Relationship between technical training and psycho-physiological reactions in tennis players 11-12 years old

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2024-1.09

Keywords:

tennis players, technical readiness, indicators, psychophysiological reactions, relationships

Abstract

Purpose: to investigate the relationship between indicators of technical readiness and psychophysiological reactions in female tennis players aged 11-12 years. Material and methods: theoretical analysis and generalization of scientific and methodological literary sources; pedagogical testing of indicators of psychophysiological reactions and technical readiness; methods of mathematical statistics. The research took place on the basis of the tennis club of Poltava. 10 female tennis players aged 11-12, who had 3-4 years of tennis experience, took part. Results: It was determined that the reactions of choosing from static objects have a low; reactions to a moving object - average; simple motor skills - high; simple visual-motor reaction - average. In technical preparation, it was found that the level of rebound shots is low. It was better to hit diagonally. The coefficient of variation for rebound shots on the diagonal was more uniform up to 17.82%, and on a straight line it was slightly up to 20.56%. In take-off strikes, the level was low. The coefficient of variation showed greater discrepancies for left-to-left takeoff strikes of 21.08%. For other indicators of takeoff strikes, the coefficient of variation did not exceed 16%. A low level was detected during the feed test. The coefficient of variation was 23.37% to the left field, 21.36% to the right field. Conclusions. It was established, on the basis of correlation analysis of psychophysiological and technical indicators, a low level of interconnections of simple motor skills and strokes from take-off from left to right r=0.64. But the average correlations between the indicators of rebound strokes from right to right and from left to right r=0.81, strokes from left to left and from right to left r=0.73 and from left to right r=0.71, rebound strokes from right to right with take-off strokes from right to left r=0.70, take-off strokes from right to right with strokes from left to right r=0.72 were obtained. Thus, it is possible to define that at this stage of preparation of tennis players of 11-12 years old significant correlations are established between indicators of technical fitness. Psychophysiological indicators had a low level of correlation.

Author Biography

Oleg Shevchenko, Kharkiv State Academy of Physical Culture

Candidate of science in (physical education and sport), Associate Professor Assosiate Professor

References

Асєєва, Я., & Шевченко, О. (2019). Взаємозв'язок психофізіологічних показників та технічної підготовленості у спортсменів з настільного тенісу на етапі попередньої базової підготовки. Слобожанський науково-спортивний вісник, (6К), 5–9. http://dx.doi.org/10.15391/snsv.2019-6.021.

Горчанюк, Ю., Паєвський, В., & Мерзлікін, М. (2023). Вплив вправ складнокоординаційної спрямованості на показники фізичної та технічної підготовленості волейболістів 9-11 років. Спортивні ігри, 2(28), 27–40. https://doi.org/10.15391/si.2023-2.03

Євтифієва, І.І., Євтифієв, А.С., & Донець, Ю.Г. (2018). Оптимізація техніко-тактичної підготовки тенісистів 10-12 років із застосуванням спеціальних технічних пристроїв. Health, sport, rehabilitation, 4(3), 32-38. DOI: http://doi.org/10.5281/zenodo.1468028.

Євтифієва, І., Донець, Ю., Євтифієв, А., & Хірний, С. (2023). Аналіз показників техніко-тактичних дій тенісистів 10-12 років з урахуванням властивостей темпераменту і моніторингу показників частоти серцевих скорочень. Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т: СумДПУ, 11(2), 19–24. doi: 10.31110/2616-650X-vol11i2-003.

Ібраїмова, М.В. (2012). Теніс: Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності та спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю. Київ: РНМК.

Лобода, В.С., & Мулик, В.В., (2012). Визначення взаємозв’язку морфологічних показників окремих рухових якостей і виконання елементів техніки юних тенісистів 6-8 років. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 3(19), 354-358.

Лобода, В.С. (2013). Особливості психофізіологічних чинників, що забезпечують ефективність техніко-тактичних дій юних тенісистів 6–8 років. Слобожанський науково-спортивний вісник, (2), 87-95.

Несен, О.О., Ширяєва, І.В., & Євтушенко, І.М., (2018). Удосконалення технічної підготовленості баскетболістів 10-11 років на базі розвитку координаційних та швидкісно-силових здібностей. Спортивні ігри, (1), 13-21.

Несен, О.О., Пащенко, Н.О., & Марченко, К.О. (2018). Показники ігрової діяльності у баскетболі 3х3. Спортивні ігри, 3 (9), 58-65. https://doi.org/10.5281/zenodo.1254042

Помещикова, І.П., Коваль, М.В., Чек, О.О., & Кудімова, О.В. (2015). Вплив показників вестибулярної стійкості на рівень техніко-тактичної підготовленості баскетболісток студентської команди: матеріали конференції Физическое воспитание и спорт в высших учебных заведениях, 153.

Помещикова, І.П., Чуча, Н., Чуча, Ю., & Кудімова, О.В. (2020). Зміни показників координаційних здібностей баскетболістів студентської команди під впливом спеціально обраних вправ з м'ячами. Спортивні ігри, 2(16), 58-68. DOI: 10.15391/si.2020-2.

Ханюкова, О., & Малойван, Я., (2023). Сучасний стан техніко-тактичної підготовки юних тенісистів 8-9 років. Спортивні ігри, 2(28), 112-120. doi: 10.15391/si.2023-2.10.

Шевченко, О. (2022). Застосування комплексів спеціально підібраних вправ у підготовці тенісистів 6-7 років. Спортивні ігри, 3 (25), 164-173 doi: 10.15391/si.2022-3.15.

Шевченко, О.О., & Наконечний, І.Ю., (2023). Рівень сенсомоторних реакцій студентів спеціалізації бадмінтон, теніс. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура, 39(2023), 84-88. dоі: 10.15330/ґси11.39.84-88.

Шевченко, О., & Мерзлікін, М., (2022). Застосування комп’ютерних пристроїв в контролі технічної підготовленості тенісистів 7-8 років. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор та одноборств у закладах вищої освіти, 125-128.

Шевченко, О.О., (2019). Зміна рівня показників техніко-тактичної підготовленості у тенісистів на етапі попередньої базової підготовки. Слобожанський науково-спортивний вісник, 1(69), 54-57. DOI: https://doi.org/10.15391/snsv.2019-1.009.

Шевченко, О.О., Тропін, Ю.М. & Романенко, В.В. (2021). Порівняльний аналіз показників сенсомоторних реакцій борців та спортсменів спортивних ігор з ракетками. Спортивні ігри, 3(21), 80-90. doi: 10.15391/si.2021-3.9.

Ashanin, V., & Romanenko, V. (2015). The use of computer technologies at an assessment of sensory-motor reactions in single combats. Slobozhanskyi herald of science and sport, 4(48), 5-7.

Iermakov, S., Tropin, Y., & Рonomaryov, V. (2015). Ways to improve the technical and tactical kills wrestlers Greco-Roman style of different manners of conducting a duel. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, 5, 46-51. DOI: doi.org/10.15391/snsv.2015-5.007

Pomeshchikova, I.P., & Bykova, O.O. (2017). Changes gaming indicators of handball players of 13-14 years under the influence of exercises oriented by coordination. Health, sport, rehabilitation, 3(1), 51-57. DOI: doi.org/10.34142/zenodo.579588

Vilches F. (2015), An athlete's long term development. The integral preparation of the developing player. Coaching and Sport Science Review, 66, 5-6.

Published

2024-02-09

How to Cite

Shevchenko, O. (2024). Relationship between technical training and psycho-physiological reactions in tennis players 11-12 years old. Sports Games, (1(31), 98–107. https://doi.org/10.15391/si.2024-1.09

Issue

Section

Articles