The level of attention selectivity of basketball players of student’s teams

Authors

  • Irina Pomeshchikova Kharkiv State Academy of Physical Culture, Ukraine
  • Olga Kudimova Kharkov National Medical University, Ukraine
  • Sergey Loman Poltava Pedagogical University named after. VG Korolenko, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15391/zenodo.2543577

Keywords:

attention, attention selectivity, basketball players, level, Munsterberg's technique

Abstract

The question of psychological preparation is one of the main points of training of sportsmen-basketball players (team). Psychological features of
competitions, regularities, reasons and dynamics of competitive states define high requirements to
mentality of the sportsman. Distribution of attention allows the basketball player without being
distracted by foreign irritants (shouts of fans, actions of the arbitrator) to watch the rival and
partners, to trace movement of a ball, to distinguish false actions (feints) during the game. The
purpose of the research – is to establish the level of attention selectivity of student’s basketball players. Material and methods of the research. Research methods: analysis of scientificmethodical literature, assessment of attention selectivity, methods of mathematical statistics. The
assessment of attention selectivity was carried out by Munsterberg’s technique. The selectivity level
decided on the help of a rating scale (from low till very high). 18 basketball players at the age of
17–20 years participated in the research. 9 boys and 9 girls who study in KhSAPC. Results. It is
established that girls performed a task more successfully, than boys. So, girls selected on average
3.1 words more and received on 3.56 points more. However, statistical reliability between results of
testing of boys and girls of specialization basketball wasn’t established (p>0.05). The distribution
level of attention corresponds to high level in the group of girls-basketball players, at young menbasketball players – average. It is possible to note that 33.3 % of sportsmen had the low level of attention selectivity, average – 44.4 %, high – 22.3 % among boys-basketball players, very high
level wasn’t found in one of those who were investigated. The low selectivity level wasn’t revealed
at girls-basketball players, 33.3% of sportswomen corresponded to the average level, high –
55.5 %, very high – 11.2 %. Conclusions. Thus, it is established that the average level of attention
selectivity dominated among boys-basketball players, and the high level - among girls. 

Author Biography

Irina Pomeshchikova, Kharkiv State Academy of Physical Culture

PhD (Physical education and Sport), assistant professor

References

Бадіна, О. В., & Паєвський, В. В. (2017). Зміни показників комунікативних взаємодій кваліфікованих волейболістів протягом змагального періоду. Спортивные игры, 3,8-11.

Бикова, О. (2007). Формування психологічної готовності до змагань у гандболісток на основі використання акробатичних вправ. Молода спортивна наука України. Т. IV, 29-33.

Быкова, Е. А. (2011). Исследование индивидуально-психологических особенностей гандболисток 15-17 лет. Физическое воспитание студентов, 1, 22-24.

Голяка, С. К. (2008). Стан властивостей основних нервових процесів, функцій пам’яті та уваги у спортсменів. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 9, 27-30.

Демченко, Т. А., Помещикова, І. П., & Харченко, Є. С. (2017). Вплив властивостей уваги на точність кидків м’яча у кошик баскетболістів студентської команди. Спортивные игры, 3, 16-20.

Заболотня, В. В., & Чуча, Н. І. (2017). Рівень показників концентрації уваги баскетболісток з вадами слуху. Спортивные игры, 4, 14-18.

Золотухин, А. А., & Паевский, В. В. (2016). Теоретические и методологические основы психологической подготовки волейболистов. Спортивные игры, 2, 7-10.

Касьян, А., & Самусь, А. (2015). Особливості психологічної підготовки баскетболістів в період змагальної діяльності (теоретичний аспект). Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт. (3 (1)), 178-181.

Мітова, О. О., & Івченко, О. М. (2015a). Контроль параметрів уваги у баскетболістів на етапі попередньої базової підготовки. Слобожанський науково-спортивний вісник, (5 (49)),74-77. dx.doi.org/10.15391/snsv.2015-5.012

Мітова, О., & Івченко, О. (2015b). Контроль впливу навантаження різної спрямованості на показники параметрів уваги у баскетболістів на етапі попередньої базової підготовки. Молода спортивна наука України, Т.1, 139-144.

Мітова, О., & Пікінер, О. (2013). Психологічні особливості баскетболістів 17–19 років у командах суперліги. Спортивний вісник Придніпров'я, (1), 130-134.

Орехов, Л. И., Караваева, Е. Л., & Асмолова, Л. А. (2009). Мировые стандарты планирования экспериментов и статистической обработки в педагогике, психологии и физической культуре: Учебное пособие для студентов, аспирантов, докторантов и преподавателей кафедр педагогики, психологии и физической культуры Алматы, КазАСТ.

Паєвський, В. & Перевозник, В. (2016). Особливості психологічної підготовки волейболістів у період змагальної та тренувальної діяльності. Міжнародна науково-практична конференція "Фізична культура, спорт та здоров'я", 172-175.

Паєвський, В. В. (2017). Рівень комунікативних здібностей волейболістів високої кваліфікації команди «Локомотив» м. Харків. Спортивные игры, (1), 34-37.

Помещикова, І. П., Евтушенко, І. М., & Назаревич, А. В. (2014). Рівень концентрації уваги баскетболісток 13–14 років. Физическое воспитание и спорт в высших учебных заведениях, 157-160.

Помещикова, І. П., Коваль, М. В., Кадигроб, Я. Г., & Мальцева, Т. М. (2016). Вплив рівня функцій уваги на ігрові показники баскетболістів 12–13 років. Спортивные игры, (2), 44-46.

Помещикова, І. П., Пащенко, Н. О., & Кудімова, О. В. (2016). Стан властивостей уваги баскетболістів студентської команди. Health, sport, rehabilitation, 2(4), 51-56.

Помещикова, І. П., Кудімова, О. В., & Кійко О.О. (2017). Вивчення стійкості уваги баскетболісток на етапі спеціалізованої базової підготовки. Спортивні ігри. 2 (10). 49-54.

Рочняк, А. Ю. (2017). Структура та особливості психічних станів баскетболістів. Загальна психологія, історія психології, (1413), 217.

Стрельнікова, Є. Я., Ляхова, Т. П., & Пащенко, Н. О. (2013). Лідерство як стійке соціальнопсихологічне явище у ігрових видах спорту. Проблемы и перспективы развития спортивных игр и единоборств в высших учебных заведениях, 330.

Суворова, Т., Мороз, М., & Карабанова, Н. (2008). Увага як динамічна характеристика психологічної підготовленості гандбольних воротарів. Physical education, sports and health culture in modern society, 3, 337-339.

Червона, С. Ф. (2006). Факторы, обеспечивающие надежность выполнения штрафных бросков в гандболе. Физическое воспитание студентов творческих спеціальностей,1, 45-49.

Черевичко, О. Г. (2016). Функції пам’яті та уваги у студентів навчального відділення плавання НТУУ «КПІ». Молодий вчений, 3 (30), 622-625.

Чуча, Н. І. (2016). Визначення рівня параметрів уваги студенток–баскетболісток. Міжнародна науково-практична конференція" Фізична культура, спорт та

здоров'я", 240-243.

Published

2024-07-23

How to Cite

Pomeshchikova, I., Kudimova, O., & Loman, S. . (2024). The level of attention selectivity of basketball players of student’s teams. Sports Games, (1(11), 50–57. https://doi.org/10.15391/zenodo.2543577

Issue

Section

Articles