The Use of Acrobatic Exercises in the Educational and Training Process of Young Female Volleyball Players 12-14 Years Old.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2021-4.03

Keywords:

acrobatic exercises, young volleyball players, testing, training process

Abstract

In modern volleyball, various methods and means of special physical
training of volleyball players are used. Most of them are aimed at increasing the efficiency of
speed-strength or motor-coordination training. At the same time, the most common means of
developing coordination are exercises with elements of acrobatics. The use of acrobatic exercises,
similar in their biomechanical characteristics to technical actions in volleyball, makes it possible to
reduce the time for training technical actions and create preconditions for further improving sports
skills. The presented research aims to increase the effectiveness of the educational and training
process of young female volleyball players using special acrobatic exercises. Research results:
comparison of the dynamics of technical readiness indicators after the training period (8 months)
showed that a statistically significant improvement in the test results occurred in the EG compared
with CG according to the following indicators: “The Two-Handed Overhead Pass (Above)”
(p=0.042), “The Two-Handed Overhead Pass from below (from below)” (p=0.072), “Serve”
(p=0.021), “Attack Hit from zone 2/4” (respectively, p=0.059, p=0.032), “The Two-Handed Pass
(Above) on accuracy” (p=0.031), “The Two-Handed Pass (from below) on accuracy” (p=0.076),
“The Two-Handed Overhead Pass (Above) to the target during 30 seconds” (p=0.033), “Upper
Straight Serve on accuracy to zone 1, 6” (p=0.029, p=0.044), “Total Amount of Performed Passes
to Zones 1, 6, 5” (p=0.043). Conclusions. Significant improvement of indicators (p<0.05; p<0.01)
in the accuracy of two-handed ball passes (forehand and overhead), an increase of the accuracy of
hitting movements when performing attacking hits, receiving the ball from a serve in the
experimental group is related to, first of all, the inclusion of specially developed complexes of
acrobatic exercises in the educational and training process.

Author Biographies

Ihor Hrynchenko, H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University

Candidate of Pedagogical Sciences (Ph.D. in Pedagogy), Associate
Professor

Siryi Oleksandr, H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University

Senior Lecturer

Asia Tihonova, H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University

Senior Lecturer

Andrii Tykhonov, State Biotechnological University

Senior Lecturer

References

Бойчук, Р.І. (2012). Розвиток координаційних здібностей юних волейболістів на етапі початкової підготовки (Автореф. дис. ... канд. наук з фіз. вих. та спорту). Держ. наук.- дослід. ін-т фіз. культури і спорту, Київ.

Гнатчук, Я.І. (2007). Порівняльний аналіз різних за методичною спрямованістю програм фізичної підготовки кваліфікованих волейболістів. Теорія і методика фізичного виховання, 9, 35–38.

Горчанюк Ю.А., Горчанюк В.А., & Козирко А.О. (2014). Роль спеціальних фізичних якостей у підготовці волейболістів. Проблемы и перспективы развития спортивных игр и единоборств в высших учебных заведениях. Сборник статей Х международной научной конференции, 7 февраля 2014 года, Т. 2, 18–23.

Ивойлов, А.В. (1986). Помехоустойчивость движений спортсмена. М.: Физкультура и спорт.

Ковальчук, А., & Куц, О. (2015). Динаміка фізичної працездатності волейболісток та її взаємозв’язок із фізичною підготовленістю в процесі річного тренувального циклу. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, 3(31), 242–245.

Корж, Д. (2013). Акробатична підготовка в навчально-тренувальному процесі волейболістів. Нова педагогічна думка, 4, 136-138.

Мітова О.О. (2021). Теоретико-методичні основи контролю в командних спортивних іграх в процесі багаторічного вдосконалення. (Автореф. дис. ... д-ра наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.01). Нац. ун-т фіз. виховання і спорту України, Київ.

Мітова, О.О., Малойван, Я.В., Кірєєв, О.А, Мицак, О.В. (Ред.). (2019). Засоби та методи фізичної підготовки волейболістів. Методичні рекомендації з курсу «ТМС (волейбол)» для самостійної роботи студентів денної та заочної форми навчання, викладачів спеціальних навчальних закладів, тренерів. Дніпро: ПДАФКіС.

Моца, Б., & Маленюк, Т. (2016). Покращення показників фізичної підготовленості юних волейболісток за рахунок стрибкових вправ. В Фізичне виховання і спорт в навчальних закладах України на сучасному етапі: стан, напрямки та перспективи розвитку (с. 255-259). Кіровоград: ПП Ексклюзивсистем.

Синиговец, И.В. (2007). Скоростно-силовая подготовка волейболистов 15 – 17 лет с учетом игрового амплуа. (Автореф. дис… канд. наук по физ. восп. и спорту: 24.00.01). НУФВСУ, К..

Стрельнікова, Є.Я., Козіна, Ж.Л., Собко, І.М., Нужна, А., Поліщук, С.Б., Рєпко, О.О., & Козін, С.В. (2018). Підготовка юних волейболісток на етапі спортивного

вдосконалення на основі розвитку психофізіологічних функцій. Health, sport, rehabilitation : scientific journalon problems of physical education, sports, rehabilitation and recreation, 2(4), 124–133. http://doi.org/10.5281/zenodo.1342510

Туровський, В.В., Носко, М.О., Осадчий, О.В., Гаркуша, С.В., & Жула, Л.В. (Ред.). (2009). Волейбол. Навчальна програма для ДЮСШ, спеціалізованих ДЮСШОР та ШВСМ. Київ.

Устінова, Т.Б., Прекурат, О.О. & Устінова, Т.Б. (2009). Методика розвитку координаційних здібностей юних волейболістів. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 8, 153-156.

Boichuk, R., Iermakov, S., & Nosko, M. (2017). Pedagogical conditions of motor training of junior volleyball players during the initial stage. Journal of Physical Education and Sport, 17(1), 327-334. http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2017.01048

Boichuk, R., Iermakov, S., Nosko, M., & Kovtsun, V. (2017). Special aspects of female volleyball players’ coordination training at the stage of specialized preparation. Journal of Physical Education and Sport, 17(2), 884-891. http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2017.02135

Bykova, O., Druz, V., Pomeshchikova, I., Strelnikova, E., Strelnikov, G., Melnyk, A., & Shyriaieva, I. (2017). Changes in technical preparedness of 13-14-year-old handball players under the influence of coordination orientation exercises. Journal of Physical Education and Spor,t 17(3), 1899-1905. http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2017.03185

Hirtz, P., Ludwig, G., & Ludwig, H. (2009). Coordination abilities – coordination skills. Kassel: Universitats Bibliothek Kassel. [in German]

Kozina, Z., Sobko, I., Yermakova, T., Cieslicka, M., Zukow, W., Chia, M., & Korobeinik, V. (2016). Psychophysiological characteristics of female basketball players with hearing problems as the basis for the technical tactic training methodic in world level teams. Journal of Physical Education and Sport, 16(4), 1348-1359.

http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2016.04213

Nosko, M. O., Vlasenko, S. A., & Manievich, O. R. (2001). Organization and methods of motor coordination study in different age volleyball players. Pedagogics, psychology, medicalbiological problems of physical training and sports, 10, 21–25.

Published

2023-06-13

How to Cite

Hrynchenko, I. ., Oleksandr, S. ., Tihonova, A., & Tykhonov, A. . (2023). The Use of Acrobatic Exercises in the Educational and Training Process of Young Female Volleyball Players 12-14 Years Old. Sports Games, (4(22), 33–44. https://doi.org/10.15391/si.2021-4.03

Issue

Section

Articles