Integral assessment and normative scales for assessing the technical readiness indicators of basketball players aged 13-14

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2021-1.04

Keywords:

control, integral assessment, technical readiness, normative scales, level of preparedness

Abstract

The article is
devoted to the development of an integral assessment and normative scales for assessing the
indicators of technical readiness of basketball players 13-14 years old for use in the process of
stage control. The formulas for calculating the integral assessment of technical readiness are
presented, which allows, regardless of the number of tests used in the control, to calculate the level
of readiness. Purpose of the study - on the basis of the analysis and generalization of modern
theoretical data, advanced practical experience and own experimental research, draw up a
formula for calculating the integral assessment of technical readiness for basketball players 13-14
years old. In the course of the study, the following methods were used: analysis of special scientific
and methodological literature, analysis of documentary materials, pedagogical observation,
generalization and systematization of data. On the basis of sigma deviation, normative scales for
assessing technical readiness indicators were developed for twelve basketball-specific tests, with
the determination of the ranges of five levels of readiness - low, below average, average, above
average and high, for stage control of basketball players 13-14 years old. With the help of the
integral assessment, the coach will be able to determine the level of various sides of the players'
readiness both individually and on average for the team, as well as differentiated by groups of
basketball players with the same characteristics (role, height, length of time in basketball, etc.).
This approach allows the trainer to compare the results of different athletes based on the test
results, the principle of expression in conventional units remains the same.

Author Biographies

Elena Mitova, Prydniprovska State Academy оf Physical Culture аnd Sports

Ph.D., Associate Professor, Head of the Department of Sports Games

Oksana Ivchenko , Ukrainian State University of Chemical Technology

Candidate of Physical Sciences, Associate Professor of the
Department of Physical Culture, Sports and Health

References

Дорошенко, Е. (2008). Сучасні методичні принципи оцінювання спортивної майстерності в баскетболі. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, (2), 3-6.

Івченко, О.М. (2019). Комплексний контроль підготовленості баскетболістів на етапі попередньої базової підготовки. (Дис. канд. наук. з фіз. вих і спорту). Придніпровська державна академія фізичної культури і спорту. Дніпро.

Івченко, О.М. (2020). Обґрунтування контролю змагальної діяльності баскетболістів на етапі попередньої базової підготовки. Матеріали XI Міжнародна науково-практична конференція «Сучасні проблеми та перспективи розвитку фізичного виховання здоров’я і професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту», 19-20 березня 2020 року м. Київ, 182-185.

Мітова, О.О. (2016). Проблеми контролю в баскетболі на етапі початкової підготовки в зв’язку з тенденцією до ранньої спеціалізації. Вісник Запорізького національного університету: Серія. Фізичне виховання та спорт, 2, 148-153.

Мітова, О.О. (2019). Уніфікований алгоритм комплексного контролю підготовленості спортсменів у командних спортивних іграх. Наука в Олімпійському спорті, 2, 16-28.

Мітова, О.О., & Івченко, О.М. (2017). Вдосконалення системи тестів для контролю технічної та спеціальної фізичної підготовленості баскетболістів на етапі попередньої базової підготовки на основі факторного аналізу. Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова, Серія 15, 12(94), 58-62.

Платонов, В.Н. (2015). Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая теория и ее практические приложения: учебник [для тренеров]: в 2 кн. Київ : Олимпийская література.

Поплавський, Л. Ю. (2004). Баскетбол. Київ : Олімпійська література.Темченко, В.А. (2006). Регистрация, обработка и анализ показателей соревновательной

деятельности в спортивных играх. Физическое воспитание студентов творческих специальностей: сб. науч. тр, (2), 37-48.

Шинкарук, О. (2013). Теорія і методика підготовки спортсменів: управління, контроль, відбір, моделювання та прогнозування в олімпійськом

у спорті. Київ : ТОВ «НВП Поліграфсервіс».

Шинкарук, О., & Безмылов, Н. (2013). Интегральные индексы при оценке соревновательной деятельности баскетболистов высокой квалификации. Наука в олимпийском спорте, (1), 49-55.

Ivchenko, O., & Mitova, O. (2020). Component of psychological training of basketball players at the stage of preliminary basic training in the preparatory period. (Slobozhanskyi herald of science and sport: [scientific and theoretical journal]). KhSAPC., Vol. 8, 4, 69-80.

Solovey, O.M., Mitova, O.O., Solovey, D.O., Boguslavskyi, V.V., & Ivchenko, O.M. (2020). Analysis and generalization of competitive activity results of handball clubs in the game development aspect. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 01, 36-43. doi:10.15561/18189172.2020.0106

Tyshchenko, V., Hnatchuk, Y., Pasichnyk, V., Bubela, O., & Semeryak, Z. (2018). Factor analysis of indicators of physical and functional preparation for basketball players. Journal of Physical Education and Sport, 18(4), Art 269, 1839-1844. doi:10.7752/jpes. s 4269

Published

2023-08-08

How to Cite

Mitova, E., & Ivchenko , O. (2023). Integral assessment and normative scales for assessing the technical readiness indicators of basketball players aged 13-14. Sports Games, (1(19), 34–41. https://doi.org/10.15391/si.2021-1.04

Issue

Section

Articles