Вплив засобів гри в рінго на стан пізнавальних процесів шестикласників
Ключові слова:
рінго, фізична культура, шестикласники, пізнавальні процесиАнотація
Актуальність дослідження зумовлена, з одного боку, цінністю гри рінго як
доступного і цікавого засобу фізичного виховання школярів, а з іншого – необхідністю
перевірки ефективності впливу спортивної гри на стан пізнавальних процесів школярів.
Мета дослідження – визначити динаміку показників пізнавальних процесів шестикласників на уроках фізичної культури під час вивчення гри рінго. Учасники дослідження. У дослідженні брали участь 55учнів 6 класів, експериментальну групу становили 27 дітей (12 хлопців, 15 дівчат), а контрольну групу складали 28 учнів (14 хлопчиків і 14 дівчат). Методи дослідження: теоретичний аналіз науково-методичної літератури, тестування для оцінки стану пізнавальних процесів (концентрації уваги, сприйняття часу, розподілу уваги, зорової пам’яті), педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Результати дослідження. Аналіз результатів тестування з визначення точності сприйняття часу учнями дослідних груп показав, що діти, які навчалися за експериментальною методикою, із застосуванням засобів гри в рінго, мали кращі показники, ніж однолітки з КГ. У кінці експерименту хлопці ЕГ підвищили свої показники в тесті на стійкість і концентрацію уваги на 22,2 у.о., і випередили шестикласників КГ на 9,9 у.о.. Ще вищих результатів досягли дівчата ЕК, підвищивши цей показник на 30,1 у.о. і перевершивши шестикласниць КГ в кінці експерименту на 13,2 у.о. (р<0,05). У процесі експерименту позитивні зрушення були одержанні і за показниками зорової пам’яті. За кількістю отриманих балів оцінки зорової
пам’яті в кінці експерименту школярі ЕГ випереджали дітей КГ (р<0,05). Різниця за
показниками розподілу уваги між школярами КГ і ЕГ в кінці експерименту у хлопців
становила 1,9 у.о. (р<0,05), а в дівчат 2,5 у.о. (р<0,05). Висновок. Аналіз результатів
психологічних тестувань шестикласників дослідних класів показав, що діти, які навчалися за експериментальною технологією випередили своїх однолітків з КГ за результатами випробувань з визначення стійкості і концентрації уваги, зорової пам’яті, розподілу уваги та сприйняття часу. Тому можна стверджувати, що запропонована технологія навчання гри в рінго сприяє покращенню показників пізнавальних процесів.
Посилання
Вітвицька, С.С. (2003). Основи педагогіки вищої школи: Методичний посібник для студентів магістратури. Київ: Цент навчальної літератури.
Кікінежді, О.М., Сіткар, В.І., Степанов, О.М., Хмурич, Р.М., Юрківський, Є.В. (2000). Практикум з курсу «Загальна психологія». Тернопіль : бр.
Круцевич, Т.Ю., Воробйов, М.І., & Безверхня, Г.В. (2011). Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді. К. : Олімп. л-ра.
Лаврін, Г.З. (2016). Способи та прийоми підвищення цікавості занять з фізичного виховання у ВНЗ. VIRTUS, 6, 146-150.
Лаврін, Г.З., & Кучер, Т.В. (2009). Рінго – ефективний засіб фізичного виховання cтудентської молоді. Інноваційні підходи до фізичного виховання і спорту
студентської молоді. Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка.
Лаврін, Г.З., & Середа, І.О. (2019). Реалізація завдань професійно-прикладної фізичної підготовки студентів педагогічних вузів засобами гри в рінго. Спортивні ігри, 1(11), 16-23. doi.org/10.5281/zenodo.2543540
Лаврін, Г.З., & Середа, І.О. (2020). Результати опитування студентів, щодо ефективності застосування засобів гри рінго у процесі фізичного виховання. Спортивні ігри, 1(15), 25-33. doi: 10.15391/si.2020-1.03
Марищук, В.А., Блудов, Ю.М., Плахтиенко, В.А., & Серова Л.К. (1990). Методики психодиагностики в спорте: Учеб. пособие для студентов пед. ин-тов по спец.
физическая культура – 2-е изд., доп. и испр. М.: Просвещение.
Мурза, В.П., & Філіппов, М.М. (2001). Методи функціональних досліджень у фізичній реабілітації та спортивній медицині. К. : університет "Україна".
Помещикова, І., Кудімова, О., Цеслицка, М., & Мушкета, Р. (2018). Периферійний зір баскетболістів 16 років. Спортивні ігри, 1(7), 29-34.
Стефанов, В. Ринго в «Русской гимназии». – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ringo.org.pl/irf/images/referat/ringo_w_rosji.pdf.
Anioł-Strzyżewska, K. (2010). Ringo–jeszcze jedna pasja sportowo-organizacyjna prof. W. Starosty.[W:] Kariera naukowa czy pasja życia.
Lavrin, H., Sereda, I., Kucher, T., Grygus, I., Cieślicka, M., Napierała, M., Muszkieta, R. & Zukow, W. (2019). Efficiency Means the Game Ringo the Classroom Physical
Education. International Journal of Applied Exercise Physiology, 8,3 (Sep. 2019), 8-15. doi: 10.26655/IJAEP.2019.9.2
Starosta, W., & Strzyżewski, W. (2010). Ringo – polska gra sportowa dla każdego. (Historia, technika, metodyka, taktyka, wyniki, przepisy). – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ringo.org.pl/index.php/o-ringo/ringo-polska-gra-sportowa Starosta, W. (2006). Poziom koordynacji ruchowej i skoczności uprawiających ringo.[W:] Globalna i lokalna koordynacja ruchowa w wychowaniu fizycznym i sporcie (W. Starosty). Międzynarodowe Stowarzyszenie Motoryki Sportowej, 19, 326-333.
Starosta W, & Wangryn M. Ringo – Polish Sports Game for Everybody. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://irf.ringo.org.pl/index.php/game-rules/ringo-polish-sports-gamefor-everybody. Starosta, W., & Wangryn, M. (2012). ABC polskiej gry w ringo (Metodyka nauczania techniki i taktyki)[ABC of Polish ringo game (Methodology of technique and tactic teaching and improvement). Międzynarodowe Stowarzyszenie Motoryki Sportowej. Polskie Towarzystwo Ringo. Warszawa, 36, 146.
Strybel, R. (2009). Polish-Originated Sport For Fun, Fitness. Sat, Nov, 21. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ampoleagle.com/polishoriginated-sport-for-fun-fitnessp1809-179.htm Strzyżewski, W. (1979). Popularization of Ringo as a Method of Movement-, Health-and Recreation Education. [In:] Sporterziechung und Evaluation. Schriftenreihe des Bundesinstitut fur Sportwissenschaft, Verlag Karl Hofmann, Schorndorf, Band, 6, 132-136.