Requirements for the training of a coach in game sports

Authors

  • Svetlana Chervona Kharkiv State Academy of Physical Culture, Ukraine
  • Krzysztof Wnorowski Gdansk University of Physical Education and Sport, Kazimierza Górskiego , Poland https://orcid.org/0000-0001-5505-7985

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2023-1.08

Keywords:

coach, training, competence, experience

Abstract

Changes in the educational paradigm in Ukraine are aimed at modernizing higher education and training future highly qualified specialists who can compete in the labor market. A specialist in the field of physical culture and sports must have a thorough worldview, modern economic thinking, management and organizational skills in accordance with the profile of their activities, as well as high general culture. The purpose of the study: based on the analysis of scientific and methodological literature to summarize the current requirements for the training of a coach in game sports. Results of the research. Professional education in the field of coaching is based on a deep study of the structure and functions of the body of athletes, their personality, adaptation to extreme activities in sports in combination with a significant amount of continuous practice in sports and pedagogical disciplines. The training of a modern coach requires the integration of educational, scientific and sports activities. Effective management of the training process and competitive activity of highly skilled athletes, members of national teams requires from the coach, along with the possession of the latest training methods and readiness to build training based on an understanding of the individual characteristics of athletes, the ability to identify those characteristics and indicators that will be the key to success in sports in the near future. Conclusions. The analysis of scientific and methodological information and Internet sources of experience allowed to determine that the problem of coach training in sports games is one of the most urgent. The modern coach should be distinguished by initiative, the need for continuous development and enrichment of their knowledge, the ability to boldly make innovative decisions and actively implement them in life. Acting in the conditions of scientific and technical revolution, he is put in such conditions when he needs not only to know and be able to do a lot, but also to be prepared professionally, physically and mentally. The training of highly qualified coaches is an important part of the system of higher education in the field of physical culture and sports.

Author Biographies

Svetlana Chervona, Kharkiv State Academy of Physical Culture

старший викладач

Krzysztof Wnorowski, Gdansk University of Physical Education and Sport, Kazimierza Górskiego

Department of Sport

References

Буренко, М.С. (2012). Педагогічні умови формування фахових компетенцій майбутніх тренерів-викладачів у процесі вивчення професійно-орієнтованих дисциплін. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 05, 16–21.

Горюк П.І., Молдован, А., Кошура А.В. (2020). Компетентнісний підхід як основа професійної підготовки тренера. Інноваційна підготовка, Випуск 22, Т. 4, 43–46. DOI https://doi.org/10.32843/2663- 6085/2020/22-4.8

Данилко, М., & Толкач, В. (2010). Сучасні уявлення про сутність і структуру діяльності тренера. Physical education, sport and health culture in modern society, 2 (10), 22–26.

Дорошенко, Е.Ю., Кириченко, Р.О., & Хабарова, М.О. (2000). Аналіз змагальної діяльності як провідний компонент професійної підготовки тренерів з баскетболу. Педагогіка, психологія та медико-біол. проблеми фіз. виховання і спорту: зб. наук. праць, 29–33.

Камаєв, О.І., & Андрієнко, Г.М. (2003). Сучасні вимоги і шляхи удосконалення процесу підготовки фахівців із фізичного виховання та спорту. Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, (1), 2–3.

Лаврентьєв, О.М., Крупеня, С.В., & Малинський, І.Й. (2021). Формування моделі професійної підготовки тренера з обраного виду спорту. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, Випуск 5 (136), 58–61. DOI 10.31392/NPU-nc.series15.2021.5(135).13

Михайлова, Т.В. (2017). Концептуальная модель формирования профессиональных мотивов подготовки тренера в интегральной образовательной системе институтов спорта. Теория и практика физической культуры, 11, 3-5.

Михайлова, Т.М. (2019). Концепция подготовки тренеров в условиях интегрированной образовательной системы институтов спорта : автореферат дис. доктора пед. наук. Москва

Павлюк, Є.О. (2013). Концепція підготовки майбутніх тренерів-викладачів у вищих навчальних закладах. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету Україна, (2), 187–193.

Серебровская, Н.Е., Суворова, О.В., & Дунаева, Н.И. (2020). Новый взгляд на подготовку тренера в системе высшего профессионального образования. Вестник Мининского университета, 8(2 (31)), 13.

Сопотницька, О.В. (2010). Особистісно орієнтоване навчання у підготовці майбутнього тренера. Педагогічні науки, 53, 112–114.

Сутула, В.О. (2014). Системоутворювальна функція фізичної культури. Слобожанський науково-спортивний вісник. 1 (39), 118–121.

Сущенко, Л.П. (2003). Професійна підготовка майбутніх фахівців фізичного виховання та спорту (теоретико-методологічний аспект). Запоріжжя : Запорізький держ. ун-т.

Тимчишена, Н. (2008). Сучасний тренер у педагогічній системі. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. пр. Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки. Луцьк. 1. 252–254.

Червона, С.П. (2017). Оптимізація управління грою гандбольної команди. Актуальные научные исследования в научном мире, 5 (25), часть 7, 156–161.

Червона, С.П. (2018). Підготовка тренерів-викладачів спортивних команд до управлінської діяльності. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор і єдиноборств у вищих навчальних закладах, 2, 75–78.

Червона, С.П. (2019). Складові професійної підготовки майбутніх тренерів з ігрових видів спорту. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор і єдиноборств у вищих навчальних закладах, 2, 87–90.

Чопик, Т. & Павлюк, Є. (2012). Аналіз професійної підготовки майбутніх фахівців з олімпійського та професійного спорту у вищих навчальних закладах. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 2, 92–95.

Чопик, Т. В. (2014). Розвиток професійної компетентності майбутніх тренерів-викладачів у процес і фахової підготовки. Автореферат. Вінниця

Чопик, Т.В. (2013). Развитие профессиональной компетентности будущих тренеров-преподавателей в процессе специальной подготовки: результаты формирующего этапа эксперимента. Современный научный вестник. Серия : Педагогические науки, психология и социология, филологические науки, 39 (178), 43–52.

Щенникова, М. Ю., & Петров, С. И. (2017). Подготовка кадров для спорта: современное состояние и направления развития. Ученые записки университета им. ПФ Лесгафта, (5 (147)), 203–211.

Anderson-Butcher, D. (2019). Youth sport as a vehicle for social development. Kinesiology Review, 8(3), 180–187. doi.org/10.1123/kr.2019-0029

Coatsworth, J.D., & Conroy, D.E. (2006). Enhancing the self-esteem of youth swimmers through coach training: Gender and age effects. Psychology of sport and exercise, 7(2), 173–192. doi.org/10.1016/j.psychsport.2005.08.005

Danish, S., Forneris, T., Hodge, K., & Heke I. (2004). Enhancing youth development through sport. World Leis J., 46, 38–49. https://doi.org/10.1080/04419057.2004.9674365

Kelly, D. (2008). Training the Trainers: Towards a Description of Translator Trainer Competence and Training Needs Analysis. TTR, 21(1), 99–125. doi.org/10.7202/029688ar

Kramers, S., Turgeon, S., Bean, C., Sabourin, C. & Camiré, M. (2020). Examining the roles of coaching experience and coach training on coachs' відбулося життя skills teaching. International Journal of Sports Science & Coaching, 15 (4), 576–583. doi.org/10.1177/1747954120922367

Mora, A., Cruz Feliu, J., & Torregrossa, M. (2009). Effects of a training program in communication stules of basketball coaches. Revista de Psicología del Deporte, 18(3), 299–302.

Olusoga, P., Maynard, I., Butt, J., & Hays, K. (2014). Coaching pod pressure: Mental skills training for sports coaches. Sport and exercise psychology review, 10 (3), 31–44. doi.org/10.1016/j.psychsport.2005.08.005

Pierce, S., Gould, D., & Camiré, M. (2017). Definition and model of life skills transfer. International review of sport and exercise psychology, 10(1), 186–211. doi.org/10.1080/1750984X.2016.1199727

Santos, S., Mesquita, I., Graça, A., & Rosado, A. (2010). Coaches 'відповіді про визнання і зміцнення тренування потреби, що стосуються професійних знань. Journal of sports science & medicine , 9 (1), 62.

Published

2023-02-23

How to Cite

Chervona, S. ., & Wnorowski, K. (2023). Requirements for the training of a coach in game sports. Sports Games, (1(27), 84–94. https://doi.org/10.15391/si.2023-1.08