The current state of technical and tactical training of young tennis players 8-9 years of age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2023-2.10

Keywords:

technical and tactical preparation, tennis players 8-9 years of age, practice process

Abstract

The rapid development of game sports and the growing importance of technical and tactical training at the initial stage, require the need to use new approaches in the organization and conduct of the training process of young athletes.  The purpose of the research is to determine the current state of technical and tactical training of young tennis players 8-9 years of age. Material and Methods: In accordance with the purpose and objectives, the research program included methods of analysis and synthesis of scientific and methodological literature, pedagogical testing, and methods of mathematical statistics. The research was carried out with young tennis players engaged in initial training groups at the sports club "Maximus" in the village of Slobozhanske, Dnipro district, Dnipro region. As research subjects took part 15 young tennis players of 8-9 years old. The research was conducted in a certain sequence of actions. The analysis of the available scientific and methodical literature was carried out, the experience of domestic and foreign specialists was studied, pedagogical observation of the educational and training process of young tennis players engaged in the "orange" level of training was carried out. The readiness of players aged 8-9 years to move to the next level of training was determined. Results: the article presents the peculiarities of organization and conducting of tennis classes at the "orange" level of training according to the program of the International Tennis Federation "Tennis for children under 10 years old", reveals modern approaches to the educational and training process, which provide for the creation of a developing environment for players of 8-9 years old by keeping an account, attracting bonuses, organizing the conditions for performing exercises to achieve the goal in the tasks. The level of technical and tactical preparedness of young players was tested in order to determine the readiness of young tennis players to move to the "green" level of training. Conclusions. The application of the program "Tennis for children under 10 years old", modern approaches to the organization and conducting of tennis classes had a positive influence on the level of technical and tactical fitness of young tennis players of 8-9 years old.

Author Biographies

Olha Khaniukova , Prydniprovska State Academy оf Physical Culture аnd Sports

Candidate of Science in Physical Education and Sport, Associate Professor Prydniprovska State Academy оf Physical Culture аnd Sports

Yaroslav Maloivan , Prydniprovska State Academy оf Physical Culture аnd Sports

Associate Professor

References

Ібраімова, М.В., & Ханюкова, О.В. (2013). Сучасні тенденції техніко-тактичної підготовки юних тенісистів 6-7 років. Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова, (13)40, 103-109.

Ібраімова, М.В., Ханюкова, О.В., & Поліщук, Л.В. (2013). Сучасна школа тенісу: початкова підготовка: навчальний посібник [для студентів вищих навчальних закладів фізичної культури і спорту]. К: Експрес.

Кириченко, І.І. (2018). Використання елементів анімаційної діяльності тенісистів 10-12 років у групах загально-оздоровчого напряму. Молодь та олімпійський рух: матеріали ХІ Міжнародної конференції молодих вчених, 11-12 квітня 2018 р. м. Київ, 330–331.

Козак, А., & Ібраімова М.В. (2014). Обґрунтування доцільності діагностики координаційних здібностей тенісистів на початковому етапі підготовки. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 2, 19–22.

Креспо, М., & Рейд, М. (2013). Подготовка юных теннисистов: учебно-методическое пособие для тренеров. Валенсия: изд-во МФТ.

Мітова, О, & Онищенко, В. (2017). Структура та зміст навчально-тренувального процесу дітей 6-7 років на першому році занять міні-баскетболом. Спортивний вісник Придніпров’я, 2, 101-108.

Пасічник, В.М., & Пасічник, В.Р. (2022) Перспективи удосконалення фізичного виховання дітей дошкільного віку, засобами спортивних ігор. Спортивні ігри, 4(26), 28-39. doi: 10.15391/si.2022-4.03

Ібраімова, М.В. (2012). Теніс : Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності та спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю. К. : РНМК.

Шевченко, О. (2022) Застосування комплексів спеціально підібраних вправ у підготовці тенісистів 6-7 років. Спортивні ігри, 3(25), 164-173. doi: 10.15391/si.2022-3.15

Шестерова, Л.Є., Синиця, С.В., & Синиця, Т.О. (2022) Вплив занять загальної фізичної підготовки на рухову підготовленість юних тенісисток. Спортивні ігри, 4(26), 64-71. doi: 10.15391/si.2022-4.06

Шестерова, Л., Ту, Яньхао (2022). Зміна рівня фізичної підготовленості десятирічних тенісистів під впливом занять із загальної фізичної підготовки. Спортивні ігри, 1(23), 76-83. doi: 10.15391/si.2022-1.08

Buszard, T., Oppici, L., Westerbeek, H., & Farrow, D. (2020). Implementation of a modified sport programme to increase participation: Key stakeholder perspectives. Journal of sports sciences, 38(8), 945-952. https://doi.org/10.1080/02640414.2020.1737370

Cabral,V. (2010). Tennis10s and play and stay in Portugal. ITF Coaching and Sport Science Review, 51(18), 7-8.

Cortela, C.C., García, J.P.F., Higuera, M.D., & Aburachid, L.M.C. (2019). The transition process towards the yellow ball in tennis teaching. ITF Coaching & Sport Science Review, 27(79), 31-33.

Farrell, P., & van de Braam, M. (2015). Developing co-ordination for under 10 players. ITF Coaching & Sport Science Review, 23(65), 9–11.

International Tennis Federation. (2022). http://www.tennisplayandstay.com/about-tennis-playplusstay/about-playplusstay.aspx. Accessed 20 February.

Martínez-Gallego, R., Jones, T., & Crespo, M. (2022). Impact of the ITF Tennis Play and Stay campaign on 10-and-under tennis: The views of top National Federation experts. ITF Coaching & Sport Science Review, 30(86), 37-41.

Miranda, M. (2015). The trajectory as the basis of tactics: Basic work on red courts. ITF Coaching & Sport Science Review, 23(65), 32-34.

Mitova, O., Griban, G., Oleniev, D., Yakovenko, A., Onyshchenko, V., Mozolev, O., Semeniv, B., Lytvynenko, A., Khurtenko, O., Zamrozevuch-

Shadrina, S., Kozibroda, L., & Hres, M. (2022). The impact of mini-basketball training sessions on the 6-7-year-old boys’ physical fitness and physical development. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 10 (4), 754-767. doi: 10.13189/saj.2022.100416.

Sanz, D. (2017). The importance of modifying the equipment for beginner tennis players: Tennis Play and Stay development in Spain. ITF Coaching & Sport Science Review, 72(72), 8-9

Vilches, F. (2017). Beneficios de los principios de Tennis Play and Stay en el desarrollo físico de los tenistas jóvenes. ITF Coaching & Sport Science Review, 25(72), 19-22.

Published

2023-02-04

How to Cite

Khaniukova , O., & Maloivan , Y. (2023). The current state of technical and tactical training of young tennis players 8-9 years of age. Sports Games, (2(28), 112–120. https://doi.org/10.15391/si.2023-2.10

Issue

Section

Articles