Галій Л.В., Шульга Л.І., Якущенко В.А., Нартов П.В., Бур’ян К.О., & Баган С.О. (2019). Впровадження дистанційної форми навчання в систему післядипломної освіти: проблемні питання сьогодення. Медична освіта, 3 (35), 14–20. doi.org/10.31071/promedosvity/ 20

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2023-4.01

Keywords:

стратегії психологічної підготовки, ефективність віддалених технологій, прийоми баскетболу, індивідуальна траєкторія

Abstract

The purpose of the study is to determine the effectiveness of individualized psychological strategies developed for basketball players aged 12-14 years and aimed at improving their sports competence. Material and methods. The study was conducted among 24 basketball players aged 12 to 14 years. Participants were divided into the main group (MG) and the control group (CG). Athletes from the MG took part in a remote psychological support program. To evaluate the effectiveness of psychological support strategies, the "Self-perceptions for children: manual and questionnaires" method was used according to the standardized procedure outlined in the original manual by Susan Harter (2012). Written consent from the parents of the participants was obtained before the survey, ensuring that their data would be processed confidentially and used only within the scope of the research. Young athletes were asked to complete a questionnaire covering aspects of their self-perception of sporting achievements, social perception, academic competence, physical fitness, overall self-esteem, and more.

Within the framework of the individual trajectory of psychological support, athletes from the MG participated in remote sessions where developed individualized psychological support strategies were employed. It has been demonstrated that individual and group psychological strategies, developed based on contemporary theories and scientific research, effectively enhance the self-perception and social skills of young basketball players aged 12-14 years. It is substantiated that the use of remote technologies, such as video conferences and chats, allows for an individualized approach to each player, even at a distance, thereby increasing the effectiveness of the psychological support program. It has been proven that the integration of modern theories of self-regulation, positive thinking, and other psychological approaches into the practice of psychological support for young athletes contributes to overcoming internal barriers and achieving new heights in sports performance. The analysis highlights the importance of an individualized approach in psychological support, emphasizing its role as a key factor in the development and self-realization strategies of athletes.

Author Biographies

Helen Gant, Kharkiv State Academy of Physical Culture

candidate of Psychological Sciences, Associate Professor

Zhou Mingyu, Kharkiv State Academy of Physical Culture

graduate student

References

Галій Л.В., Шульга Л.І., Якущенко В.А., Нартов П.В., Бур’ян К.О., & Баган С.О. (2019). Впровадження дистанційної форми навчання в систему післядипломної освіти: проблемні питання сьогодення. Медична освіта, 3 (35), 14–20. doi.org/10.31071/promedosvity/ 2019.03.014

Гант, О.Є., & Мінюй, Ч. (2020). Діагностика когнітивних функцій баскетболістів 12-14 років для індивідуалізації психологічної підготовки. Спортивні ігри, 3(17), 4-13. doi: 10.15391/si.2020-3.01

Гант, О.Є., Гончаренко, ВВ., & Чжоу,М. (2021). Особливості соціально-психологічної адаптованості спортсменів 12-14 років в ігрових видах спорту. Спортивні ігри, 3(21), 4-13. doi: 10.15391/si.2021-3.01

Глоба, Г.В., Цибулько, Л.Г., & Щелкунов, А.О. (2021). Фізичне виховання у світі в умовах гібридного навчання: takeaways для України. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки, (2 (340) Ч. 1), 74-83. https://doi.org/10.12958/2227-2844-2021-2(340)-1-74-83

Сороколіт, Н.С., Римар, О. В., Соловей, А.В.,& Сороколіт, Н.С. (2018). Становлення шкільного фізичного виховання в Україні в період незалежності. Спортивний вісник Придніпров'я, 2, 135-139.

Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215.

Harter, S. (2012). The construction of the self: Developmental and socio-cultural foundations. New York: Guilford Press

Leary, M. R. (2004). The curse of the self: Self-awareness, egotism, and the quality of human life. Oxford, UK: Oxford University Press.

Harter S. (2012) Self-perception profile for children: manual and questionnaires. Режим доступу: https://www.apa.org/obesity-guideline/self-preception.pdf

Published

2023-11-01

How to Cite

Gant, H., & Mingyu, Z. . (2023). Галій Л.В., Шульга Л.І., Якущенко В.А., Нартов П.В., Бур’ян К.О., & Баган С.О. (2019). Впровадження дистанційної форми навчання в систему післядипломної освіти: проблемні питання сьогодення. Медична освіта, 3 (35), 14–20. doi.org/10.31071/promedosvity/ 20. Sports Games, (4(30), 4–13. https://doi.org/10.15391/si.2023-4.01

Issue

Section

Articles