The physical condition of students of higher education institutions and the possibility of its correction by means of football
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2023-3.11Keywords:
physical fitness, functional preparedness, football, students, physical educationAbstract
The purpose of the study was to develop a program for correcting the physical condition of students of a higher education institution in the process of physical education using football means and experimentally substantiate its effectiveness. Material and methods. 35 students of the 1st-2nd years of the Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University participated in the experiment, who were assigned to the main medical group based on their health status. Functional diagnostics included carrying out tests of Stange and Genchi (holding breath during inhalation and exhalation, respectively), as well as determination of heart rate at rest. Pedagogical testing was conducted in order to determine the indicators of the physical fitness of the studied students - the level of dexterity (according to the result of the shuttle run 3x10 m) and speed and strength abilities (according to the result of the standing long jump). Results. Correction of the physical condition of students was carried out by implementing the developed training program during the first half of the year within 25% of the training hours of physical education under the "Football" section. Features of the developed program were special training means, optimal load components, use of mobile games and relays, interactive methods. The indicators of the Shtange and Genchi samples increased statistically significantly by 4.3 and 5.4 % from 67.15±1.05 to 70.02±0.77 s (t=2.28; p<0.05) and from 35.42±0.65 to 37.34±0.49 s (t=2.43; p<0.05), respectively. The result of the 3x10 m shuttle run improved statistically significantly by 2.5 % from 7.52±0.06 to 7.33±0.04 s (t=2.82; p<0.05), and the standing long jump - by 1.5 % from 253.12±1.39 to 256.89±1.25 cm (t=2.07; p<0.05). Conclusions. The implementation of the developed program contributed to a statistically significant improvement of most indicators of physical and functional preparedness of students in the range from 1.5 to 5.4 %, which confirms the effectiveness of physical condition correction by means of football.
References
Асаулюк, І., Маринчук, П., & Дяченко, А. (2017). Корекція фізичного стану студентів спеціальності Музичне мистецтво в процесі професійно-прикладної фізичної підготовки. Спортивний вісник Придніпров’я, 2, 50-59.
Власюк, О.О., & Чуйко, О.О. (2016). До питання корекції фізичного стану студентів 17-19 років засобами тайського боксу в секційних заняттях. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 8 (78 К) 16, 14-17.
Горобей, М.П., Чалий, О.С., & Дерябкіна, Т.В. (2017). Спортивні ігри як фактор формування культури здоров'я студентів. Спортивні ігри, 2, 8-10.
Грибан, Г.П. (2009). Життєдіяльність та рухова активність студентів. Житомир: Вид-во Рута.
Гринь, А.Р. (2012). Оздоровчий вплив занять футболом на функціональний стан студентської молоді. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 15 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / Фізична культура і спорт», 26, 25-33.
Круцевич, Т.Ю., Воробйов, М.І., & Безверхня, Г.В. (2011). Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді. Київ : Олімпійська література.
Лопацький, С.В., Випасняк, І.П., & Лісовський, Б.П. (2016). Корекція порушень постави студентів у процесі фізичного виховання з урахуванням стану біогеометричного профілю. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 8 (78 К) 16, 50-54.
Перевозник, В.І., & Перцухов, А.А. (2015). Рухова активність футболістів різного амплуа в умовах змагальної діяльності. Спортивні ігри, 11, 143-146.
Самусь, А.І. (2018). Динаміка показників фізичного розвитку та фізичної підготовленості студенток під впливом занять зі спортивних ігор у процесі фізичного виховання в умовах ЗВО. Вісник Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров'я людини, (11), 317-325.
Сороколіт, Н., & Зорик, М. Я. (2018). Аналіз стану здоров'я студентської молоді України. Молода спортивна наука України, 2, 38-39.
Футорний, С., & Рудницький, О. (2013). Характеристика стану здоров’я студентів вищих навчальних закладів. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 2, 99-105.
Хлус, Н.О., Цись, Д.І., & Цись, Н.О. (2020). Корекція фізичного стану студенток у процесі фізичного виховання засобами волейболу. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка (Серія: Педагогічні науки), 10 (166), 240-245. DOI: 10.5281/zenodo.4513841
Цись, Д.І., Хлус, Н.О., & Цись, Н.О. (2021). Вплив занять міні-футболом у процесі фізичного виховання в умовах закладів вищої освіти на фізичний стан студенток. Спортивні ігри, 4 (22), 72-80. DOI: 10.15391/si.2021-4.07
Щепотіна, Н. (2012). Вплив фізичних навантажень на морфологічні показники волейболісток інституту фізичного виховання і спорту. Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень: Зб. наук. праць Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського, 1, 36-39.
Щепотіна, Н. Ю. (2021). Особливості підготовки здобувачів вищої освіти фізкультурно-спортивного профілю в умовах пандемії COVID-19. Revolution changes and innovations in the training of teachers of physical culture and sports: Internship proceedings, June 29 - August 7, 2021, 24-28.
Щепотіна, Н.Ю., & Романюк, О.В. (2021). Оцінка рівня фізичної працездатності учнів середніх класів. Перспективи, проблеми та наявні здобутки розвитку фізичної культури і спорту в Україні: ІV Всеукраїнська інтернет-конференція “COLOR OF SCIENCE”, 29 січня 2021 року, 180-182.
Albert, J., Glickman, M. E., Swartz, T. B., & Koning, R. H. (Eds.). (2017). Handbook of statistical methods and analyses in sports. CRC Press.
Byshevets, N., Denysova, L., Shynkaruk, O., Serhiyenko, K., Usychenko, V., Stepanenko, O., & Syvash, I. (2019). Using the methods of mathematical statistics in sports and educational research. Journal of Physical Education and Sport, 19(3), 1030-1034. DOI: 10.7752/jpes.2019.s3148
Griban, G., Коbernyk, O., Terentieva, N., Shkola, O., Dikhtiarenko, Z., Mychka, I., Yeromenko, E., Savchenko, L., Lytvynenko, A., & Prontenko, K. (2020). Formation of Health and Fitness Competencies of Students in the Process of Physical Education. Sport Mont, 18 (3), 73–78. DOI: 10.26773/smj.201008
Kostiukevych, V., Lazarenko, N., Vozniuk, T., Shchepotina, N., Shynkaruk, O., Valentina, V., Borysova, O., Didyk, T., Perepelytsia, O., Hudyma, S., & Bezmylov, N. (2020). Choice and experimental substantiation of tests for controlling physical and technical preparedness of hockey players. Journal of Physical Education and Sport, 20(5), 2735-2744. DOI: 10.7752/jpes.2020.05372
Kostiukevych, V., Shchepotina, N., & Vozniuk, T. (2020). Monitoring and Analyzing of the Attacks of the Football Team. Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, 20(2), 68-76. DOI: 10.17309/tmfv.2020.2.02
Yarmak, O., Galan, Y., Blagii, O., Palichuk, Y., Hakman, A., Balatska, L., & Moroz, O. (2018). Analysis of the factor structure of the physical condition of girls 17-19 year-old. Journal of Human Sport and Exercise, 13(S2), S259-S268. DOI: 10.14198/jhse.2018.13.Proc2.11
Yarmak, O., Galan, Y., Nakonechnyi, I., Hakman, A., Filak, Y. & Blahii, O. (2017). Screening system of the physical condition of boys aged 15-17 years in the process of physical education. Journal of Physical Education and Sport, 17 (SI 3), 1017-1023. DOI: 10.7752/jpes.2017.s3156