Indicators of technical preparedness of soccer players at the stage of initial training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2022-1.05

Keywords:

football players, readiness, testing, training, boys

Abstract

Purpose: to study the dynamics and
effectiveness of the technical readiness of young football players. Material and methods. The research was conducted among 60 young football players in three stages, from September 2020 to
May 2021, in the town. Shatsk, Volyn region. In the course of the study, we examined four age
groups of football players, boys aged 7-10 years. All participants received informed consent to
participate in the study. To solve the tasks in our research, the following methods were used: study
and analysis of literary sources; pedagogical testing; mathematical processing of results Results.
In order to determine the level of technical training of young football players, we conducted a
pedagogical test, the results of which will determine its level. With age, the indicators of the studied
qualities increase, but this process occurs differently at each age. So the rate of ball impact on
accuracy increases in the period from 7 to 10 years by 0.5 times. At the same time, the maximum
growth of the indicator occurs in the period from 8 to 9 years, the indicator increases by 0.3 times,
in the periods from 7 to 8 and from 9 to 10 years the growth is 0.1 times. Dribbling and shooting on
goal increase uniformly by 0.4 seconds at each age. The total growth of the indicator is 1.2
seconds. Ball juggling performance is also growing, but this process is uneven. Thus, the maximum
growth of the indicator was noted in the period from 8 to 9 years - 2 times. In periods from 7 to 8
and from 9 to 10 years, growth is equal to one. The total growth of the indicator is four units. The
analysis of the results according to the requirements of the program for youth sports shows that the
impact indicators for accuracy and ball dribbling are at a low level. Ball juggling performance is at
a sufficient level. In order to study the effectiveness of the technical training of young football
players in the annual training cycle, we conducted a similar test at the second stage (December)
and at the 3rd stage (April). Conclusions. Analysis of the test results shows that the indicators of
the studied qualities that characterize the level of technical preparedness of soccer players grow
during the year, but this process occurs differently. Thus, the index of hitting the ball on accuracy in
the period from 7 to 10 years grows only 0.5 times. The rate of ball-handling with standing and
kicking increases by only 1.2 seconds. The juggling score grows by four units on an age-specific
basis. In the annual cycle of training, the studied indicators also undergo progressive changes -
they increase during the year, but this process occurs rather unevenly. The rate of increase in
hitting the ball on accuracy is uneven and wavy, the qualitative indicator is in the range - 4.9% -
10.5%. The rate of growth of ball handling is in the range of 2.2-5.5% and is also uneven and
undulating. Sufficiently high rates of growth of ball juggling - 62.5% - 44.4%, the nature of the
change is uneven and undulating. 

Author Biographies

Alexander Radchenko, Volyn National University named after Lesya Ukrainka

Phd (Physical Education and Sport), Associate Professor

Anatoly Chyzh , Lutsk Pedagogical College

Lecturer of the Department of Physical Education

Volodymyr Konstankevych , Lutsk Pedagogical College

Senior Lecturer of the Department of Physical Culture

References

Авраменко, В.Г., Бобарико, О.Е., Гончаренко, В.І., Джус, О.М., Дуніхін, П.М., & Фалес, Й.Г. (2003). Футбол. Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності. Київ: Республіканський науково-методичний кабінет Державного комітету України з питань фізичної культури і спорту.

Андреев, С.Н. & Алиев, Э.Г. (2006). Мини-футбол в школе. М. : Сов. спорт. Бойченко, Б.Ф. (1986). Возрастная динамика физических качеств и технико-тактического мастерства в связи с совершенствованием в системе отбора юных футболистов: [автореферат]. Киев. 22 с.

Варюшин, В.В. (2007). Тренировка юных футболистов. М. : ФиС.

Вацеба, О.М. & Шиян, Б.М. (2008). Теорія і методика наукових педагогічних досліджень у фізичному вихованні та спорті. Т. : Навч. книга-Богдан.

Верёвкин, М.П. (2006). Мини-футбол на уроке физической культуры. М.: ТВТ Дивизион.

Віхров, К.Л. (2004). Футбол у школі. К.: Комбі ЛТД.

Годик, М.А. (2009). Контроль тренировочных и соревновательных нагрузок. М.: ФиС.

Годик, М.А. (1998). Спортивная метрология. М.: ФиС.

Голомазов, С.В. & Чирва, Б.Г. (2008). Теория и методика футбола. М.: ТВТ Дивизион, Т. 1.

Дж. Х.Уилмор, & Д.Л. Костилл (2005). Физиология спорта. К.: Олимпийская литература

Дулібський, А.В. (2001). Техніко-тактична підготовка юних футболістів. Київ, Науковометодичний (технічний) комітет Федерації футболу України.

Зациорский, В.М. (2009). Физические качества спортсмена: основы теории и методики воспитания. М.: Советский спорт. 200 с.

Зеленцов, A.M. & Лобановский, В.В. (1985). Моделирование тренировки в футболе. К. : Здоров'я.

Костюкевич, В.М. (2007). Теорія та методика тренування спортсменів високої кваліфікації. Вінниця: «Планер».

Костюкевич, В.М. (2006). Структура і зміст тренувального процесу в реабілітаційнопідготовчому періоді річного циклу підготовки футболістів високої кваліфікації.

Спортивний вісник Придніпров'я, (1), 9-12.

Костюкевич, В., Щепоткіна, Н. & Стасюк, В. (2019). Теоретико-методичні підходи щодо програмування тренувального процесу спортсменів у макроциклі. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. Зб. наук. пр. Вип. 8 (27). Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.

Франка. 145-156.

Лисенчук, Г. А. (2003). Управление подготовкой футболистов. К.: Олімп. літ-ра.

Лисенчук, Г. А. (2003). О проблеме индивидуализации тренировочного процесса юных футболистов. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту,(5), 102-109.

Лісенчук, Г. & Тищенко, В. (2019). Комплексна оцінка спеціальної фізичної і технікотактичної підготовленості як запорука формування основного складу у футболі.

Фізична культура, спорт та здоров’я нації. Зб. наук. пр. 8 (27). Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 175-183.

Максименко, І.Г. (2007). Порівняльний аналіз параметрів технічної майстерності футболістів та футболісток різної кваліфікації. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, (1).78-80.

Начинская, С.В. (1997). Основы спортивной статистики. К.: Вища школа.

Перепелица, П.Е. & Демкович, С.Э. (2006). Анализ тактико-технических действий футболистов. Вісник ЧДПУ імені Т.Г. Шевченка. Вип. 35. Серія: Педагогічні науки. Чернігів: ЧДПУ. (35). 285-290.

Платонов, В.Н. (2004). Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. К. : Олімпійська література.

Столітенко, Є.В. (2011). Фізичне виховання учнів 1-11 класів у процесі занять футболом. К.: ТОВ «Вб Аванпост-Прим».

Шамардін, В.М. (2007). Характеристика рухової та ігрової діяльності футболістів. Спортивний вісник Придніпров`я, (1), 87-89.

Published

2023-04-27

How to Cite

Radchenko, A. ., Chyzh , A., & Konstankevych , V. (2023). Indicators of technical preparedness of soccer players at the stage of initial training. Sports Games, (1(23), 43–55. https://doi.org/10.15391/si.2022-1.05