Методологія та ефективність системи психотерапевтичної корекції розладів адаптації у студентів
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4798.2018.143068Ключові слова:
студенти медики, розлади адаптації, тривога, депресія, допінг стратегії, психоосвіта, психотерапіяАнотація
Мета роботи: Розробити систему психотерапевтичної корекції розладів адаптації у студентів медичного університету.
Матеріал та методи дослідження: Для вирішення поставленої мети з дотриманням принципів біоетики і деонтології було проведено комплексне клініко-анамнестичне, клініко-психопатологічне та психодіагностичне обстеження 412 студентів обох статей, Харківського національного медичного університету (ХНМУ) у середньому віці 18,0±2,0 роки, 52,2 % обстежених (215 студентів) склали мешканці східної України, 21,1 % (87 студентів) – мешканці Луганської та Донецької областей, які поступили до навчання у ХНМУ до початку АТО та 26,7 % (110 студентів) – вимушені переселенці з зони АТО.
Методи дослідження: клініко-психопатологічний, психодіагностичний, статистичний.
Результати Як показали результати дослідження студенти переселенці з зони АТО виявляють більш високий рівень розладів адаптації, в порівнянні зі студентами мешканцями східної України та мешканців Луганської та Донецької областей, які поступили до навчання у ХНМУ до початку АТО.
Нами розроблено систему психотерапевтичної корекції станів дезадаптації у студентів медичного університету яка була спрямована на подолання розладів адаптації та потенціювання адаптивних особистісних механізмів студентів шляхом розкриття патогенетичної суті конфлікту, що визначає запуск дезадаптивної реакції, переробку патологічного стереотипу поведінки, формування тенденції до використання конструктивних форм копінгу, нормалізацію системи емоційно-вольового реагування, підвищення самооцінки, активацію захисних психологічних механізмів, формування навичок саморегуляції психологічного стану.
Як показали результати динамічного спостереження на тлі проведення запропонованої системи психотерапевтичної корекції станів дезадаптації, рівень адаптації студентів істотно підвищився, редуціровалась тривожно депресивна симптоматика, знізився рівень нервово-психічної напруги. Отримані результати дослідження свідчили про позитивний вплив психотерапії на оптимізацію копінг-стратегії проблемно-вирішальної поведінки студентів медиків.
Висновки. Розроблено систему психотерапевтичної корекції станів дезадаптації студентів медиків яка включае використання раціональної психотерапії (Дюбуа П., 1912), індивідуальної когнітивно-поведінкової терапії (Бек A. T., 2006), аутогенного тренування - психотонічний варіант Шогама А.М., Мировського К.І. (1963) та арт-терапії з використанням технік «Малюнок себе», «Зірка почуттів».
Смислотворчим елементом розробленої системи психотерапії е псиоосвіта з використанням інформаційних модулів та тренінгу формування комунікативних вмінь і навичок та вирішення проблем міжособистісної взаємодії.
Під впливом психотерапевтичної корекції розладів адаптації відмічається швидка редукція тривожної та депресивної симптоматики, нормалізація емоціонального стану, оптимізація копінг-стратегії проблемно-вирішальної поведінки з переважанням копінгу орієнтованого на вирішення проблеми
Посилання
- Kiosieva, O. V. (2016). Psykhopatolohycheskaia kharakterystyka emotsyonalnoi sferi u studentov mladshykh kursov. Ukrainskyi visnyk psykhonevrolohii, 24 (1 (86)), 60–63.
- Malakhov, P. S., Asieieva, Yu. O., Kharitonova, A. S. (2016). Problemnist adaptatsii studentiv-medykiv. Medychna psykholohiia, 2, 3–5.
- Chaban, O. S., Khaustova, O. O., Trachuk, L. Ye. (2016). Shliakhy pidvyshchennia efektyvnosti navchannia studentiv za spetsialnistiu «Medychna psykholohiia». Medychna psykholohiia, 11 (1), 3–8.
- Kozhyna, H. M., Markova, M. V., Grinevich, E. G., Zelens'ka, K. O. (2011). K probleme adaptatsyonnoho syndroma studentov mladshykh kursov VUZov III–IV urovnei akkredytatsyy. Arkhiv psykhitrii, 17 (4 (67)), 32–35.
- Kovalenko, M. V. (2014). Strukturnyi analiz perfektsionizmu ustudentiv vyshchykh navchalnykh medychnykh zakladiv. Ukrainskyi visnyk psykhonevrolohii, 22 (3 (80)), 65–68.
- Zelens'ka, K. O. (2011). Sravnitel'nyy analiz osobennostey adaptatsii k uchebnoy deyatel'nosti studentov pervokursnikov. Tavricheskiy zhurnal psikhiatrii, 15 (2 (52)), 22.
- Pshuk, N. H., Slobodianiuk, D. P. (2015). Rol psykhosotsialnykh chynnykiv v genezi sotsialnoi dezadaptatsii u studentskoi molodi. Ukrainskyi visnyk psykhonevrolohii, 23 (2 (83)), 86–91.
- Leshchyna, I. V. (2011). Skryninhova diahnostyka nepsykhotychnykh psykhichnykh rozladiv u studentiv-medykiv. Visnyk problem biolohii i medytsyny, 1 (2), 131–135.
- Korniienko, O. V. (2015). Indyvidualno-typolohichnyi (introvertovanyi) ta faktornyi analizy psykhosomatychnoho zdorovia studentok-divchat Kyivskoho natsionalnoho universtytetu imeni Tarasa Shevchenka. Humanitarnyi visnyk DVNZ "Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody", 35, 144–151.
- Iureva, L. N. (2017). Krizisi professyonalnoi deiatelnosty vracha i puti ikh preodolenyia. Zdorovia Ukrainy, 2 (41), 23–24.
- Aimedov, K. V., Strelbytska, S. M. (2014). Profesiina mobilnist maibutnikh fakhivtsiv u protsesi navchannia u VNZ: kompetentnisnyi pidkhid. Naukovo-metodychnyi zhurnal «Naukovi pratsi». Seriia: pedahohika, 251 (239), 49–52.
- Herasymenko, L. O. (2018). Psykhosotsialna dezadaptatsiia (suchasni kontseptualni .modeli). Ukrainskyi visnyk psykhonevrolohii, 26 (1 (94)), 62–65.
- V`iun, V. V. (2017). Pryntsypy ta alhorytmy psykhoterapevtychnoi korektsii rozladiv adaptatsii u likariv interniv. Ukrainskyi visnyk psykhonevrolohii, 25 (3 (92)), 26–28.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Maksim Khaustov
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.