Sports and outdoor games on water

Authors

  • Viktor Huzar Kherson State Maritime Academy, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15391/zenodo.2543532

Keywords:

information, information support, strong-willed qualities, motor skills, health, sports, outdoor games, sailor

Abstract

Classes in water are an
effective remedy of increase in level of physical working capacity. The water environment and
physical activity in it promotes activation of exchange processes, improvement of systems of
thermal control, strengthening of the musculoskeletal system, improvement of nervous and digestive
systems that is very important for experts in the branch of merchant marine fleet. Purpose: to
analyze the problem of organization and holding sports and outdoor games on water, to develop
options of games taking into account educational-training and work activities of sailors. Material:
386 cadets of the 1-2nd courses of Kherson state maritime academy took part in questioning.
Results: it is established that sports and outdoor games on water are held extremely seldom,
generally in holiday time. Options of holding sports and outdoor games are developed
insufficiently; they aren’t practically used in educational-training and work activities of sailors.
Development of options of holding sports and outdoor games on water, methodical and
organizational recommendations, and control over their performance will allow sailors to use the
received skills, to increase physical working capacity, to strengthen the musculoskeletal system, to
normalize work of cardiovascular system and to temper the organism constantly in further
educational-training and work activities. It is established during questioning that 82.3% of
questioned were engaged in sports, from them 32.1% were engaged in sports regularly (2-4 times a
week) before entering in academy. Only 15.5% were engaged in sports and outdoor games on
water, and many interviewed cadets lack obtaining information on questions of holding sports and
outdoor games on water Conclusions: need of using sports and outdoor games on water in
educational-training activity, and further, and in work of experts of merchant marine fleet is shown.

Author Biography

Viktor Huzar, Kherson State Maritime Academy

PhD (pedagogical sciences), assistant professor

References

Alexander, B., & Vladislav, B. (2015). Structure and content of the educational technology of managing students' healthy lifestyle. Journal of Physical Education and Sport, 15(3), 362-364. DOI:10.7752/jpes.2015.03054.

Бакаев, В. В., & Болотин, А. Э. (2013). Показатели готовности студентов к здоровьесберегающему поведению. Ученые записки университета им. П.Ф.

Лесгафта, 12 (106), 36-39. doi: 10.5930/issn.1994-4683.2013.12.106.p36-39

Болотин, А. Э., & Бакаев, В. В. (2014). Педагогическая технология управления здоровым образом жизни студентов. Ученые записки университета имени ПФ Лесгафта,1 (107), 24-28. DOI: 10.5930/issn.1994-4683.2014.01.107.p24-28.

Болотин, А. Э., & Чистяков, В. А. (2014). Научно-теоретические подходы к совершенствованию процесса физического воспитания студентов в вузах. Вестник

спортивной науки, (1), 3-5.

Болотин, А. Э., Щеголев, В. А., & Бакаев, В. В. (2014). Педагогическая технология использования средств физической культуры для адаптации студентов к будущей профессиональной деятельности. Теория и практика физической культуры, (7), 16-19.

Буханов, А. В. (2013). Психолого-педагогические условия, необходимые для управления профессиональной подготовкой личного состава аварийно-спасательных формирований ракетных комплексов. Ученые записки университета им. П. Ф.Лесгафта, (10 (104)), 28-32.

Вавренюк, С. А. (2017). Виховні функції фізичної культури і спорту серед студентської молоді. (Автореф. дис. канд. наук з фіз. вих.). Львів, Україна.

Волков, А. В., Панченко, И. А., & Болотин, А. Э. (2014). Психолого-педагогические условия, необходимые для обеспечения физической готовности личного состава горноспасательных подразделений. Теория и практика физической культуры, (2), 35-37.

Гасюк, І. Л. (2013). Механізми державного управління фізичною культурою та спортом в Україні. (Автореф. дис. канд. наук з фіз. вих.). Хмельницький, Україна.

Годлевський, П. (2014). Керування психологічним станом студентками спортивного навчального відділення із самозахисту. Молодіжний науковий вісник

Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт. 14, 31-35.

Гузар, В. М. (2000). Керівництво фізичною культурою і спортом посадовими особами. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту,15, 3-8.

Гузар, В. М. (2001). Вимоги до автоматизованої інформаційної системи забезпечення фізичної культури і спорту. Концепція розвитку галузі фізичного виховання і спорту в Україні: Збірник наукових праць, Випуск 2, 23-30.

Гузар, В. М. (2001). Інформаційні потреби посадових осіб у галузі фізичної культури і спорту. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 9, 13-21.

Гузар, В. М. (2001). Процес управління фізичною культурою і спортом. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 17, С. 9-18.

Гузар, В. М., Круглик, М. І., & Свирида, В. С. (2013). Змагання з морського багатоборства.

Актуальні проблеми сучасної біології та здоров’я людини. Збірник наукових праць XIII Міжнародна науково-практична конференція. Миколаїв: МНУ. 29-31.

Гузар, В. М., Шалар, О. Г., & Шкуропат, Н. В. (2016). Вплив фізичної підготовленості юних плавців на впевненість в собі. Фізична реабілітація та рекреаційно-оздоровчі технології, 3, 62-66.

Гузар, В. М., Шалар, О. Г., & Шкуропат, Н. В. (2016). Психолого-педагогічні аспекти підготовки юних плавців. XVI Міжнародна науково-практична конференція. Медикобіологічні проблеми фізичної культури, спорту та здоров’я людини. Миколаїв: МНУ ім. В.О. Сухомлинського, 64-67.

Гузар, В. М., & Гаврильченко, Л. В. (2001). Вплив деяких факторів на розвиток фізичної культури і спорту. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 6, 3-8.

Ермаков, С. С., Иващенко, С. Н., & Гузов, В. В. (2012). Особенности мотивации студентов к применению индивидуальных программ физической самоподготовки. Физическое воспитание студентов, 4, 59-61.

Засека, М. & Помещикова, И. (2015a). Изучение взаимосвязи между состоянием физического развития и уровнем двигательной подготовленности учащихся профессиональнотехнического учебного заведения. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення: матеріали І Всеукраїнської науково-практичної конференції (Харків, 20 травня 2015 р.). Харків : ХДАФК. 50-53. Режим доступу : http://hdafk.kharkov.ua/ua/materiali-internet-konferentsiji.

Засека, М. & Помещикова, И. (2015b). Анализ типа телосложения учащихся профессионально-технических учебных заведений сферы обслуживания. Проблемы и перспективы развития спортивных игр и единоборств в высших учебных заведениях. Сборник статей ХІ международной научной конференции, Белгород–Харьков. 51–55.

Засека, М. & Помещикова, И. (2016). Оценка энергетического потенциала организма учащихся профессионально-технического учебного заведения. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення: матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (Харків, 20 травня 2016 р.). Харків : ХДАФК. 75–80.

Режим доступу : http://hdafk.kharkov.ua/ua/materiali-internet-konferentsiji.

Зюкин, А. В., Болотин, А. Э., & Напалков, Ю. А. (2014). Факторы, определяющие необходимость формирования готовности курсантов вузов ВВ МВД России к боевой деятельности, с использованием средств огневой и физической подготовки. Ученые записки университета им. ПФ Лесгафта, (7 (113)), 75-79.

Помещикова, І. П., & Кудімова, О. В. (2016). Аматорський баскетбол як один із видів рекреаційно-оздоровчої рухової активності. Фізична реабілітація та рекреаційнооздоровчі технології, 3,180-184.

Романчук, С., & Попович, О. (2010). Заняття фізичною підготовкою як засіб формування індивідуальних і групових психологічних характеристик курсантів. Молода спортивна наука України, Т.2, С. 201-204.

Сабадаш, В. І., Хоменко, В. В., & Шалар, О. Г. (2016). Вплив рухової активності на фізичне здоров’я підлітків. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт, 139 (2), 148-152.

Степанюк, С. І., Юськів, К. В., Юськів, С. М., & Свирида, В. С. (2017). Характеристика фізичної підготовленості спортсменок з урахуванням ігрового амплуа гравців. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, 5, 102-106.

Сущенко, В. П., & Васильева, В. С. (2014). Психолого-педагогические условия, необходимые для улучшения процесса профессиональной подготовки специалистов по защите при чрезвычайных ситуациях, с использованием деятельности студентов в добровольных пожарных командах. Ученые записки университета им. ПФ Лесгафта, (2 (108)), 166-170.

Чурганов, О. А. и др. (2018). Современное развитие непрерывного образования в системе физической культуры и спорта. Ученые записки университета им. ПФ Лесгафта, 7 (161), 281-284.

Шалар, О. Г., Науменко, М. В., & Стрикаленко, Е. А. (2010). Формирование мотивационноценностного отношения студентов к собственному здоровью. Физическое воспитание студентов, Т. 5, 80-83.

Шлямар, І. Л. (2015). Удосконалення спеціальної фізичної підготовки військовослужбовців механізованих підрозділів сухопутних військ Збройних сил України. (Автореф. дис. канд. наук з фіз. вих.). Львів, Україна.

Published

2024-07-23

How to Cite

Huzar, V. (2024). Sports and outdoor games on water. Sports Games, (1(11), 4–15. https://doi.org/10.15391/zenodo.2543532

Issue

Section

Articles