Sports and movement games with elements of applied swimming as a means of teaching and improving children's swimming skills
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2024-1.10Keywords:
swimming, mobile games, children, elements of applied swimming, swimming fitnessAbstract
The content of classes at the initial stage of training depends on the formation of children's interest in sport. Loss of interest in training can occur due to a lack of emotionality and variety in the learning process. The purpose of our study was to develop a methodology for teaching swimming to 8-year-old children in groups of initial training of the second year of study based on the use of sports and movement games with elements of applied swimming. Material and methods: Data collection was carried out in groups of children attending swimming lessons at the "Pioneer" pool in Kharkiv (KZ MSDYUSHOR water sports by Yana Klochkova). 30 children took part in the study. The subjects were divided into experimental (EG) and control (CG) groups. In terms of sex, age and quantity, the composition of EG and CG was identical (8-year-old boys, 15 people in each group). At the beginning of the experiment, no statistically significant differences were found between the groups of swimmers in any of the studied indicators. The content of training classes in both groups corresponded to the official DYUSHOR swimming program. According to the conditions of the experiment, every third lesson per week in the experimental group was conducted in a game form using elements of applied swimming. The following research methods were used during data collection: theoretical analysis and generalization of data from literary sources; pedagogical experiment; pedagogical observation; test method (control tests); methods of mathematical statistics. Results: The study revealed that both in the CG and in the EG there is a positive dynamic of changes in the results, but in the experimental group, unlike the control group, there is a significant improvement in the results according to most indicators of the physical swimming (technical) readiness of young athletes (р<0.05 ). Conclusions: It was established that the use of game forms in classes with young swimmers provides effective development of motor abilities. In EG, in contrast to CG, we obtained a significant increase in the level of physical fitness by all indicators (p<0.05). Also in EG we found a significantly higher level of performance of all test tasks on technical fitness (p<0.05). The results of the study prove that the use of sports and movement games with elements of applied swimming have a positive effect on learning and improving swimming skills of children of primary school age and confirms the effectiveness of the author's methodology.
References
Дікалова, О.О. (2014). Вплив занять плаванням на здоров’я молодших школярів. Науковий часопис НПУ ім.. М.П. Драгоманова, 3(44), 206-208.
Жук, Г.О. (2011). Програмування фізкультурно-оздоровчих занять аквафітнесом з дітьми молодшого шкільного віку : дис… канд. наук з фіз. виховання і спорту : 24.00.02. Київ. 208 с.
Звізда, І.С (2002). Ігри та вправи на воді для початкового навчання плавання. Чернівці: ЧНУ.
Крук, М.З., Биканов, С.Р., & Крук, А.З. (2010). Теорія і методика викладання плавання: навчально-методичні матеріали для студентів факультету фізичного виховання і спорту. Житомир: Вид - во ЖДУ ім. І. Франка.
Ляшенко, А.М, Дєлова, І.О., Колонтаєвська, О.О., & Шевченко, З.М. (2012). Додаткова арціальна програма спецкурсу з навчання плаванню дошкільників «Казкове плавання». Теорія та методика фізичного виховання, 7, 19-32. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/TMFV_2012_7_5/
Марченко, С.І. (2003). Підбір, розробка i класифікація тренувальних завдань ігрової направленості для школярів молодших класів. Теорія та методика фізичного виховання, 4, С. 13–20.
Марченко, С.І. (2008). Умови ефективного розвитку рухових здібностей у школярів молодших класів засобами рухливих ігор: автореф. дис... канд. наук з фіз. виховання та спорту: 24.00.02. Харківю.
Ображей, О.Є. (2020). Технологія проектування прискореного навчання плаванню молодших школярів в умовах літніх оздоровчих таборів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 7(127), 140-145. DOI 10.31392/NPU-nc.series 15.2020.7(127).27
Пивовар, Андрій, & Ковач, Сергій. (2022). Потенціал спортивної інфраструктури як чинник залучення дітей до занять плаванням. Спортивний вісник Придніпров’я, 2, 86-91. DOI: 10.32540/2071-1476-2022-2-086
Пілярська, І. (2012). Вплив плавання та фізичних вправ у воді на фізичний розвиток дітей молодшого шкільного віку. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, 4, 323–325.
Сембрат, С.В. (2003). Ігрове спрямування фізичної підготовки дітей молодшого шкільного віку: автореф. дис… канд. наук з фіз. вих. і спорту: 24.00.02. К., 2003.
Програма навчання плаванню. Retrieved from https:// zddou25.edumsko.
Ткач, Е.М. (2006). Плавання. Початкове навчання. ЧДПУ імені Т. Г. Шевченка.
Шейко, Л.В. (2016). Использование игрового метода для формирования волевой активности у младших школьников при обучении плаванию. Спортивні ігри, 1, 75–79.
Шейко, Л.В. (2017). Применение подвижных игр для предупреждения возникновения чувства страха у детей младшего школьного возраста на этапе освоения с водой. Спортивні ігри, 1, 84–88.
Шейко, Л.В., & Пащенко, Н.А. (2018). Эффективность применения подвижных игр в воде на этапах начального обучения плаванию детей младшего школьного возраста. Слобожанський науково-спортивний вісник, 2(64), 88–93. https://doi.org/10.15391/snsv.2018-2.017
Шейко, Л.В. (2019). Застосування рухливих ігор для розвитку фізичних якостей плавців 8-9 років. Спортивні ігри, 1(11), 67-74. http://doi.org/10.5281/zenodo.2543602.
Шейко, Л.В. (2021). Вплив ігрового методу на якість плавальної підготовленості дітей молодшого шкільного віку, які займаються оздоровчим плаванням. Спортивні ігри, 1(19), 84–94.
Шейко, Л.В. (2023). Вплив спортивних та рухливих ігор на фізичну та технічну підготовку юних плавців. Спортивні ігри, 1(27), 95–102.
Яблонська, А.М. (2013). Значення ігор в підготовці плавців початківців. Валеологічна освіта в навчальних закладах України: стан, напрямки й перспективи розвитку, 227-232. (Unpublished).
Guideline on the prevention of drowning through provision of day-care and basic swimming and water safety skills. Geneva: World Health Organization; 2021. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.
Step Up! Tackling the Burden of Insufficient Physical Activity in Europe, OECD Publishing, OECD/WHO. Paris. 2023. Access mode: https://doi.org/10.1787/500a9601-en.