Methodology for general increasing the level of physical training of football students who are engaged in ISS groups

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2020-3.03

Keywords:

football, physical training, students, training process

Abstract

On the basis of systematization and analysis of literary data and pedagogical advanced
experience methodologies of different authors that influence on development of physical qualities of
footballers are studied. It is set as a result of research, that the worked out experimental
methodology that is based on systematic application of physical exercises of aerobically-anaerobic
character is effective and resulted in the increase of level of physical preparedness of studentsfootballers that occupy in the groups of PSM. Objective: ground and leading to of efficiency of
experimental methodology of increase of level of physical preparedness of students-footballers that
occupy in the groups of PSM. Material and Methods: a pedagogical experiment was conducted on
the base of educational-scientific institute of physical culture of the Sumy state pedagogical
university of the name А. S. Makarenko. In research the sportsmen of the combined team of the
NNIFK of different qualification took part in age from 17-21 to with experience of training 4-6.
During an experiment we used the next methods of research: theoretical analysis and
generalization of data of scientifically-methodical literature and documentary materials,
pedagogical testing, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics. Results: The
experimental method we developed consisted of four blocks: exercises for the development of
general endurance, strength, speed and speed-force. The main means of developing aerobic
endurance was cross-country running, whose duration ranged from 15-20 to 60 minutes. at heart
rate of 150 beats / min. Means of development of speed-force endurance were exercises in blows on
a ball on a force and accuracy, in single fights of partners for a ball. For the development of speed
endurance used acceleration of 15-30m with rest from 15s to 30s. After applying the technique we
developed, the result of running 30m from a high start before the experiment was 4.36 ± 0.08s, and
after the experiment improved to 4.05 ± 0.05s, ie 7.6%. In the 7x50m shuttle run before the experiment, the result was 60.7 ± 0.43s, and after the experiment improved to 56.6 ± 0.48s, ie increased by 7.2%. The results in the long jump from the test had an increase after the introduction
of the method, which amounted to 4.3%. Conclusions. It was set as a result of analysis of literary
sources, that physical exercises are one of the fixed assets of not only development and perfection of
physical qualities but also assist the improvement of технико-тактических actions of sportsmen.
It is set as a result of research, that the experimental methodology that is based on systematic
application of exercises of aerobically-anaerobic character worked out by us, being her
components, are effective and resulted in the increase of level of physical preparedness of studentsfootballers that занмаются in групах PSM.

Author Biographies

Igor Kravchenko, Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenka

Phd (Physical Education and Sport), Senior Lecturer

Vladimir Gladov , Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenka

Phd (Physical Education and Sport), Senior Lecturer

Lyudmila Prokopova , Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenka

Phd (Department of theory and methodology of physical culture)
Senior Lecturer

References

Гученко, Г.Б. (2018). Рухливі ігри як засіб підвищення рухової активності студенток педагогічних спеціальностей. Науковий часопис НПУ М.П. Драгомнова, 3К(97), 167-171.

Вілянський, В.М., & Бачинська, Н.В. (2019). Особливості психофізіологічних показників висококваліфікованих спортсменів з урахуванням статевого диморфізму (на прикладі карате та спортивної акробатики). Єдиноборства, 4(14), 52-61. doi:10.15391/ed.2019-4.04

Костюкевич, В.М. (2014). Теорія і методика спортивної підготовки (на прикладі командних ігрових видів спорту). Вінниця: Планер.

Костюкевич, В.М., Шамардін, В.М., Воронова, В.І., & Догадайло, В.Г. (2015). Футбол: навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячоюнацьких спортивних шкіл олімпійського резерву та шкіл вищої спортивної майстерності. Київ: Республіканський науково-методичний кабінет.

Коваленко, І.М. (2017). Ефективність впливу розробленої методики на техніко-тактичну підготовку воротарів у фут залі. Зб. наук.праць Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 2, 84-86.

Коваленко, І.М., & Гончаренко О.М. (2016). Взаимосвязь показателей общей и специальной физической подготовленности студентов-дзюдоистов. Международна очно-заочна научно-практическая конференция «Инновационные технологии в физическом воспитании, спорте и физической реабилитации», Минск, 23-27.

Скрипка, І.М., Чхайло, М.Б., Кравченко, І.М., & Гладов, В.В. (2019). Удосконалення технікотактичної підготовки футболістів групи підвищення спортивної майстерності.

Pedagogy and Psychology Scienc and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VII(23), Issue: 193, 73-77. doi.org10.31174send-nt2019-193vii23-18.

Скрипка, І.М., Лапицький, В.О., Гончаренко, В.І., & Солоненко, Є.В (2019). Особливості спортивної підготовки студентів-лучників у групах підвищення спортивної майстерності. Pedagogy and Psychology Scienc and Education a New Dimension.

Pedagogy and Psychology, VII (78), 67-69. doi.org/10.31174/SEND-PP2019-197VII79-14.

Николаенко, В.В. (2014). Тренировочный процесс в системе многолетней подготовки юных футболистов: сравнительный аналіз. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова,3(46)14, 51-58.

Панчук, Т. & Ковальчик, Р. (2013). Оцінка структури гри та змагальних навантажень у мініфутболі як важливий чинник для раціональної побудови тренувального процесу та профілактики спортивних травм. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова,5(30), 185-190

Таможанська, Г.В. & Школа, О.М. (2016). Обґрунтування програми позааудиторних занять міні-футболом студенток університетів. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 4, 35-41. doi:10.15561/18189172.2016.0406.

Published

2024-02-04

How to Cite

Kravchenko, . I., Gladov , V., & Prokopova , L. (2024). Methodology for general increasing the level of physical training of football students who are engaged in ISS groups. Sports Games, (3(17), 25–32. https://doi.org/10.15391/si.2020-3.03

Issue

Section

Articles