Adaptation of female football players to the training loads of the preparatory period in the higher education institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2021-4.05

Keywords:

preparatory period of the second macrocycle, female football players, body fat content, skeletal muscle content, integral adaptation index, maximum oxygen consumption

Abstract

The purpose of the study was
to determine the dynamics of morphofunctional indicators as criteria for adaptation of female
football players of the student team to the training loads of the second preparatory period of the
macrocycle. Material and methods. The study was conducted on the basis of the women's football
team of Hlukhiv National Pedagogical University named after Oleksandr Dovzhenko. The
participants of the experiment were 16 female football players aged 18-22, with the qualification of
the I-II category. Research methods: theoretical analysis of scientific-methodical and special literature on the research problem, pedagogical observation, timekeeping, pedagogical testing,
morphofunctional diagnostics, methods of mathematical statistics. Results. The content of the
general preparatory stage was 50.8 % of aerobic loads, 34.9 % of mixed loads, 10.7 % of
anaerobic lactate loads and 3.6 % of anaerobic glycolytic loads. The total load value coefficient
was 8356 points, the average intensity coefficient was 6.6 points/min. The content of the special
preparatory stage was 35.4 % of aerobic loads, 49.6 % of mixed loads, 8.6 % of anaerobic lactate
loads and 6.4 % of anaerobic glycolytic loads. The total load value coefficient was 18802 points,
the average intensity coefficient was 7.7 points/min. Criteria for adaptation of female football
players to training loads were morphofunctional indicators that characterize the state of the
cardiovascular, respiratory systems and body composition of athletes. Conclusions. During the
preparatory period, there were statistically significant changes in the reduction of body fat by
0.7 %, improvement of the integral adaptation index by 4.1 % and the relative rate of maximum
oxygen consumption by 3.1 % (p<0.05).

Author Biographies

Svitlana Titarenko , Hlukhiv National Pedagogical University named after Oleksandr Dovzhenko

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of
the Department of Preschool Pedagogy and Psychology

Nataliya Khlus, Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University

сandidate of physical training and sport, senior teacher

References

Гринько, В.М. (2015). Ставлення студентів до фізичного виховання і здорового способу життя та їх самооцінка рівня фізичної підготовленості. Слобожанський науковоспортивний вісник, 1, 55-59.

Касьян, А. (2020). Адаптація футболістів студентських команд до тренувальних навантажень різного характеру. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 9(28), 189-194.

Котова, О.В., Непша, О.В., & Попазов, О.О. (2019). Ставлення студентів до фізичної культури і спорту як способу формування здорового способу життя. Актуальные научные исследования в современном мире, 5(1 (45)), 51-56.

Латенко, С.Б., & Копочинська, Ю.В. (2015). Студентський спорт як засіб формування життєвих цінностей молоді і розвитку здорової особистості. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт, 129 (3), 195-198.

Платонов, В.Н. (2015). Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая теория ее практические приложения: в 2 книгах. Киев: Олимпийская литература: Книга 1.

Хлус, Н.О., Цись, Д.І., & Цись, Н.О. (2021-a). Використання сучасних фітнес-технологій у процесі фізичної підготовки футболісток студентських команд на

загальнопідготовчому етапі підготовчого періоду. Спортивні ігри, 1 (19), 65-74. doi: 10.15391/si.2021-1.7

Хлус, Н.О., Цись, Д.І., & Цись, Н.О. (2021-b). Морфо-функціональні показники та рівень фізичної підготовленості кваліфікованих футболісток. Спортивні ігри, 3 (21), 71-79. doi: 10.15391/si.2021-3.8

Цись, Д.І., Хлус, Н.О., & Цись, Н.О. (2020). Диференційований підхід до фізичної підготовки футболісток студентських команд на спеціально-підготовчому етапі підготовчого періоду. Спортивні ігри, 4 (18), 106-115. doi: 10.15391/si.2020-4.10

Цись, Д. І., Хлус, Н. О., & Цись, Н. О. (2021). Структура та зміст тренувального процесу футболісток студентських команд у підготовчому періоді річного циклу підготовки. Спортивні ігри, 2 (20), 134-143. doi: 10.15391/si.2021-2.13

Чернов, С.В., Андрющенко, Л.Б., Аверясова, Ю.О., & Андрющенко, О.Н. (2017). Адаптация баскетболисток 17-20 лет к соревновательной деятельности при переходе в команды высокого класса. Теория и практика физической культуры, 4, 78-82.

Щепотіна, Н. (2012). Вплив фізичних навантажень на морфологічні показники волейболісток інституту фізичного виховання і спорту. Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень: Зб. наук. праць Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського, 1, 36-39.

Щепотіна, Н. (2013). Дослідження взаємозв'язку морфо-функціональних показників волейболісток з рівнем їх фізичної підготовленості. Фізична культура, спорт і здоров'я нації, 15, 428-434.

Юденок, В.М., Борсук, М.П., & Касьян, А.В. (2014). Адаптація баскетболістів студентських команд до тренувальних навантажень впродовж підготовчого періоду річного циклу підготовки. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер.: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт, 118 (4), 226-228.

Bompa, T.O., & Haff, G.G. (2009). Periodization: Theory and Methodology of Training. Champaign, IL, USA: Human Kinetics.

Kostiukevich, V., & Shchepotina, N. (2016). Model training tasks as a tool for building the training process of athletes of team game sports. Science in Olympic Sports, 2, 24-31.

Kostiukevych, V., Shchepotina, N., Shynkaruk, O., Koliadych, Y., Hatsoieva, L., Voronova, V., Vozniuk, T., Kaplinskyi, V., Diachenko, A., Chernyshenko, T., & Konnova, M. (2020).

Highly qualified grass hockey sportswomen’s adaptation to training intensity in the macrocycle preparatory period. Journal of Physical Education and Sport, 20 (SI 1), 385-394. https://doi.org/10.7752/jpes.2020.s1055

Souza, J.D., Gomes, A.C., Leme, L., & Silva, S. G. D. (2006). Changes in metabolic and motor performance variables induced by training in handball players. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, 12, 129-134.

Wilmore, I.H., Costill, D.L., & Kenney, L.W. (2012). Physiology of sport and exercise. Illinois: Human Kinetics.

Published

2023-06-13

How to Cite

Titarenko , S., & Khlus, N. . (2023). Adaptation of female football players to the training loads of the preparatory period in the higher education institutions. Sports Games, (4(22), 55–63. https://doi.org/10.15391/si.2021-4.05

Issue

Section

Articles