Accuracy of physical fitness assessment of female students of higher educational institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2022-3.09

Keywords:

physical education, physical fitness, levels of fitness, assessment scales, female students, linear and multiple regression equations, coefficients of determination and approximation

Abstract

The objective of the research was to increase the accuracy of physical fitness assessment of female students. The
methods of the research were as following: theoretical analysis and generalization; fitness testing;
linear interpolation method; least squares method; method of graph analysis; correlation and
regression analysis. Material. The scales quality was determined by the coefficients of
determination and the average approximation errors in percents. These indicators were obtainedfor the scale parameters ‘result-assessment’ and ‘assessment-assessment’ as well as for the physical fitness assessment of 1st-3rd years students (n=116). Results: it was found that the scales of
the four test exercises, in which the scores are calculated by linear regression equations, have
sufficient accuracy and on average 0.41±0.30 points or 15.6% higher assess the physical fitness of
female students than the scales that are made by the levels of preparedness. Conclusions. The
scales in which the scores were set by the linear regression equations were better selected (D =
99.70÷100.00%) and showed high accuracy (a = 0.00~1.01%). In contrast, the scales in which the
scores are calculated according to the level of training, at D = 92.92÷94.70 %, In contrast, scales
that score by fitness level, with D=92.92-94.70% and Ā=12.29-13.62%, do not accurately
determine the physical fitness of female students (Ā=7.74%). It was set that the scales’ accuracy
could be measured by multiple regression equations. Physical fitness assessments of female
students, which were formed by the equations of multiple regressions, coincided with the
assessments of level linear regressions, on which these formulas were obtained, to the third or
second decimal place. The multiple regression equation, which is compiled from estimates of fitness
levels, gives an average score of 0.60±0.38 less than the linear regression equations. 

Author Biographies

Volodymyr Mykhaylov , The National Defence University of Ukraine named after Ivan Cherniakhovskyi

PhD in Physical Education and Sports, Senior Researcher of
Educational and Scientific Institute of Physical Culture, Sports and Health Technologies

Yuliya Korostylova , Department of Physical Culture and Sports of the Ministry of Defence of Ukraine

PhD in Physical Education and Sports, Athlete-instructor of
Educational Sport Base of Summer Sports

Vitaliy Mykhaylov , Department of Physical Culture and Sports of the Ministry of Defence of Ukraine

PhD in Pedagogics, Associate Professor

References

Базака, Л.Н., & Разинков, А.И. (2015). Статистическая обработка данных в среде пакетов Statistica, EViews и MS Excel: метод. указания по выполнению лабораторных работ. Пинск : ПолесГУ.

Заневський, І.П. (2011). Точність шкал оцінювання рівня фізичного здоров’я. Частина 1. Інтер-та екстраполяція шкали оцінювання. Фізична активність, здоров’я і спорт. 2 (4), 8-19.

Зациорский, В.М. (Eds.). (1979). Основы спортивной метрологии. М. : ФиС.

Квєтний, Р.Н., Богач, І.В., Бойко, О.Р., Софина, О.Ю., & Шушура, О.М., & Квєтний, Р.Н. (Ed). (2012). Комп’ютерне моделювання систем та процесів. Методи обчислень. Частина 1 : навч. посіб. Вінниця : ВНТУ.

Кравченко, Л.М., & Кравченко, Н.В. (2015). Практикум з метрологічного контролю у фізичному вихованні: навч.-метод. посіб. Бердянськ : БДПУ.

Лакин, Г.Ф. (1973). Биометрия : учебн. пособ. для универ. и пед. ин-тов. М. : Высшая школа.

Лакин, Г.Ф. (1990). Биометрия : учеб. пособ. для студентов биолог. спец. высш. учеб. заведений. М. : Высшая школа.

Лещинський, О.Л., Рязанцева, В.В., Юнькова, О.О., Юртин, І.І., & Юнькова, О.О. (Ed). (2009). Практикум з економетрії: навч. посіб. К. : ДП «Вид. дім «Персонал».

Малова, Н.Н. (2017). Об одном подходе к расчету средней ошибки аппроксимации регрессионных моделей. Международный технико-экономический журнал, 5, 54-57.

Михайлов, Віт.В., Михайлов, Вол.В., & Коростильова, Ю.С. (2015). Взаємозв’язок та динаміка складових оздоровчої ефективності фізичного виховання студенток ВНЗ. Сучасні технології в галузі фізичного виховання та спорту: збірн. наук. праць IX міжн. наук.-метод. конф. Вип. 9, НАНГУ (27 листопада 2015 р. м. Харків), 149-162.http://avv.gov/ua.

Михайлов, Віт.В., Михайлов, Вол.В., & Коростильова, Ю.С. (2019). Застосування рівнянь регресії для оцінювання ефективності виконання тестових вправ у фізичному вихованні студентів закладів вищої освіти. Спортивні ігри, 4 (14), 35-47. doi: 10.15391/si.2019-3.05.

Михайлов, Віт.В., Михайлов, Вол.В., & Коростильова, Ю.С. (2020). Точність шкал оцінювання результатів у тестових вправах за рівняннями лінійної регресії і за рівнями фізичної підготовленості студентів закладів вищої освіти. Спортивні ігри, 4 (18), 44-59. doi: 10.15391/si.2020-4.05.

Начинская, С.В. (2012) Спортивная метрология : учебник для студ. учреждений высш. проф. образования. – 4-е изд., стер. М. : «Академия».

Рогачев, А.Ф., & Мелихова, Е.В. (2014). Эконометрика : учеб. пособие. Волгоград : ФГБОУ ВПО Волгоградский ГТУ.

Published

2023-04-08

How to Cite

Mykhaylov , V., Korostylova , Y., & Mykhaylov , V. (2023). Accuracy of physical fitness assessment of female students of higher educational institutions. Sports Games, (3(25), 97–113. https://doi.org/10.15391/si.2022-3.09

Issue

Section

Articles