, O., Zamrozevuch-Shadrina, S., Kozibroda, L. &
Hres M. (2022). The impact of mini-basketball training sessions on the 6-7-year-old boys’ physical fitness and physical development. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 10 (4), 754–767. doi: 10.13189/saj.2022.100416.
Pimentel, F.C., & Moraes, R.D.A. (2021). The ideological trends of the licensing courses in physical education in the distance mode. ETD Educação Temática Digital, 23(1), 82–98. https://doi.org/10.20396/etd.v23i1.8656308
Yuriy, Briskin, Maryan, Pityn, Olha, Zadorozhna (2013). Significance of the components of fencers’ academic education at the stage of prior basic training. Physical Activity Health and Sport, 4(14), 41–49