The problem of the business portfolio composing

Authors

  • Олена Григорівна Жданова National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnic Institute" 37, Avenue Роbede, Kiev, Ukraine, 03056, Ukraine
  • Олег Миколайович Івченко National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnic Institute" 7, Vershigory Street, Kiev, Ukraine, 02218, Ukraine
  • Катерина Юріївна Яворська National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnic Institute", Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.19559

Keywords:

portfolio, business direction, SBU, correlation, algorithm for building business portfolio

Abstract

In the article the main marketing features of business portfolio evaluation process were shown. It was emphasized, that market correlation between business portfolio components is required to be mentioned during its balance estimation. In case it was figured out, those components (strategic business units (SBU) and supporting market activities) need to be in business directions organized. One of the effective ways of solving those business challenges is the algorithm of finding and forming balanced portfolio which was discribed in this article. To be successfully completed it should include the following input values: correlation matrix of SBU; the range within which the number of SBU in the portflio changes; the final number of optimal business portfolios.

Author Biographies

Олена Григорівна Жданова, National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnic Institute" 37, Avenue Роbede, Kiev, Ukraine, 03056

Ph.D., Associate Professor

Department of Computer-Aided Management and Data Processing Systems

Олег Миколайович Івченко, National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnic Institute" 7, Vershigory Street, Kiev, Ukraine, 02218

Department of Computer-Aided Management and Data Processing Systems

Катерина Юріївна Яворська, National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnic Institute"

PhD Student in Industrial marketing Department

References

  1. Портер, М. Конкуренція [Текст]: пер. з англ. / М. Портер. – М.: Диалектика-Вильямс, 2005. – 496 с.
  2. Ансофф, И. Стратегическое управление [Текст] / И. Ансофф. – М.: Экономика, 1989. – 303 с.
  3. Ламбен, Ж.-Ж. Менеджмент ориентированный на рынок: стратегический и операционный маркетинг [Текст] / Ламбен Ж.-Ж.; пер. с англ. С. Жильцов, В. Б. Колганов. – СПб.: Питер, 2004. – 796 с.
  4. Ілляшенко, С. М. Управління портфелем замовлень науково-виробничого підприємства [Текст]: монографія / С. М. Ілляшенко, О. М. Олефіренко. – Суми: Унів. кн., 2008. – 272 c.
  5. Яворська, К. Ю. Бізнес-напрямок як складова портфеля бізнесів [Текст] / К. Ю. Яворська // Економічний аналіз». – Тернопіль: Економічна думка, 2013. – № 12. – 174 с.
  6. Гэри, М. Вычислительные машины и труднорешаемые задачи [Текст] / М. Гэри, Д. Джонсон. – М.: Мир, 1982. – 419 с.
  7. Кнут, Д. Э. Искусство программирования (The Art of Computer Programming) [Текст] / Д. Э. Кнут // Т. 2. Основные алгоритмы. – М.: Вильямс, 2000. – 832 с.
  8. Майника, Э. Алгоритмы оптимизации на сетях и графах [Текст] / Э. Майника; пер. с англ. М. Б. Кацнельсона, М. И. Рубинштейна. – М.: Мир, 1981. – 323с.
  9. Окулов, С. М. Программирование в алгоритмах [Текст] / С. М. Окулов. – М.: БИНОМ. Лаборатория знаний, 2002. – 341 с.
  10. Навігатор: формат представлення статистичних даних [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www/ URL: http://navigator.ua/. – Назва з екрану.
  11. Porter, M. (2005). Konkyrenciya [Competition]. Moscow: Dialektika-Williams, 496.
  12. Ansoff, I. (1989). Strategicheskoe upravlenie [Strategic management]. Moscow: Ekonomika, 303.
  13. Lamben, G. G. (2004). Managemen orientirovannuy na runok: strategicheskiy i operacionnuy marketing [Market oriented management: strategic and operational marketing]. St. Petersburg: MBA Classic, 796.
  14. Illiashenko, N. S. (2008). Ypravlinnya zamovlen naykovo-vurobnuchogo pidpruemstva [Industrial and scientific Order Portfolio Management]. Sumy: Yniv. Kn, 272.
  15. Yavors’ka, K. Y. (2013). Bіznes-napriamok iak skladova portfelia bіznesіv. Ekonomichniy analys, 12, 174.
  16. Gary, M., Jonson, D. (1982). Vichiskitel’nie mashini I trudnoreshaemie zadachi. Moscow: Mir, 419.
  17. Knuth, D. E. (2000). Part 2. General Algoritms. Chapt. 2.3. Trees. The Art of Computer Programming. Moscow: Wiliams”, 832.
  18. Minieka, E. (1981). Optimization algorithms for networks and graphs. Translation from English. Moscow: Mir, 323.
  19. Okulov, S. M. (2002). Programmirovanie v algotithmah [Programming in algorithms]. Moscow: BINOM. Laboratoriya znanij, 341.
  20. Navigator: format predstavlennya statistichnih danih. Navigator. Napravleniya deyatel’nosti (Presentation format of the statistic data). Available: http://navigator.ua.

Published

2013-12-23

How to Cite

Жданова, О. Г., Івченко, О. М., & Яворська, К. Ю. (2013). The problem of the business portfolio composing. Technology Audit and Production Reserves, 6(3(14), 14–17. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.19559