Оптимізація рухової активності дітей старшого дошкільного віку в природних умовах засобами спортивних ігор
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2023-4.06Ключові слова:
рухова активність, оптимізація, старші дошкільники, система роботи, спортивні ігриАнотація
В статті здійснено аналіз досліджень з проблеми оптимізації рухової активності в дітей старшого дошкільного віку. Важливим чинником, що впливає на стан здоров’я та працездатність дитячого організму є рухова активність, тобто природна потреба в русі, задоволення якої є неодмінною умовою всебічного розвитку дитини. Корисною для організму дитини є тільки така рухову активність, яка знаходиться в межах оптимальних величин. Оскільки гіподинамія та гіперкінезія нарівні негативно впливають на розвиток організму дошкільника, тому забезпечення дітей дошкільного віку раціональним рівнем рухової активності вимагає ретельної уваги з боку фахівців. Мета дослідження – оптимізація рухової активності дітей старшого дошкільного віку в природних умовах засобом спортивних ігор. Під час проведення експериментального дослідження було використано наступні методи: аналіз спеціальної науково-методичної літератури; педагогічний експеримент; контрольні випробування; методи математичної статистики. Результати. На основі аналізу науково-методичної літератури ми виділили основні критерії обсяг, тривалість, інтенсивність визначення рухової активності в дітей шостого року життя. Визначено рівень організації рухової активності дітей старшого дошкільного віку. Представлено систему роботи з оптимізації рухової активності дітей старшого дошкільного віку в природних умовах з активним використанням спортивних ігор, що містить два етапи. Перший етап – пізнавальний – передбачав ознайомлення дітей з фізкультурно-оздоровчою діяльністю на повітрі, формування уявлень про рухову діяльність в природніх умовах. Метою другого етапу роботи – діяльнісного була активізація рухової діяльності старших дошкільників в природніх умовах. Запропоновано практичні рекомендації для вихователів, щодо оптимізації рухової активності дітей старшого дошкільного віку в природних умовах.
Посилання
Богініч, О. Л., & Бабачук, Ю. М. (2014). Рухливі ігри та ігрові вправи з елементами спортивних ігор для дітей старшого дошкільного віку: методичний посібник. Тернопіль: Мандрівець.
Богініч, О. Л. & Бєлєнька, Г. В. (2003). Природа і рух. Київ : Кобза
Вільчковський, Е. С. & Денисенко, Н. Ф. (2008). Організація рухового режиму дітей у дошкільних навчальних закладах : навчально-методичний посібник. Тернопіль : Мандрівець.
Вільчковський, Е. С. & Курок, О. І. (2019) Теорія і методика фізичного виховання дітей дошкільного віку: підручник. Суми: ПФ «Видавництво «Університетська книга».
Вільчковський, Е. C., Курок, О. І. & Хлус, Н. О. (2023). Діагностичні методики оцінювання фізичного стану дітей дошкільного віку та профілактичні вправи щодо його покращення: навчальний посібник. 2-ге видання, доповнене. Вінниця: ТОВ «Твори»,
Грицишина, Т.І. (2004). Маленькі туристи. Краєзнавство і туризм у дошкільному закладі. Київ : Ред. загальнопед. газ., 128 с.
Денисенко, Н. Ф. & Аксьонова, О. П. (2010). Через рух – до здоров’я дітей: навчально-методичний посібник. Тернопіль : Мандрівець.
Дубогай, О.Д., Маковецька, Н.В. & Погребняк, Н.В. (2005). Оздоровлення дошкільнят, або Канікули влітку. Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД.
Пангелова, Н.Є. & Мазоха, Д.С. (2008). Фізична підготовка дітей старшого дошкільного віку в процесі занять з елементами туризму. Гуманітарний вісник ДВНЗ Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди. Переяслав-Хмельницький, ПП «СКД», 98-100.
Шалімова, Л. Л. (2017). Фізичне виховання дошкільників. Старший вік : навч.-метод. посіб. Харків : Ранок.