The comparative analysis of motor functional asymmetry indicators at students of badminton and tennis specialization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2020-3.11

Keywords:

functional asymmetry, badminton, tennis, sensory reaction, visual signal

Abstract

Purpose: to carry out the comparative analysis of motor functional asymmetry indicators at students of
badminton and tennis specialization. Materials and methods. The following methods were used to
solve the problems of research: analysis of scientific and methodological literature, pedagogical
testing using an instrumental method, methods of mathematical statistics. Testing of motor
functional asymmetry at badminton players and tennis players using a special computer program
was carried out in the research. Students of Kharkiv state academy of physical culture - 7
badminton players and 9 tennis players from masters of sports of Ukraine to the 1st sports category
took part in the research. Results: it is proved that the higher the level of qualification of sportsmen
is, the smaller the difference in testing indicators. Pedagogical testing revealed reliable changes at
badminton players in the number of presses by left and right hands, which indicates the persistence
of functional indicators of motor asymmetry. Tennis players had reliable changes in the number of presses and time of visual-motor reaction by their right hand. Valid changes were determined in the reaction time variation coefficient and the minimum reaction value by the left hand. This confirms
the thought of using the left hand more than at badminton players. Conclusions: it was established
that it is necessary to study and evaluate motor functional asymmetry of sportsmen to plan and
improve the training process in badminton and tennis. The results of the research can be used in the
training process for evaluation of motor functional asymmetry indicators, in selection of training
methodology and improvement of technical-tactical actions and training direction of sportsmen in
badminton and tennis. 

Author Biography

Oleg Shevchenko , Kharkiv State Academy of Physical Culture

PhD (physical education and sport), Associate Professor

References

Ашанин, В.С, & Романенко, В.В. (2015). Использование компьютерных технологий при оценке сенсомоторных реакцийв единоборствах. Слобожанскийнауково-спортивний сбірник, 4 (48), 15-18.

Беленко, И.С. (2009). Психофизиологические особенности у юных спортсменов игровых видов спорта разного возрастного периода развития и тренированности. Вестник ТГПУ, 3 (81), 54-58.

Вознюк, Т. (2008). Психомоторика юних баскетболісток у віковому аспекті. Молода спортивна наука України, І. 91-97.

Губа, В.П., & Маринич, В.В., (2016). Теория и методика современных исследований. Монография, Спорт, 232.

Доброхотова, Т.А, & Брагина, Н.Н., (2004). Методологическое значение принципа симметрии в изучении функциональной организации человека. Меthodological signifi cance of symmetry principle in studying human functional organization. Научный мир, 53.

Дудник, О.К. (2010).Функціональна організація психофізіологічних станів організму людини в умовах напруженої м’язової діяльності. Монографія. 129.

Коробейников, Г.В., Коробейникова, Л.Г., Мищенко, В.С., & Рычок, Т.М., (2014).

Функциональная межполушарная асимметрия мозга и когнитивные функции у элитных борцов. Вопросы функциональной подготовки в спорте высших достижений, 2, 53-63.

Коробейникова, Л.Г., (2014). Влияние уровня функциональноймежполушарнойасимметрии мозга на возможности проявления психических функций в единоборствах. Ученые записки Таврического национального университета им. В. И. Вернадского, Т. 27 (66), 2, 103-112.

Коробейніков, Г., Коробейнікова, Л., Вольський, Д., & Го, Ш., (2018). Функціональна асиметрія мозку і когнітивні стратегії у спортивних єдиноборствах. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 2, 73-77.

Ровний, А.С. (2002). Психофізіологічні основи спеціальної працездатності спортсменів у спортивних іграх. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 22 , 45-52.

Ровний, А.С. (2002). Психофізіологічне сприйняття зорової інформації рухової діяльності людини. Педагогіка, психологія та мед.-біол. пробл. фіз. виховання і спорту, (26), 17-23.

Романенко, В.В., & Веретельникова, Н.А. (2020). Методика оцінки моторної функціональної асиметрії одноборців. Єдиноборства, 67-77. doi:10.15391/ed.2020-1.07

Таймазов, В.А., & Бакулев, С.Е. (2006). Значение функциональной асимметрии как генетического маркера спортивных способностей. Ученые записки, 22, 74-82.

Улан, А.М. (2018). Підходи до орієнтації підготовки спортсменів у різних видах спорту з урахуванням функціональної асиметрії. Молодь та олімпійський рух: зб. тез доповідей Міжнар. наук. конф. молодих учених,209.Доступно:http://www.unisport.edu.ua/content/naukovikonferenciyi-ta-seminary.

Улан, А, & Шинкарук О. (2019). Функциональная асимметрия в спорте: особенности проявления и подходы к использованию в процессе ориентации подготовки фехтовальщиков. Наука в олимпийском спорте, 1, 24-35. doi:10.32652/olympic2019.

Shynkaruk, O. (2017). Assessment of psycho-physiological characteristics of the representatives of cyclic sports. Materials of the International Scientifi c Congress «Sport. Оlympism. Health», 140.

Published

2024-02-04

How to Cite

Shevchenko , O., Merzlikin , M., & Chucha, N. (2024). The comparative analysis of motor functional asymmetry indicators at students of badminton and tennis specialization. Sports Games, (3(17), 115–124. https://doi.org/10.15391/si.2020-3.11

Issue

Section

Articles