Outdoor games as an important component of competence building approach realization to training of 1-4 grades pupils at physical culture lessons at new Ukrainian school.

Authors

  • Sergey Moiseev Kherson Academy of Continuing Education, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15391/zenodo.2544955

Keywords:

New Ukrainian school, elementary school, competence building approach, competence, through abilities, outdoor game, technique

Abstract

The article relevance is caused by the implementation of the Concept of New Ukrainian school in practice of work of institutions of the general secondary education in general and teaching the subject "Physical culture" in particular. The purpose of the article is disclosures of a role of play activity in competence-based approach realization to training of 1-4 grades pupils at physical culture classes at New Ukrainian School. It is established that orientation of
educational process on formation in pupils of hierarchically-subordinated system of key, generallysubject and subject competences is expedient to understand as competence building approach in education. The priority of development of subject competences in competence building approach
realization to training of 1-4 grades pupils at physical culture classes at New Ukrainian School is shown and the corresponding technique of their development is developed. The main components (stages) of the author's technique are motivational and valuable, bringing, athletic, basic and
creative and playing. The example of using the developed technique is given during the development of competence of a long jump from the place at physical culture classes in pupils of elementary school and its potential of forming through abilities is realized at pupils. It is specified that the leading component (stage) of development of subject competences and through abilities of pupils of elementary school at physical culture class is creative and playing. This component (stage) carries out the maximum influence on intellectual, valuable and semantic, activity and creative and physical spheres of development of the child, promoting formation of all through abilities. The conclusion is drawn that the systematic and balanced development of subject and key competence allows increasing efficiency of competence building approach realization to training of 1-4 grades pupils at physical culture classes at New Ukrainian School. The key place in the developed technique is allocated to outdoor, national games and relays which for pupils, on
condition of their correct organization, become the fine school and laboratory of thought, respect, moral support, creativity, initiative and health.

Author Biography

Sergey Moiseev, Kherson Academy of Continuing Education

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor

References

Аксьонова, О. П., & Кириленко, Л. В. (2018). Школа компетентностей на уроках з фізичноїкультури в початковихкласах. Науковийчасопис НПУ імені М. П. Драгоманова, 3 К (97), 25-32.

Ганчева, В. І., & Моїсеєв, С. О. (2016). Василь Мороз – переможець Всеукраїнського конкурсу «Інноваційний урок фізичної культури та урок фізичної культури з елементами футболу» 2015 року. Фізичне виховання в рідній школі : науковометодичний журнал, 2 (103), 25-28.

Гузарь, В. М. (2000). Інформація та інформаційне забезпечення фізичної культури і спорту. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 16, 3-7.

Каганець, О. (2015). Що таке гра. URL: https://www.ar25.org/article/shcho-take-gra.html Овчарук, О. В. (Eds.). (2004). Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики. Київ : «К.І.С.».

Кругляк, О. (2004). Рухливіігри та естафети в школі : посіб. для вчителя. Тернопіль :Підручники і посібники.

Моїсеєв, С. О. (2017a). Сучасні підходи до проведення уроків фізичної культури у загальноосвітній школі. Педагогічний альманах : збірник наукових праць, 34, 296-303.

Моїсеєв, С. О. (2017b). Сучасні тренди в семантичному просторі конструкту «педагогічна майстерність». Педагогічний альманах : збірник наукових праць, 35, 165-172.

Моїсеєв, С. О. (2018a). Розвиток ключових компетентностей учнів початкових класів на уроках фізичної культури: виклики та перспективи. Розвиток життєвої компетентності в умовах освітніх трансформацій: виховний, психологічний та інклюзивний виміри: матеріали І Всеукраїнської наук.-практ. конф. (м. Херсон, 20-21 вересня 2018), 107–111.

Моїсеєв, С. О. (2018b). Розвиток педагогічної майстерності вчителя фізичної культури у вимірах фахових конкурсів : навчально-методичний посібник. Херсон: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти».

Моїсеєв, С. О. (2013). Порівняльна характеристика робочого, відкритого та конкурсного уроків фізичної культури. Нова педагогічна думка : науково-методичний журнал, 4,154-158.

Шиян, Р. Б. (2018). Типова освітня програма першого циклу початкової освіти. Цикл І (1-2 класи), розроблена під керівництвом. URL: https://mon.gov.ua

Huzar, V. M. (2009). Processofphysicalcultureandsportsmanagement. Pedagogics, psychology, medicaland biologicalissues of physical education and sports, 17, 9-18.

Published

2024-07-09

How to Cite

Moiseev, S. (2024). Outdoor games as an important component of competence building approach realization to training of 1-4 grades pupils at physical culture lessons at new Ukrainian school. Sports Games, (2(12), 29–40. https://doi.org/10.15391/zenodo.2544955

Issue

Section

Articles