Professiographic analysis of sports activities of e-athletes specializing in various game genres

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2024-1.05

Keywords:

esports, professiography, analysis, gaming genres

Abstract

The article explores the application of a professional approach in researching esports activities, specifically focusing on cyber athletes specializing in various gaming genres. Various approaches to the classification of video games have been studied. The research aims to analyze the esports activities of cyber athletes to determine the main parameters of their professional profile. The materials and methods involve literature reviews and original research results dedicated to analyzing the specifics of cyber athlete activities. The primary tool used is a professional analysis scheme. The difficulty and intensity of cyber athletes' activities were determined using available physiologically-hygienic criteria. The research results include an assessment of the difficulty and intensity of esports activities in cybersports. The effectiveness of the proposed methodologies was highlighted, and differences in competitive activities among cyber athletes specializing in different gaming genres were established. Conclusions: The main differences between games of different genres are the duration of the game session, the variety and complexity of technical actions (and the related features of technical game control devices), different requirements for concentration of attention, memory functions, and the manifestation of speed abilities. Sporting activities in e-sports should be classified as labor category 1 in terms of difficulty and category 4 in terms of labor intensity according to the current physiological and hygienic criteria. The characteristics necessary for assessing the condition of the most important organs and systems of e-athletes are defined and a complex of methods for their research is substantiated. For the professional characteristics of the activities of cyber sportsmen, it is advisable to use methods for assessing psychomotor reactions, cognitive qualities, speed and coordination abilities, tremors, accuracy of reproduction of movements of the upper limbs, timing of training and competitive activities.

Author Biographies

Leonid Podrigalo Podrigalo, Kharkiv State Academy of Physical Culture

Doctor of Medical Sciences, Professor, Head of the Department of Physical Culture and Sports Rehabilitation;

Svitlana Рiatysotska, Kharkiv State Academy of Physical Culture

Doctor of Philosophy; Department of Computer Science and Biomechanics

References

Ашанін, В.С. & Пятисоцька, С.С. (2018). Щодо системи класифікації комп'ютерних ігор. Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту, 2, 7-11.

Гринько, М. (2018). Комп’ютерні ігри для дітей. Інформаційні технології у науці, освіті, виробництві: збірник тез І Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції здобувачів вищої освіти і молодих учених, м. Маріуполь, 26 квітня 2018 р./ Маріупольський державний університет; уклад. Тимофєєва ІБ, Дяченко ОФ–Маріуполь: МДУ.

Давыдова, Л.Е. (2001). Компьютерные игры: психологический анализ. Вісник Харківського університету. Серія «Психологія», 517, 35-38.

Дубасенюк, О.А., Вознюк, О.В., Антонова, О.Є., Желанова, В. В., Косигіна, О.В., & Мірошниченко, О.А. (2019). Професіографічний підхід у системі вищої освіти: монографія, Житомир : Вид-во О. О. Євенок.

Кошелева, Н.Г. (2021). Професіографічний метод у побудові індивідуальної карʼєрної траєкторії. Горлівка: Донбаський державний педагогічний університет.

Крушельницька, Я. В. (2003). Фізіологія і психологія праці: підручник. К.: КНЕУ, 367 с.

Мордюшенко, С. М. (2012). Соціально-психологічні детермінанти, що обумовлюють потребу практики в розробці професіограм основних спеціальностей МНС України. Вісник Національного університету оборони України, (4), 211-216.

Мудрий, Я.П. (2016). Комп’ютерні ігри та їх класифікація. Актуальні питання сучасної інформатики, 2, 133-138.

Носатий, О. (2011). Вплив рольових комп’ютерних ігор на формування психологічної залежності людини від комп’ютера. Матеріали Ⅳ Всеукраїнської студентської науково-технічної конференції «Природничі та гуманітарні науки. Актуальні питання», 2, 286-286.

Подригало, Л. В., Галашко, М. Н., Галашко, Н. И., & Ровная, О. А. (2015). Анализ армспорта с использованием профессиографических подходов. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт, (129 (1)), 203-205.

Подригало, Л. В., Ровная, О. А., & Мыльченко, Н. И. (2014). Обоснование профессиональной характеристики спортивной деятельности с физиолого-гигиенических позиций (на примере стрельбы из лука). Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер.: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт, (118 (1)), 270-272.

Подригало, Л.В. & Володченко, О.А. (2017). Професіографічний аналіз діяльності кікбоксерів. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура, Вип.25-26, 241-248.

Подрігало, Л.В., & Мітельова, Т.Ю. (2007). Методика гігієнічної оцінки комп’ютерних ігор. https://www.google.com/search?q

Правила спортивних змагань з кіберспорту (електронного спорту). Міністерство молоді та спорту України № 33/5.3/21 від 25.10.21; https://mms.gov.ua/storage/app/sites/16/Sport/Pravyla_zmagan/2021/pravila-kibersport.pdf

Синявський, В.В. (Ed.). (2009). Психологічні основи профорієнтаційної професіографії: посібник для працівників служби зайнятості, шкіл, професійно-технічних та вищих навчальних закладів. К. https://lib.iitta.gov.ua/

Шинкарук, О. (2017). Особливості психофізіологічного відбору спортсменів у процесі багаторічного вдосконалення. Актуальні проблеми фізичного виховання та методики спортивного тренування, Вінниця, 2, 66-74.

Шинкарук, О. (2021). Характеристика спортивної підготовки у кіберспортсменів: Кіберспорт: монографія. К.: Олімп. л-ра.

Bányai, F., Griffiths, M. D., Király, O., & Demetrovics, Z. (2019). The psychology of esports: A systematic literature review. Journal of gambling studies, 35, 351-365.

Dorman, S. M. (1997). Video and computer games: Effect on children and implications for health education. Journal of School Health, 67(4), 133-138.

Podrihalo, O., Guo Xiaohong, Podrigalo, L., Podavalenko, O. & Halashko, O. (2022). Substantiation of the professiographic model of sports dances. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, 26(1), 27- 32. Doi: 10.15391/snsv.2022-1.005

Sharpe, B. T., Besombes, N., Welsh, M. R., & Birch, P. D. (2023). Indexing esport performance. Journal of Electronic Gaming and Esports, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.1123/jege.2022-0017

Published

2024-02-09

How to Cite

Podrigalo, L. P., & Рiatysotska S. . (2024). Professiographic analysis of sports activities of e-athletes specializing in various game genres. Sports Games, (1(31), 51–64. https://doi.org/10.15391/si.2024-1.05

Issue

Section

Articles