Differentiated approach to physical training of female football players of student teams at the special preparatory stage of the preparatory period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2020-4.10

Keywords:

female football player, game role, specialization of means, orientation of means, physical training

Abstract

The purpose of the research is to develop the structure of physical training of female football players of
the student team during the special-preparatory stage of the preparatory period with the use of a differentiated approach and to experimentally substantiate its effectiveness. Material and methods. 17 football players of the women's team of Glukhiv National Pedagogical University named after
Oleksandr Dovzhenko aged 18-22 years, with a qualification of I-II category involved the study.
Research methods: analysis of scientific-methodical and special literature, pedagogical
observation, pedagogical testing, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics.
Results. Initial testing of the level of physical fitness of the studied female football players indicated
the heterogeneity of the group and the need to apply a differentiated approach to physical training.
Thus, 3 groups of female football players were formed, taking into account the game role:
defenders, midfielders, forwards. In each group the corresponding structure of physical training
was applied: for forwards the greatest attention was paid to development of speed and power
abilities (13,3 and 14,9% accordingly) and agility (12,1%), for midfielders – development of
endurance (11,2%) and strength abilities (15.5%), for defenders most of the time was devoted to the
power means (13.9%), mainly speed and power (12.5%). Conclusions. The outlined structure of
physical training of female football players of different roles during the special preparatory stage
of the preparatory period was statistically significant (p<0.05) improvement of physical fitness,
which characterizes the level of speed endurance and agility, speed and strength abilities, general
endurance, special speed and strength abilities in the range from 2.0 to 2.5%

Author Biographies

Dmytro Tsys, Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University

candidate of pedagogical sciences, seniorteacher

Nataliya Khlus, Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University

сandidate of physical training and sport, senior teacher

Nataliya Tsys, Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University

teacher

References

Бриль, М.С. (2001). Индивидуализация в спортивных играх: трудности, опыт, перспективы. Теория и практика физической культуры, 5, 32-33.

Бріскін, Ю.А., & Пітин, М.П. (2011). Проблема диференціації техніко-тактичної підготовки спортсменів в ігрових командних видах спорту. Вісник Запорізького національного університету, 1 (5), 143-151.

Бріскін, Ю.А., Товстоног, О.Ф., & Розторгуй, М.С. (2009). Індивідуалізація підготовки спортсменів на різних етапах багаторічної підготовки. Вісник Запорізького

національного університету, 1, 20-25.

Будзин, В., Пелехатий, Р., & Рябуха, О. (2012). До питань підходів тренувального процесу футболісток з урахуванням функціональних можливостей жіночого організму в різні фази оваріально-менструального циклу. Фізична активність, здоров'я і спорт, 2 (8), 33-42.

Вікіпедія: Жіночий футбол [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Жіночий_футбол

Донець, І.О. (2012). Моніторинг фізичної підготовленості футболісток дитячо-юнацької спортивної школи у навчально-тренувальному процесі. (Дис. канд. наук), Чернігів.

Максименко, И.Г. (2012). Изучение перспектив индивидуализации многолетней подготовки юных спортсменов в игровых видах. Физическое воспитание студентов, 1, 63-65.

Платонов, В.Н. (2013). Периодизация спортивной тренировки. Общая теория и её практическое применение. Киев: Олимпийская литература.

Романенко, О.І., Лісчишин, Г.В., & Мичковська, Л.І. (2019). Особливості побудови тренувального процесу футболістів студентських команд на загальнопідготовчому етапі. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 4 (112), 126-129.

Самусь, А.І. (2017). Адаптація футболісток студентських команд до тренувальних навантажень. Фізична культура, спорт та здоров’я нації: збірник наукових праць, 3 (22), 396-400.

Самусь, А.І. (2019). Фізична підготовка футболістів студентських команд різних амплуа. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (12), 78-82.

Супрунович, В. (2012). Вплив показників тактичного мислення на ефективність ігрової діяльності футболісток із різним рівнем нейродинамічних функцій. Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві, 2 (18), 321-324.

Холодов, Ж.К., & Кузнецов, В.С. (2003). Теория и методика физического воспитания и спорта: Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. Москва: Издательский центр «Академия».

Шамардін, В.М. (2013). Технологія управління системою багаторічної підготовки футбольних команд вищої кваліфікації. (Дис. докт. наук), Львів.

Щепотіна, Н. (2017). Обґрунтування ефективності впровадження модельних тренувальних завдань для фізичної підготовки кваліфікованих волейболісток. Актуальні проблеми фізичного виховання та методики спортивного тренування, 1, 89-92.

Щепотіна, Н.Ю., & Поліщук, В.М. (2018). Управління тренувальним процесом кваліфікованих волейболісток на основі методів моделювання. Теоретико-методичні основи управління процесом підготовки спортсменів різної кваліфікації: колективна монографія. За заг. ред. В. М. Костюкевича ((Ed.). Вінниця: ТОВ «Планер».

Bompa, T.O., & Haff, G.G. (2009). Periodization: Theory and Methodology of Training.Champaign, IL, USA: Human Kinetics.

Dillern, T., Ingebrigsten, J., & Shalfawi, S. (2012). Aerobic capacity and anthropometric characteristics of elite-recruit female soccer players. Serbian Journal of Sports Sciences, 6 (2), 43-49.

Kostiukevych, V., Lazarenko, N., Shchepotina, N., Poseletska, K., Stasiuk, V., Shynkaruk, O., Borysova, O., Denysova, L., Potop, V., Vozniuk, T., Dmytrenko, S., Kulchytska, I., Konnova, M., & Iakovenko, O. (2019). Programming of the training process of qualified football players in the competitive period of the macrocycle. Journal of Physical Education and Sport, 19 (SI6), 2192–2199. https://doi.org/10.7752/jpes.2019.s6329

Kostiukevych, V., Shchepotina, N., Shynkaruk, O., Koliadych, Y., Hatsoieva, L., Voronova, V., Vozniuk, T., Kaplinskyi, V., Diachenko, A., Chernyshenko, T., & Konnova, M. (2020).

Highly qualified grass hockey sportswomen’s adaptation to training intensity in the macrocycle preparatory period. Journal of Physical Education and Sport, 20 (SI 1), 385-394, 2020. https://doi.org/10.7752/jpes.2020.s1055

Kozina, Z.L., Iermakov, S.S., & Pogorelova A.O. (2012). The methodological basis for determining individual characteristics of volleyball players at the stage of basic training specialist. Physical Education of Students, 3, 53-60.

Kozina, Zh., Sobko, I., Bazulyuk, T., Ryepko, O., Lachno, O., & Ilnitskaya, A. (2015). The applying of the concept of individualization in sport. Journal of Physical Education and Sport, 15(2), 172. doi:10.7752/jpes.2015.02027

Malikova, A.N., Doroshenko, E.Yu., Symonik, A.V., Tsarenko, E.V., & Veritov, A.I. (2018). The ways of improvement special physical training of high-qualified women volleyball players in competitive period of annual macrocycle. Physical Education Of Students, 22 (1), 38-44. doi:10.15561/20755279.2018.0106.

Published

2020-01-11

How to Cite

Tsys, D. ., Khlus, N., & Tsys, N. . (2020). Differentiated approach to physical training of female football players of student teams at the special preparatory stage of the preparatory period. Sports Games, (4(18), 106–115. https://doi.org/10.15391/si.2020-4.10