The influence of sports and movement games on the physical, technical and swimming readiness of young swimmers
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2023-1.09Keywords:
swimmers, mobile games, physical qualities, developmentAbstract
The purpose of our research was to develop a methodology for teaching swimming to children aged 8-9 in groups of primary training of the second year of education based on the use of mobile games. Material and methods: Data collection was carried out in groups of children who attend swimming lessons at the "Pioneer" pool in Kharkiv (KZ MSDYUSHOR for water sports by Yana Klochkova). 31 children took part in the study. The subjects were divided into experimental (EG) and control (CG) groups. In terms of gender and age, the composition of EG and CG was identical (boys 8-9 years old). Quantitative composition of EG – 16 people, CG – 15. At the beginning of the experiment, no statistically significant differences were found between the groups of swimmers in any of the studied indicators. The content of training classes in both groups corresponded to the official DYUSHOR swimming program. According to the conditions of the experiment, 50% of all exercises in the experimental group were performed in a game form. To solve the set tasks, the following researches were applied: theoretical analysis and generalization of data from literary sources; pedagogical experiment; pedagogical observation; test method (control tests); methods of mathematical statistics. Results: The study revealed that both in the CG and in the EG there is a positive dynamic of changes in the results, but in the experimental group, unlike the control group, there is a significant improvement in the results according to most indicators of physical and technical fitness of athletes (р<0.05). Conclusions:. The results of the study prove that the use of outdoor games has a positive effect on all physical qualities of primary school children and confirm the effectiveness of the author's methodology.
References
Булгакова, Н.Ж. (2011). Игры у воды, на воде. М.: Физкультура и спорт.
Годик, М.А., Бальсевич, В.К., & Тимошкин, В.Н. (2004). Система общеевропейских тестов для оценки физического состояния человека. Теория и практика физической культуры, 5–6, 24–32.
Ермолаев, Ю.А. (2005). Возрастная физиология: учеб. пособие для студентов ВУЗов. М.: Академия.
Жуков, М.Н. (2000). Подвижные игры. М.: Академия.
Звізда, І.С (2002). Ігри та вправи на воді для початкового навчання плавання. Чернівці: ЧНУ.
Иоакимиди, Ю.А., & Гринева Д.А. (2013). Значение и организация занятий плаванием в дошкольном учреждении. Инструктор по физической культуре, 3, 10–14.
Иорданская, Ф.А. (2006). Мониторинг здоровья и функциональная подготовленность высококвалифицированных спортсменов в процессе учебно-тренировочной работы и соревновательной деятельности. М.: Советский спорт.
Кадуцкая, Л.А., Посохов, А.В., & Миронова, Т.А. (2017). Методы математической статистики в спортивно-педагогических исследованиях: учебно-методическое пособие. Белгород: ИД «Белгород» НИУ «БелГУ».
Карасева, А.В. (2004). Методические основы развития физических качеств. М.: Лептос.
Кузьмин, Н.И. (2008). Подвижная игра как средство обучения и воспитания учащихся. Физическая культура в школе, 6, 20-22.
Крук, М.З., Биканов, С.Р., & Крук, А.З. (2010). Теорія і методика викладання плавання: навчально-методичні матеріали для студентів факультету фізичного виховання і спорту. Житомир: Вид - во ЖДУ ім. І. Франка.
Макаренко, Л.П. (2009). Подготовка юных пловцов. М.: Просвещение.
Осокина, Т.И. (2011). Как научить детей плавать. М.: Просвещение.
Плавание. Теория и методика избранного вида спорта: учеб. пособие / под ред. А.И. Погребного (2008). Краснодар: Изд-во КГУФКСТ.
Сахновський, К.П. (1995). Плавание: Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких спортивних шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності. К.: Видавництво «Молодь».
Ткач, Е.М. (2006). Плавання. Початкове навчання. ЧДПУ імені Т. Г. Шевченка.
Шейко, Л.В., & Пащенко, Н.А. (2018). Эффективность применения подвижных игр в воде на этапах начального обучения плаванию детей младшего школьного возраста. Слобожанський науково-спортивний вісник, 2(64), 88–93. https://doi.org/10.15391/snsv.2018-2.017
Шейко, Л.В. (2019). Застосування рухливих ігор для розвитку фізичних якостей плавців 8–9 років. Спортивні ігри, 1(11), 67–74. http://doi.org/10.5281/zenodo.2543602.
Шейко, Л.В. (2022). Спортивні та рухливі ігри на воді як засіб розвитку фізичних якостей дітей молодшого шкільного віку . Спортивні ігри, 1(23), 68–75. http:// doi: 10.15391/si.2022-1.07.
Яблонська, А.М. (2013). Значення ігор в підготовці плавців початківців. Валеологічна освіта в навчальних закладах України: стан, напрямки й перспективи розвитку. 227-232. (Unpublished).